Η υιοθέτηση καινοτόμων παιδαγωγικών και διδακτικών στρατηγικών επιβάλλεται από την ανάγκη ανάπτυξης και καλλιέργειας νέου τύπου δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στους μαθητές να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας. Η υλοποίηση δράσεων που προσεγγίζουν τα θέματα με διεπιστημονικό και διαθεματικό τρόπο και υποστηρίζουν τη συμμετοχή των μαθητών με ενεργό και συνεργατικό τρόπο σε δραστηριότητες που συνδέονται με τα βιώματα, τα ενδιαφέροντα και την κουλτούρα τους, διαμορφώνουν εποικοδομητικά μαθησιακά περιβάλλοντα και διευρύνουν την εκπαίδευση των μαθητών σε ποικίλα είδη γραμματισμού.
Η διοργάνωση του διαγωνισμού Young Business Talents, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας, συνέβαλε στην καλλιέργεια κοινωνικών πολυγραμματισμών, εξοικειώνοντας τους μαθητές με την πολυπλοκότητα της επικοινωνίας και τις απαιτήσεις στην αγορά εργασίας. Η δυνατότητα των μαθητών να συμμετάσχουν στην οικονομική ζωή, ως διοικητικά στελέχη μιας επιχείρησης, δημιούργησε περιβάλλον εμπλαισιωμένης μάθησης, που με στοχευμένες δραστηριότητες αξιοποίησε τα ενδιαφέροντα των μαθητών και είχε χαρακτήρα αυθεντικής μάθησης.
Στο πλαίσιο του μαθήματος οι μαθητές σχημάτισαν ομάδες που αποτελούνταν από τρία ως τέσσερα άτομα. Κάθε ομάδα είχε την ευθύνη μιας εικονικής επιχείρησης. Για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, οι μαθητές της κάθε ομάδας έπαιρναν τις αποφάσεις για την παραγωγή, την τιμή πώλησης του κάθε προϊόντος, τα δίκτυα διανομής για να φτάσει το προϊόν στους τελικούς καταναλωτές και τον τρόπο προώθησης. Μ’ αυτόν τον τρόπο διεύθυναν την επιχείρηση με Επιχειρηματικά Σχέδια που υπέβαλαν ηλεκτρονικά κάθε εβδομάδα. Ο συναγωνισμός με τις άλλες «επιχειρήσεις» σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο έδωσε ενδιαφέρον και αληθινή διάσταση στο παιχνίδι. Οι «διευθυντές της επιχείρησης» ανέλαβαν πρωτοβουλίες και εφάρμοσαν στην πράξη τις αρχές του Μάνατζμεντ και της Οικονομίας. Ο διαγωνισμός διεξάγεται με τη χρήση προηγμένου προσομοιωτή, αντίστοιχου με αυτόν που χρησιμοποιούν στις σχολές μάνατζμεντ. Το σχολείο μας χρησιμοποίησε ένα πρακτικό εργαλείο διδασκαλίας, με τη έκδοση ‘junior’ ενός επιχειρηματικού προσομοιωτή της Praxis MMT, που χρησιμοποιείται στα καλύτερα πανεπιστήμια, επιχειρηματικές σχολές και εταιρείες.
Στο Διαγωνισμό πήραν μέρος 220 ομάδες από τα Λύκεια ολόκληρης της χώρας. Από αυτές, οι πέντε ομάδες απαρτίστηκαν από μαθητές της Β’ τάξης του Λυκείου μας. Ο ανταγωνισμός ήταν σκληρός και η λήψη των αποφάσεων απαιτούσε σκέψη, κριτική ικανότητα και γνώσεις της Οικονομικής Επιστήμης και του τρόπου λειτουργίας της αγοράς. Ακόμη, οι ομάδες – επιχειρήσεις ήταν σε ετοιμότητα για τις αλλαγές που συνέβησαν στην αγορά και που αποτύπωσαν την αληθινή όψη της πραγματικότητας: οικονομική κρίση που μείωσε τα εισοδήματα και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών της ευρωπαϊκής χώρας στην οποία πουλούσαν τα προϊόντα τους.
Η χρήση του σύγχρονου προσομοιωτή επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ο βιωματικός χαρακτήρας (learning by doing), η ενεργητική και διερευνητική δραστηριότητα, συνετέλεσαν στην κατανόηση και εμβάθυνση των εννοιών της οικονομικής και της διοικητικής επιστήμης και της επιχειρηματικότητας. Η αλληλεπίδραση, η ανάληψη πρωτοβουλίας, η συνεργατικότητα, η ενεργοποίηση της φαντασίας και της δημιουργικότητάς των μαθητών και η άσκηση σε επαγγελματικές και κοινωνικές πρακτικές υποστήριξαν τη διαμόρφωση της κοινωνικής τους ταυτότητας.
Όλες οι ομάδες του σχολείου μας έφτασαν στους ημιτελικούς. Οι δύο από αυτές πέρασαν στον Τελικό Διαγωνισμό, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στις 29 Μαρτίου 2014. Συναγωνίστηκαν 75 ομάδες που εκπροσωπούσαν λύκεια όλης της χώρας.
Στον Τελικό Διαγωνισμό συμμετείχε η ομάδα BELLA DONNA με τις μαθήτριες της Β’ Λυκείου:
Γεωργίου Ραφαέλα
Ζουρμπάκη Δήμητρα
Νεκάι Ελένη
Παπαδοπούλου Μαρίνα
Αναπληρωματική ήταν η ομάδα STOP, στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές της Β’ Λυκείου:
Προβιάς Βαγγέλης
Σκεπετζής Γιώργος
Σταυρουλάκης Παντελής
Τερζιδάκης Γιάννης
Για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό οι μαθητές προετοιμάστηκαν και υποστηρίχθηκαν από την καθηγήτριά τους κυρία Ιωάννα Παρπούλα – Οικονομολόγο, η οποία και συνόδευσε τις δύο ομάδες που έλαβαν μέρος στον Τελικό Διαγωνισμό που διεξήχθη στο Κλειστό Γυμναστήριο ΜΕΤΣ στην Αθήνα.
Η ευγενική χορηγία της Μινοαν Lines με σημαντική έκπτωση (75%) στην προμήθεια των εισιτηρίων για τη μετάβαση στην Αθήνα των μαθητών και της συνοδού, φανερώνει την αναγνώριση της σημασίας της προσπάθειάς τους, την οποία και θέλησε να επιβραβεύσει. Γι’ αυτό και αξίζουν ευχαριστίες για την οικονομική και για την ηθική υποστήριξή τους.
Η Σχολική Κοινότητα του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης