Παρά την καθυστέρηση που παρατηρείται στο νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο το λεγόμενο ΣΕΣ, η έγκριση το οποίου εκκρεμεί και αναμένεται από την αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Δήμος Ρεθύμνου συνεχίζει εντατικά τις προετοιμασίες για τους φακέλους των έργων που επιδιώκει να καταθέσει ώστε να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα ευρωπαϊκά κονδύλια από το νέο ΕΣΠΑ, για να υλοποιήσει έργα και δράσεις απορροφώντας το δυνατόν περισσότερα χρήματα.
Το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (Σ.Ε.Σ.), το πρόγραμμα που θα διαδεχτεί το ΕΣΠΑ, αποτελεί την κυρίαρχη χρηματοδοτική πηγή για τα επόμενα χρόνια, είναι συνολικού προϋπολογισμού 452 εκατ. ευρώ για ολόκληρο το νησί και κυρίως χρηματοδοτεί δράσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, την ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής, την αναβάθμιση του περιβάλλοντος, καθώς επίσης και ολοκληρωμένα σχέδια αστικής ανάπτυξης για την αναβάθμιση της υπαίθρου. Σε σχέση με το ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 έχει αρκετές διαφοροποιήσεις, καθώς δεν περιλαμβάνει πλέον έργα υποδομών όπως είναι η οδοποιία, αλλά δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις κοινωνικές δράσεις και τον πρωτογενή τομέα, ενώ Δήμοι και Περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν δράσεις που θωρακίζουν το περιβάλλον και αναζωογονούν την ύπαιθρο.
Σε πρώτη προτεραιότητα για τον μητροπολιτικό δήμο Ρεθύμνου, είναι να ετοιμάσει τον σχεδιασμό του για την ανάπλαση και περιβαλλοντική θωράκιση των οικισμών του, να προχωρήσει τις μελέτες για την αναζωογόνηση των γειτονιών αλλά και της ανατολικής παραλιακής ζώνης, από το ύψος του Κουτσολιδίου μέχρι και την Σκαλέτα, για την οποία ο Στ. Αρναουτάκης εξασφάλισε 150.000 ευρώ από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και οι διαδικασίες βρίσκονται ήδη στη φάση προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για τη μελέτη του έργου. Μέσα από τη μελέτη αυτή ο Δήμος θα έχει πλέον στη διάθεσή του ένα ιδιαίτερα χρήσιμο «εργαλείο», αφού ειδικοί μελετητές που θα ασχοληθούν, θα καταγράψουν τις προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής και στη συνέχεια τμηματικά θα αναζητούνται μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρήματα για κάθε μελέτη εφαρμογής. Οι μελέτες θα αφορούν χωροταξικές και πολεοδομικές παρεμβάσεις, δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, ανάδειξη των οικισμών και σύνδεσή τους με το παραλιακό μέτωπο.
Σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό για την αναβάθμιση των γειτονιών, ο στόχος είναι αυτές να γίνουν ελκυστικές, να αποκτήσουν ταυτότητα. Στο σχεδιασμό των αρχιτεκτόνων που έχουν αναλάβει τις προμελέτες, είναι εκτός από τις σύγχρονες υποδομές, άσφαλτο και αστικό εξοπλισμό οι γειτονιές να αποκτήσουν χρώμα, να μετατραπούν σε «ζωντανά» και δημιουργικά κομμάτια της πόλης, αποτελώντας πόλους έλξης για κοινωνική συνεύρεση μικρών και μεγάλων.
Παράλληλα με βάση το σχεδιασμό ο στόχος είναι μέσα από την υλοποίηση του επιχειρησιακού σχεδίου, οι συνοικίες της πόλης να διατηρήσουν και κυρίως να ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα, με γνώμονα την βιώσιμη κινητικότητα και την πράσινη ανάπτυξη, καθώς οι παρεμβάσεις αυτές θα βασίζονται σε δράσεις εξοικονόμησης ενεργείας, είναι το όραμα του Δήμου Ρεθύμνου. Επιπλέον, στη νέα περίοδο θα δοθεί προσοχή στην εξεύρεση χώρων για τη δημιουργία πάρκινγκ, μέσω της δημιουργίας τράπεζας γης (ανταλλαγή γαιών κτημάτων και οικοπέδων με οικόπεδα), καθώς η δημοτική αρχή εκτιμά ότι η ανακούφιση της πόλης από την παράνομη στάθμευση, θα βοηθήσει τα μέγιστα για τη μείωση της κίνησης στους δρόμους του Ρεθύμνου.
Μιλώντας στην εφημερίδα μας ο κ. Ν. Βώβος προϊστάμενος του Τμήματος Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Δήμου Ρεθύμνης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Περιμένουμε την έγκριση του νέου χρηματοδοτικού προγράμματος, προκειμένου να ολοκληρώσουμε και να τροποποιήσουμε όπου χρειαστεί τους φακέλους με τις μελέτες σειράς έργων, που ετοιμάζουμε και στη συνέχεια μόλις εγκριθεί και ανοίξει το πρόγραμμα να δούμε σε ποιον άξονα θα μπορέσουμε να τις εντάξουμε. Περιμένουμε από τον περασμένο Μάιο, για να έχουμε σαφή εικόνα προς ποια κατεύθυνση θα κινείται και με πιο τρόπο θα πρέπει να κάνουμε και εμείς τον τελικό μας σχεδιασμό.
Για να προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε πρόταση πρέπει να έχουμε την ωριμότητα και τις μελέτες, γι’ αυτό τώρα είμαστε στη διαδικασία να δούμε τι θέλουμε, να ωριμάσουμε και να ετοιμάσουμε τις μελέτες για να μπορέσουμε να έχουμε στο «οπλοστάσιό» μας, για να διεκδικήσουμε αύριο, μεθαύριο. Το κείμενο του ΕΣΠΑ από την κεντρική κυβέρνηση κατατέθηκε 15 Μαΐου, το Περιφερειακό Επιχειρησιακό όπως και τα υπόλοιπα της υπόλοιπης Ελλάδος κατατέθηκαν τέλη Ιουλίου. Περιμένουμε την έγκριση αυτών. Αυτά πάνε κατευθείαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, από εκεί πρέπει να εγκριθούνε τα προγράμματα αυτά. Ωστόσο δεν χάνεται ο χρόνος γίνεται δουλειά και αυτή την περίοδο. Είμαστε σε συνεχείς συσκέψεις και εδώ πέρα και σε συνεργασία πάλι και με του αιρετούς και με τους μελετητές και εν δυνάμει ελεγκτές καθώς και όλα τα στελέχη εδώ της υπηρεσίας, να δούμε πως θα μπορέσουμε με το καλύτερο δυνατόν τρόπο να ετοιμαστούμε για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε πλέον το ΕΣΠΑ.
Σημειώνεται ότι με προϋπολογισμό έργων και δράσεων ύψους 39 εκατ. ευρώ η δημοτική αρχή φιλοδοξεί να παρέμβει επί της ουσίας, σε ζητήματα που δυσκολεύουν την καθημερινότητα των πολιτών, εκμεταλλευόμενη κυρίως τα ευρωπαϊκά κονδύλια του ΕΣΠΑ, καθώς εξαιτίας της οικονομικής κατάστασης που επικρατεί οι πιστώσεις από Δημόσιες Επενδύσεις έχουν «παγώσει» σε μεγάλο βαθμό, ενώ πολύ περιορισμένα είναι πλέον τα χρήματα που καταλήγουν στο δημοτικό ταμείο από το κεντρικό κράτος (ΣΑΤΑ)».
Προχωρούν τα εκτελούμενα έργα του ΕΣΠΑ
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες εκτέλεσης των έργων ανάπλασης που υλοποιούνται με χρήματα από το ΕΣΠΑ, σε δρόμους και πλατείες της πόλης του Ρεθύμνου. Πλατεία Σοχώρας, Κτίριο Κοινωνικής Μέριμνας, οδός Δημοκρατίας και οι δρόμοι γύρω από το Παλαιοντολογικό Μουσείο, αλλά και η οδός Κουρμούλη στην περιοχή του Μασταμπά, έχουν μετατραπεί σε εργοτάξια, όπου τα μηχανήματα δουλεύουν πυρετωδώς για να προλάβουν τα χρονοδιαγράμματα του ευρωπαϊκού προγράμματος, τα οποία είναι σφιχτά και οι προθεσμίες δεν πρέπει να χαθούν, διότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε αυτόματα και απώλεια των ευρωπαϊκών κονδυλιών. Ενώ το προσεχές διάστημα ξεκινούν οι εργασίες ανάπλασης σε Κριάρη και ανατολικό παραλιακό μέτωπο.
Στις 15 Σεπτεμβρίου ξεκινά το έργο του ανατολικού παραλιακού μετώπου
Στις 15 Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσουν τελικά οι εργασίες ανάπλασης του έργου του ανατολικού παραλιακού μετώπου, από το ύψος Δελφίνι μέχρι και το ρέμα Κουτσολίδι, μετά και την παράταση που είχε ληφθεί για να μην υπάρξει όχληση στην τουριστική περιοχή.
Η μελέτη μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου με πλάτος 1,60 μ. Τα παρτέρια, τα οποία βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη των 2,20 μ. από το κράσπεδο θα διατηρηθούν και θα φυτευτούν σε αυτά νέα δένδρα φοίνικες. Τα υπόλοιπα, τα οποία βρίσκονται κοντά ή και εντός της ζώνης κίνησης του ποδηλάτου θα αποψιλωθούν και στις περιοχές αυτές θα διαταχθούν νέα μεμονωμένα δένδρα φοίνικες. Το κράσπεδο του δρόμου, στα βόρεια, θα παραμείνει στη θέση του και θα διαχωρίζει την άσφαλτο από τον ποδηλατόδρομο. Η κίνηση των ποδηλάτων στη ζώνη του πεζοδρομίου θα είναι παράλληλη και συνδυασμένη με την κίνηση των πεζών. Δεν θα αποτελεί δηλαδή αποκλειστική λωρίδα ποδηλατοκίνησης. Άλλωστε σε πολλά σημεία του, ο ποδηλατόδρομος θα συνδέεται με τις διαβάσεις των πεζών και των ΑμεΑ, με τις οποίες θα πρέπει να συνδυάζεται. Αρχικά θα πρέπει επί του οδοστρώματος και για 25 μ. εκατέρωθεν του κέντρου του κόμβου να επιχειρηθεί η αλλαγή του ασφαλτοτάπητα με νέο αντιολισθηρό ασφαλτοτάπητα ψυχρής επιφάνειας και χρώματος ανοικτού γκρι, σε αντίθεση με το σκούρο γκρι της ασφάλτου, ο οποίος θα δίνει το σήμα της αλλαγής όχι μόνο οπτικά αλλά και στην αίσθηση της οδήγησης, στον οδηγό του οχήματος ότι εισέρχεται σε κόμβο και πρέπει να ελαττώσει ιδιαίτερα την ταχύτητά του.
Σε όλη τη διαδρομή του νότιου πεζοδρομίου θα τοποθετηθούν μεταλλικά κολωνάκια ύψους 1,1 μ. στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν διαμορφωμένες θέσεις στάθμευσης, ώστε να μην σταθμεύουν επί των πεζοδρομίων διάφορα οχήματα.