Ο αγώνας μίας ομάδας δικηγόρων για την απόδοση της δικαιοσύνης και την επιστροφή των κλεμμένων μαρμάρων γλυπτών του Παρθενώνα που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο, στην Αθήνα και παράλληλα η εξέλιξη μίας ιστορίας αγάπης.
Η πρώτη επίσημη προβολή της ταινίας «Πρόμαχος» πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας στο Μουσείο της Ακρόπολης, παρουσία των ηθοποιών και συντελεστών της ταινίας αλλά και ονομάτων της τέχνης και της πολιτικής.
Η πρεμιέρα της ταινίας που είναι συμπαραγωγή Ελλάδας, ΗΠΑ, Αγγλίας και Γαλλίας έγινε το βράδυ της Τρίτης στο Village at the Mail Athens.
Στο Ρέθυμνο, η προβολή της ταινίας ξεκίνησε χθες στον κινηματογράφο «Απόλλων», όπου και θα συνεχίσει να προβάλλεται κάθε βράδυ στις 8:00.
Πρωταγωνιστούν: Παντελής Κοντογιάννης, Κασσάνδρα Βογιατζή, Γιώργος Χωραφάς, Γιώργος Βογιατζής,Giancarlo Giannini, Michel Byrne, Paul Freeman, Σπύρος Φωκάς.
Για τον «Πρόμαχο»
Πρόμαχος κυριολεκτικά ‘ο πρώτος στην γραμμή της μάχης’ η πρώτη γραμμή. Ο Πρόμαχος ήταν αυτός που ήταν πρόθυμος να πεθάνει στην πρώτη γραμμή της μάχης για την υπεράσπιση των Αθηναίων πολιτών. – Αθηνά Πρόμαχος π.χ. – Το μεγάλο χάλκινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς που έστεκε φρουρά μεταξύ Προπυλαίων και Ερεχθείου μπροστά στον Παρθενώνα.
Η ταινία «Πρόμαχος» είναι μία ιστορία αγάπης μεταξύ δύο Ελλήνων δικηγόρων που μηνύουν το Βρετανικό Μουσείο για την επιστροφή των μαρμάρων γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Ο Ανδρέας Κοντογιάννης αναγκάστηκε να αφήσει την πατρίδα του, την Ελλάδα, όταν ήταν παιδί, αλλά τώρα επιστρέφει με την πρόσκληση του διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης (Giancarlo Giannini) για να προχωρήσει την υπόθεση κατά του Βρετανικού Μουσείου.
Καθώς μαζεύει αποδεικτικά στοιχεία για να αποδείξει ότι πλαστογραφήθηκαν έγγραφα για να επιτρέψουν την πώληση των μαρμάρων στο Βρετανικό Κοινοβούλιο το 1816, η Αθήνα του 2011 βρίσκεται σε οικονομική και κοινωνική κρίση. Τον Ανδρέα τον βοηθάει η συνάδελφος και αντικείμενο του πόθου του Ελένη (Κασσάνδρα Βογιατζή) όταν επιστρέφουν στο Λονδίνο για να ξεκινήσουν τις νομικές διαδικασίες. Η μαρτυρία του εφόρου του Βρετανικού Μουσείου Michael Byrne δίνει το έναυσμα για μία σκληρότερη αντιπαράθεση, καθώς ο Ανδρέας πιέζει με την υπόθεση κατά του Μουσείου. Ο γενικός σύμβουλος του Βρετανικού Μουσείου Paul Freeman υπερασπίζεται τον πελάτη του και εκμεταλλεύεται την υπερβολική αυτοπεποίθηση της Ελληνικής νομικής ομάδας.
Αποδεικτικά στοιχεία που αφορούν την οικοδομική κατάσταση του Παρθενώνα την χρονική περίοδο της πώλησης των μαρμάρων παρουσιάζονται από τον επικεφαλής αρχαιολόγο της Ακρόπολης (Γιώργος Χωραφάς) χρησιμοποιώντας τεχνολογία 3D.
Οι δύο δικηγόροι και εραστές έχουν μπροστά τους έναν μακρύ και σκληρό δρόμο μέχρι την επαναφορά των κλεμμένων γλυπτών στην αρχική και φυσική τους θέση, δρόμος που τελικά τους αναγκάζει να προσφύγουν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Στο κύριο cast συνεισφέρουν οι παρουσίες των Γιώργου Βογιατζή, Σπύρου Φωκά, καθώς και άλλων Ελλήνων ηθοποιών σε εξέχοντες δεύτερους ρόλους.
Οι σκηνοθέτες και ο Πρόμαχος
Η ταινία γράφτηκε, παράχθηκε και σκηνοθετήθηκε από τους Coerte Voorhees και John Voorhees. Η ιδέα για τον «Πρόμαχο» είναι αρχικά εμπνευσμένη από την πτυχιακή έρευνα του Coerte πάνω στα αγάλματα του Παρθενώνα στο Πανεπιστήμιο Georgetown. Δημιούργησαν την ταινία γιατί τους ενδιέφερε περισσότερο να εξερευνήσουν βαθύτερα τα νοήματα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Ο ίδιος ο Παρθενώνας είναι μία σύνθεση, η οποία μέσω της γλυπτικής διηγείται την ιστορία της γέννησης της Αθηνάς και τον αγώνα της για να εδραιωθεί η δημοκρατία στις ζωές των Αθηναίων πολιτών.
Έχοντας ζήσει στην Αθήνα οι σεναριογράφοι και σκηνοθέτες ήθελαν να συσχετίσουν τον αρχαίο μύθο με την σύγχρονη εποχή και να δείξουν ότι τα μάρμαρα είναι ακόμα σημαντικά για τους Έλληνες σήμερα.
Είναι επίσης η ιστορία της αγάπης μεταξύ ενός άνδρα και της πατρίδας του, όπως ένας άνδρας μπορεί να αγαπήσει μία γυναίκα.
Οι Αθηναίοι διάλεξαν την θεά Αθηνά για να τους αντιπροσωπεύει, έτσι ώστε να την ‘ερωτευτούν’, όπως τόσο εύστοχα είχε δηλώσει ο Περικλής. Αυτή η αγάπη και αφοσίωση είναι η καρδιά του «ΠΡΟΜΑΧΟΥ».
Οι σκηνοθέτες υποστηρίζουν την επιστροφή και επανένταξη των γλυπτών στην αρχική τους θέση γιατί αυτό θα οδηγήσει σε μία πιο ολοκληρωμένη οπτική και εκτίμηση του Παρθενώνα. Σαν νομικό επιχείρημα για την επιστροφή προτείνεται το πλούσιο παρασκηνιακό παρελθόν που συνοδεύει τη συνδιαλλαγή απόκτησης των μαρμάρινων γλυπτών. Βασικό στοιχείο αυτού του επιχειρήματος είναι η ανακάλυψη ότι ένα όνομα άλλαξε σε ένα από τα έγγραφα που επέτρεψαν την πώληση των γλυπτών.
Οι σκηνοθέτες ελπίζουν πως ακόμα και το ελάχιστο που μπορεί να συμβεί μετά τη θέαση της ταινίας, είναι το ότι περισσότεροι άνθρωποι της διεθνούς κοινότητας θα κατανοήσουν την ιστορία των μαρμάρων του Παρθενώνα και το ιερό τους νόημα θα μεταδοθεί σε μία νέα γενιά.