Ζητήματα που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα όπως είναι οι ελλείψεις δασκάλων και νηπιαγωγών στα σχολεία, αλλά και το μέτρο της αξιολόγησης το οποίο «πάγωσε» προσωρινά με σχετικό σχέδιο νόμου και θα επανέλθει αργότερα στο τραπέζι της συζήτησης μεταξύ κυβέρνηση και εκπαιδευτικής κοινότητας, απασχόλησαν την ημερίδα που διοργάνωσε το πρωί του Σαββάτου η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, με θέμα «Σχολείο Παιδαγωγικής Ελευθερίας και Δημοκρατίας».
Ο στόχος της εκδήλωσης ήταν ουσιαστικά να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς για όλα τα ζητήματα του κλάδου, όπως εξήγησε ο γενικός γραμματέας της ΔΟΕ Τριαντάφυλλος Οικονόμου, ο οποίος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη ανάγκη στελέχωσης των σχολείων. «Ενώ τα τελευταία 5 χρόνια έχουν φύγει απ’ την εκπαίδευση πάνω από 11.000 συνάδελφοί μας, δυστυχώς δεν έχουν γίνει καθόλου διορισμοί, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πάρα πολλά κενά στα σχολεία. Έτσι το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε με την πρόσληψη αναπληρωτών που δυστυχώς μέχρι και αυτή τη στιγμή όλα τα κενά δεν έχουν καλυφθεί. Παράλληλα ανησυχούμε για την επόμενη σχολική χρονιά, αφού δυστυχώς δεν έχει ανακοινωθεί ο προγραμματισμός για μόνιμους διορισμούς όπως και για πρόσληψη αναπληρωτών. Θεωρούμε ότι η επόμενη σχολική χρονιά θα είναι μια δύσκολη χρονιά για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και δυστυχώς εάν δε σκεφτούμε σοβαρές αποφάσεις θα είναι αδύνατον τα σχολεία να ανοίξουν τον Σεπτέμβρη», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Οικονόμου.
Εκ μέρους του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου ο Γ. Τρούλης υποστήριξε: «Φαίνεται πως ‘πάγωσε’ η αξιολόγηση σε πολιτικό επίπεδο τουλάχιστον, φαίνεται να ξεκινάει μια νέα είδους διαδικασία στο επίπεδο της συζήτησης και της συνομιλίας με το υπουργείο Παιδείας, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, την εκπαιδευτική κοινότητα και σαφέστατα και την ίδια την κοινωνία. Ξεκινάμε και εδώ στο Ρέθυμνο όπως γίνεται σε όλη την Ελλάδα να ανοίγουμε την κουβέντα εσωτερικά ως κλάδος για να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε τις θέσεις αυτές με τις οποίες θα γίνει συζήτηση με το υπουργείο Παιδείας».
Στην εκδήλωση είχαν κληθεί και πανεπιστημιακοί καθηγητές, οι οποίοι ανέπτυξαν στις εισηγήσεις τους τη διαδικασία της αξιολόγησης.
«Παιδαγωγική και κριτική θεώρηση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου», ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο κ. Χαράλαμπος Κωνσταντίνου καθηγητής του παιδαγωγικού, τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο οποίος σε σχετικές δηλώσεις του, μεταξύ άλλων είπε:
«Η αξιολόγηση είναι διαδικασία που είναι αναπόσπαστη με την εκπαίδευση γενικά, άρα κάθε δραστηριότητα πρέπει να αξιολογείται, το ζητούμενο είναι για ποιο σκοπό την κάνουν την αξιολόγηση, εδώ είναι το ζητούμενο κι αυτό αμφισβητούν οι εκπαιδευτικοί, ποια είναι η σκοπιμότητα της αξιολόγησης, αν θα έχει πολιτικό ή παιδαγωγικό χαρακτήρα, τα κριτήρια που θα εφαρμοστούν, δηλαδή με άλλα λόγια δυσπιστούν ως προς τη σκοπιμότητα και τις διαδικασίες που θα ακολουθούν, γιατί δεν έχουν πειστεί ότι ο σκοπός της πολιτείας που εφαρμόζει την αξιολόγηση είναι παιδαγωγικός και δεν αποσκοπεί κάπου αλλού».
Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Τσιάκαλος, καθηγητής Παιδαγωγικού του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υποστήριξε πως στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν χρειάζεται αξιολόγηση, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Στη σύγχρονη κοινωνία όπου οι τάξεις στα σχολεία, τάξεις με παιδιά εντελώς διαφορετικών ιδιοτήτων και διαφορετικού χαρακτήρα και οι εκπαιδευτικοί για να πετύχουν στο έργο τους, θα πρέπει να έχουν απόλυτη ελευθερία να προσαρμόζονται στις ανάγκες των παιδιών. Συνεπώς, στη συζήτηση που γίνεται στην Ελλάδα αν χρειαζόμαστε αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ή όχι είναι σε λανθασμένη βάση. Στην πραγματικότητα θέλουμε να προχωρήσει η εκπαίδευσή μας έτσι ώστε να δίνει όλα τα εφόδια που χρειάζονται οι νέοι άνθρωποι για να μπορέσει αυτή η χώρα να προοδεύσει. Αν το θέλουμε αυτό το πράγμα τότε πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς και όχι να τους θέτουμε κάτω από ένα διαρκή επιθεωρητισμό που ονομάζεται αξιολόγηση».
Στην ημερίδα παραβρέθηκε και ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργος Τερζάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στον διάλογο που θα ξεκινήσει με την εκπαιδευτική κοινότητα για ριζικές αλλαγές στην παιδεία: «Σήμερα υπάρχει ανάγκη για μια άλλου τύπου διαδικασία, μια άλλου τύπου αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα έχει σαν στόχο την καλυτέρευση της εκπαίδευσης και το καλό των παιδιών. Αυτή τη διαδικασία το υπουργείο δεσμεύεται ότι θα την ανοίξει από τον Σεπτέμβριο με ένα άλλο πλαίσιο το οποίο δε θα είναι τιμωρητικό και το οποίο θα έχει συμμέτοχο τους εκπαιδευτικούς», ανέφερε.
Οι συνάδελφοί μας επιστρέφουν στα σχολεία
Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου, με αφορμή την πρόσφατη ψήφιση του νόμου για την επιστροφή 2.500 εκπαιδευτικών στα σχολεία, σε ανακοίνωσή της αναφέρει τα παρακάτω:
«Σήμερα ο εκπαιδευτικός κόσμος γιορτάζει! Έπειτα από αγώνες δύο ολόκληρων χρόνων επιστρέφουν οι συνάδελφοι της Τεχνικο – επαγγελματικής εκπαίδευσης στα σχολεία μας και το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου χαιρετίζει την επιστροφή τους!
Με το νόμο 4325 που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, τέθηκε τέλος στην αγωνία και ομηρία 2.500 εκπαιδευτικών που είχαν τεθεί ξαφνικά και βίαια στη λεγόμενη διαθεσιμότητα από το καλοκαίρι του 2013.
Η επιστροφή τους είναι σημαντική επιτυχία του εκπαιδευτικού κινήματος και πρώτα απ’ όλα των ίδιων των συναδέλφων σε διαθεσιμότητα.
Επί δύο ολόκληρα χρόνια αναπτύχθηκε ένας επίπονος, παρατεταμένος και πολύμορφος αγώνας με πείσμα και αποφασιστικότητα. Παρά τις μεγάλες δυσκολίες αρνήθηκαν τη μοιρολατρία, την ηττοπάθεια, την επιχείρηση διάσπασής τους. Ο αγώνας τους είχε δηλαδή όλα τα απαραίτητα συστατικά της νίκης! Έτσι έγραψαν ιστορία!
Ανάγκασε τις προηγούμενες κυβερνήσεις να μη προχωρήσουν σε απολύσεις, να παρατείνουν συνέχεια το καθεστώς της διαθεσιμότητας, να κάνουν ελιγμούς και να δίνουν συνεχείς υποσχέσεις για «απορρόφησή» τους. To 16o συνέδριο της ΟΛΜΕ μπροστά στις επικείμενες απολύσεις αποφάσισε συντονισμένο αποφασιστικό αγώνα και απεργία διαρκείας. Ακολούθησε το «πορτοκαλί καλοκαίρι» όταν οι σημαίες της ΟΛΜΕ πλημμύριζαν τους δρόμους. Η απεργία του Σεπτέμβρη που έμεινε όμως στη μέση. Ο αγώνας συνεχίστηκε:
Όπλα τους: οι απεργίες, τα αμέτρητα συλλαλητήρια, οι πορείες, οι καταλήψεις, οι συγκρούσεις με τις δυνάμεις καταστολής, αλλά και οι πρωτότυπες διαμαρτυρίες που γέννησε η φαντασία και δημιουργικότητα των αγωνιζόμενων εκπαιδευτικών.
Ο συντονισμός των ΕΛΜΕ και η μαχητική αλληλεγγύη με τα άλλα πληττόμενα τμήματα της κοινωνίας σχ. φύλακες, καθαρίστριες, εργαζόμενοι στην ΕΡΤ3 κ.λπ. συνέβαλαν αποφασιστικά στην επιτυχή έκβαση του αγώνα.
Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου όλη αυτή την περίοδο ήταν στο πλευρό τους, στήριξε ηθικά, πολιτικά και υλικά τους αγώνες. Δεν καταφέραμε όμως να κινητοποιήσουμε το σύνολο του κλάδου, δεν κατανοήθηκε η τεράστια σημασία του.
Η υπόθεση αυτή βέβαια δεν τέλειωσε οριστικά. Δεν ικανοποιήθηκε το αίτημα για αναγνώριση μισθολογικά, υπηρεσιακά και συνταξιοδοτικά των δύο χρόνων. Υπάρχει ο κίνδυνος να μην υπάρξουν θέσεις για όλους, να μετακινηθούν σε άλλες υπηρεσίες κ.ά.
Θα συνεχίσουμε λοιπόν τον αγώνα:
-Για την ομαλή επιστροφή τους, τη συλλογική αντιμετώπιση των προβλημάτων.
-Για να γυρίσουν οι μαθητές στις κατηργημένες ειδικότητες που είχαν περιέλθει στην κερδοφορία των ιδιωτικών σχολών.
-Για να μειωθεί ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών στα τμήματα ειδικότητας της Β’ τάξης, (κατάργηση της υπ.αποφ.100637/2014).
-Για σύγχρονη δημόσια δωρεάν αναβαθμισμένη ΤΕΕ, που θα περιέχει όλες τις ειδικότητες και δεν θ’ αφήνει καμιά στην κατάρτιση.
-Για να καταργηθούν όλες οι ΣΕΚ και το αίσχος της μαθητείας από το 4οετος.
-Για το σχολείο που ονειρευόμαστε!
Συνάδελφοι Συναδέλφισσες σας καλωσορίζουμε και σας περιμένουμε για να συνεχίσουμε τους αγώνες μέσα από τις γραμμές της ΕΛΜΕ!»