Σε δύσκολη θέση βρίσκεται η τοπική αγορά, εν όψει του τελευταίου δεκαημέρου των εκπτώσεων, που δεν μπόρεσαν -παρά τα εξ’ αρχής υψηλά ποσοστά στα οποία κινήθηκαν- να τονώσουν την αγοραστική κίνηση και να δώσουν πνοή στις επιχειρήσεις της πόλης. Η αναστάτωση που επικράτησε στην οικονομία το προηγούμενο διάστημα, φαίνεται να έχει παίξει καταλυτικό ρόλο και σε αυτή την περίπτωση, καθώς πολλοί είναι οι καταστηματάρχες, οι οποίοι υποστηρίζουν πως οι υψηλές εκπτώσεις, που έφταναν ακόμα και το 50% από την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου, δεν τους άφησαν το αναμενόμενο κέρδος, ενώ οι δελεαστικές προσφορές που εξακολουθούν να ισχύουν δεν κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού, που διαθέτει τα περιορισμένα χρήματά του στις απολύτως πρωταρχικές του ανάγκες. Ο περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων που έχει καταβληθεί το ελληνικό αγοραστικό κοινό, έχει στρέψει τις τελευταίες ελπίδες των επιχειρηματιών για οικονομική ανάκαμψη στον τουρισμό, κρατώντας μέχρι τέλους σε υψηλά επίπεδα τις προσφορές, ενώ προβληματισμό εκφράζουν οι καταστηματάρχες για το κατά πόσο η ρευστότητα που έχουν εξασφαλίσει από την περίοδο των εκπτώσεων, μπορεί να διασφαλίσει ικανοποιητική ανατροφοδότηση των καταστημάτων με νέες παραλαβές για τη χειμερινή περίοδο.
Χαρακτηριστικές για το θέμα αυτό είναι οι δηλώσεις του αντιπροέδρου του Εμπορικού Συλλόγου, Μανώλη Σταματογιαννάκη. Μιλώντας στα «Ρ.Ν» ο κ. Σταματογιαννάκης επεσήμανε πως παρά τα ικανοποιητικά ποσοστά εκπτώσεων οι καταναλωτές δείχνουν αδυναμία για την απόκτηση αγαθών, καθώς το βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη ρευστότητας και αυτό δεν αντισταθμίζεται όσο μειωμένες και αν είναι οι τιμές. «Η κίνηση φέτος και στα καταστήματα του Ρεθύμνου έχει περιοριστεί λόγω των ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων. Το εισόδημα το οποίο μένει από την ανάληψη μετρητών και τη χρήση καρτών δεν αφήνουν τα περιθώρια στον καταναλωτή να δώσει λεφτά στην αγορά και έτσι ο τζίρος μας είναι μειωμένος ως και 50% συγκριτικά με πέρυσι, κάτι που θα αποτυπωθεί με το κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων. Τα ποσοστά των εκπτώσεων από την αρχή ήταν ικανοποιητικά και παραμένουν στα ίδια επίπεδα ακόμα και τώρα που φτάνουμε στο κλείσιμο της εκπτωτικής περιόδου, αν και ελαφρώς χαμηλότερα από πέρυσι, ενώ αυτό οφείλεται εν μέρει και στα κάπιταλ κοντρόλς. Είναι, όμως, σίγουρο πως όσο μεγάλες και αν ήταν οι εκπτώσεις δεν θα βοηθούσαν τον καταναλωτή να βγει στην αγορά, να αποκτήσει όσα χρειάζεται και να ενισχύσει και την τοπική οικονομία. Ο κάθε καταναλωτής έχει πολύ συγκεκριμένα και περιορισμένα χρήματα που μπορεί να διαθέσει, μειωμένα κατά 70% σε σχέση με πέρυσι. Οπότε, όποιο ποσοστό εκπτώσεων και να υπάρχει στα μαγαζιά της αγοράς, ακόμα και σε τιμή κόστους να πουλούσαμε, η ζήτηση θα ήταν χαμηλή. Ο καταναλωτής ψάχνει συγκεκριμένο προϊόν και έχει ανάγκη σε συγκεκριμένη τιμή, ανάλογα με αυτά τα χρήματα που έχει να διαθέσει», σχολίασε ειδικότερα.
Αναφορικά με την προμήθεια νέου εμπορεύματος ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου τόνισε πως κινείται σε πολύ συγκρατημένο ρυθμό, καθώς η παρούσες συνθήκες σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο δεν αφήνουν περιθώριο για κάτι διαφορετικό. «Το χειμερινό εμπόρευμα δεν έχει ακόμα να ανανεωθεί σε μεγάλο ποσοστό. Γίνονται κάποιες παραγγελίες, αλλά δεν γνωρίζουμε αν οι παραγωγοί είναι σε θέση να προμηθευτούν την πρώτη ύλη για να ετοιμάσουν εμπόρευμα και πως τελικά θα φτάσουν σε εμάς, μιας και όλα γίνονται μέσω τραπεζών και θα υπάρξουν πολλές δυσκολίες. Επομένως δεν υπάρχει ακόμα εικόνα για την τροφοδότηση της αγοράς και τηρούμε στάση αναμονής δεδομένων και των πολιτικών εξελίξεων», υπογράμμισε.
Παρά τις δελεαστικές προσφορές, προβληματισμένοι για τη μειωμένη ανταπόκριση, δηλώνουν οι επιχειρηματίες
Την εικόνα πως η αγορά ανταποκρίθηκε από την αρχή των εκπτώσεων στην ανάγκη για χαμηλές τιμές, βοηθώντας ουσιαστικά τους Έλληνες καταναλωτές να περιορίσουν τα εμπόδια που αντιμετώπιζαν στην καθημερινότητά τους, λόγω της επιβολής του ελέγχου κίνησης κεφαλαίων, αδυνατώντας να προβούν σε περαιτέρω μείωση, που θα εξασφαλίζει ταυτόχρονα και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, δίνουν οι επιχειρηματίες της πόλης. Δεν παραλείπουν να τονίσουν πως αν και έχουν ήδη παραλάβει κάποια νέα εμπορεύματα, ωστόσο τηρούν στάση αναμονής και προς το παρόν κάνουν περιορισμένες παραγγελίες.
«Κάναμε από την αρχή πολύ μεγάλες εκπτώσεις. Ξεκινήσαμε με 40% και τώρα πουλάμε όλο μας το εμπόρευμα στη μισή τιμή της αρχικής του αξίας και έτσι θα συνεχίσουμε μέχρι και το τέλος. Μπορεί άλλες χρονιές να κάναμε μεγαλύτερες εκπτώσεις, αλλά είχαμε και περισσότερο κόσμο και φυσικά μεγαλύτερο κέρδος. Τώρα τα πράγματα είναι πια πολύ μετρημένα για όλους και η πραγματικότητα διαφορετική. Η μείωση του τζίρου μας είναι κάτι που μας προβληματίζει, γιατί είναι πολύ αυξημένη συγκριτικά με πέρυσι. Προσωπικά ούτε τόσο εμπόρευμα μπορώ να παραγγείλω, όπως άλλες χρονιές και προβλέπω δύσκολο μέλλον και για το κατάστημα και για πολλά άλλα καταστήματα στην πόλη», επεσήμανε η κυρία Ειρήνη Περάκη.
Στο ίδιο μήκος κύματος και τα όσα δήλωσε στην εφημερίδα και η Ιωάννα Καλογεροπούλου, η οποία τόνισε τον προβληματισμό της για την επιπλέον μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος την τελευταία εβδομάδα. «Την τελευταία περίοδο τα ποσοστά των εκπτώσεων έχουν ανέβει μεν αλλά και πάλι ο κόσμος δεν ψωνίζει. Οι εκπτώσεις ξεκινάνε από 30% και φτάνουν ακόμα και πάνω από 50% σε κάποια είδη, αλλά και πάλι δεν υπάρχει ζήτηση. Είχε ξεκινήσει καλά η δουλειά τον Αύγουστο αλλά αυτή την εβδομάδα υπάρχει μεγάλη πτώση ακόμα και από τους τουρίστες. Έχουμε ήδη κάνει κάποιες προετοιμασίες για τον χειμώνα με παραγγελίες ειδών, όμως θα είναι ένας δύσκολος χειμώνας και είμαστε επιφυλακτικοί στις κινήσεις μας για να μην βρεθούμε εκτεθειμένοι».
Σκοπός των εκπτώσεων, όσο αυτές θα συνεχίσουν να ισχύουν, είναι η εξοικονόμηση χρήματος και χώρου για τις νέες παραλαβές στο κατάστημα το οποίο εργάζεται, υπογράμμισε η κυρία Χρυσούλα Παπαδόσηφου, τονίζοντας πως οι εκπτώσεις κινούνται σε επίπεδα ικανοποιητικά, αλλά οι τουρίστες μονάχα είναι αυτοί που κινούν την αγορά. «Τα ποσοστά των εκπτώσεων ήταν από την αρχή υψηλά και αυτός είναι ο λόγος που στο τέλος δεν υπάρχουν μεγάλες αυξήσεις σε αυτά. Οι εκπτώσεις βρίσκονται σε επίπεδα που επιτρέπουν και στον καταναλωτή, να ψωνίσει ό,τι μπορεί αλλά και σε εμάς να κρατήσουμε τα μαγαζιά, μιας και η ζήτηση που υπάρχει στην αγορά είναι κυρίως από ξένους. Εμείς θέλουμε να διατίθεται το εμπόρευμά μας, έστω και σε χαμηλότερες από τα κανονικές τιμές για να εξοικονομήσουμε χρήματα, αλλά και χώρο για τα καινούρια πράγματα που θα έρθουν για τη νέα σεζόν. Πιστεύω πως ο χειμώνας θα είναι δύσκολος και για τους αγοραστές και για τα μαγαζιά», δήλωσε.
Τέλος η κυρία Κιτράκη Αντωνία, δήλωσε στην εφημερίδα: «ουσιαστικά οι εκπτώσεις φτάνουν στο τέλος τους και όσο περνάει ο καιρός υπάρχουν ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά προκειμένου να φύγει το εμπόρευμα και να έρθει καινούριο. Οι εκπτώσεις φέτος κινήθηκαν σε μέτρια επίπεδα, ο κόσμος ήταν φοβισμένος γιατί τα γεγονότα ήταν άσχημα και φοβάμαι πως δύσκολος μπορεί να είναι και ο χειμώνας. Στην ουσία όμως προσπαθούμε να σώσουμε ακόμα την κατάσταση. Από εδώ και πέρα για εμάς είναι κέρδος ό,τι και να πουλήσουμε, γιατί αν μείνει εμπόρευμα θα μαζευτεί και θα πάει στην αποθήκη, μη έχοντας καμία αξία για τον έμπορο, ενώ αν πουληθεί θα κινηθεί το χρήμα και θα βοηθηθούμε να κάνουμε και νέες παραλαβές. Ήδη έχουμε νέο εμπόρευμα, αλλά σε περιορισμένο αριθμό και είμαστε σε αναμονή να δούμε τι θα μπορέσουμε να κάνουμε».