Το έργο του κόμβου Αμαρίου που συχνά χαρακτηρίζεται ως κόμβος «μαρτυρίου», παρ’ ότι δόθηκε σε κυκλοφορία μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, που ταλαιπώρησε οδηγούς και περιοίκους, συνεχίζει αν αποτελεί σημείο αιχμής και αντικείμενο διαμαρτυριών και αντιδράσεων. Και αυτό γιατί μέσα σε λίγους μήνες, από τότε που παραδόθηκε, έχει αποτελέσει αιτία για πολλά τροχαία ατυχήματα. Η είσοδος των οδηγών που έρχονται από το Ηράκλειο και μπαίνουν μέσω του κόμβου στην πόλη του Ρέθυμνου εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για την ασφάλεια τους. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι τα αυτοκίνητα καλούνται να ξεπεράσουν τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και δυο αντιθέτως κινούμενα ρεύματα, προκειμένου να ακολουθήσουν τη διαδρομή που θέλουν. Σε συνδυασμό με το ότι ο δρόμος έχει διαπλατυνθεί, κάτι που εκμεταλλεύονται οι οδηγοί που κινούνται επί του κεντρικού ρεύματος για να αναπτύξουν ταχύτητα, δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα στα υπόλοιπα οχήματα, τα οποία καθηλώνονται στο απαγορευτικό «stop» και οι οδηγοί τους υπομονετικά περιμένουν για να συνεχίζουν την πορεία τους. Οι διαμαρτυρίες έχουν πάρει μορφή χιονοστιβάδας ενώ είναι σε γνώση του εισαγγελέα του ΟΑΚ και της αντιπεριφέρειας.
Το συγκεκριμένο θέμα μάλιστα αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στη χθεσινή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην αντιπεριφέρεια με τα στελέχη του ΟΑΚ και τις τεχνικές υπηρεσίες της αντιπεριφέρειας και του δήμου Ρεθύμνης. Το οξύμωρο όμως είναι πως αν και στο σύνολο τους οι φορείς ΟΑΚ, περιφέρεια και δήμος παραδέχονται το πρόβλημα και την επικινδυνότητα εκδήλωσης ατυχημάτων στο σημείο, δηλώνουν ανήμποροι και αδύναμοι να κάνουν το παραμικρό αφού, όπως λένε, αν δεν παραδοθεί στο σύνολο του το έργο δεν μπορεί να γίνει καμιά παρέμβαση και καμιά τροποποίηση στη μελέτη.
Ειδικότερα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Λευτέρης Κοπάσης μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τόνισε πως είναι ενήμερος για το πρόβλημα και τις αντιδράσεις διευκρίνισε ωστόσο ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι προς το παρόν και χαρακτηριστικά είπε: «Οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι δεν επιτρέπουν αυτή τη στιγμή αλλαγή της μελέτης και της εφαρμογής της. Θα το επανεξετάσουμε το ζήτημα όμως αυτό θα αξιολογηθεί αφού πρώτα υπάρξει παρακολούθηση της λειτουργίας του κόμβου. Δηλαδή πρέπει να τεθεί σε λειτουργία να το παρακολουθήσουμε και εάν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει θέμα θα πρέπει να δούμε την εναλλακτική λύση, να δούμε τους περιβαλλοντικούς όρους και να δούμε πως θα την υλοποιήσουμε. Μια εναλλακτική λύση είναι ο κυκλικός κόμβος, όμως, ξαναλέω ότι αυτό συνοδεύεται από αλλαγή περιβαλλοντικών όρων που συνεπάγεται μια γραφειοκρατική καθυστέρηση. Πιστεύω όμως ότι είναι από τα θέματα που θα επανεξεταστούν άμεσα, θα τεθεί στην υπηρεσία και θα ξεκινήσουμε αλλαγή του περιβαλλοντικού νόμου, αρκεί να διαπιστωθεί ότι λύνεται με το θέμα του κυκλικού κόμβου».
Σαφής ήταν και η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή εξηγώντας το ανορθόδοξο που ισχύει για τις μελέτες και τα έργα ξεκαθαρίζοντας πως αν το έργο δεν ολοκληρωθεί και δεν παραδοθεί στο σύνολο του δεν μπορεί να γίνει καμιά τροποποίηση. Ειδικότερα τόνισε: «Στη σύσκεψη τέθηκαν όλα τα ζητήματα που θέτει κατά καιρούς ο κόσμος μέσω διαμαρτυριών. Είχαμε μια ενημέρωση και μάς είπαν ότι τον Οκτώβριο θα έχουν τελειώσει και το τμήμα του κόμβου που οδηγεί προς το Αμάρι. Βέβαια υπάρχει το θέμα της χρηματοδότησης και αναφέρομαι σε οφειλές του εργολάβου, ωστόσο μάς διαβεβαίωσε ο ΟΑΚ ότι τα ζητήματα αυτά βαίνουν προς διευθέτηση και είναι θέμα ελάχιστων ημερών η καταβολή των δεδουλευμένων του. Κυρίως όμως το πρόβλημα που υπάρχει και απασχολεί τους διερχόμενους οδηγούς του κόμβου και ειδικά εκείνους που έρχονται από Ηράκλειο προς Ρέθυμνο είναι το ζήτημα ασφάλειας, μιας και στο σημείο έχουν γίνει πολλά ατυχήματα. Το έργο του κόμβου Αμαρίου είναι συγχρηματοδοτούμενο, που σημαίνει πως μέχρι να τελειώσει και να παραδοθεί, δεν μπορεί να αλλάξει κανείς τίποτα από τη μελέτη. Αν είναι καλή η μελέτη γίνεται και σωστό έργο. Αν δεν είναι… Επειδή έχουν επισημανθεί αυτά τα προβλήματα και τα γνωρίζουμε και εμείς, όταν τελειώσει το έργο και παραδοθεί, στη συνέχεια θα δούμε τι μπορούμε να κάνουμε. Από εθνικούς πόρους θα μελετηθεί καλύτερα η διασύνδεση του κόμβου προς Ρέθυμνο και μετά με δικά μας χρήματα, θα το διορθώσουμε. Το σίγουρο είναι πάντως ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει τώρα».
Σχεδιάζουν Roundabout στον Κόμβο Ατσιποπούλου
Σε ότι αφορά τον κόμβο Ατσιποπούλου και τους κινδύνους που αυτός ελλοχεύει για τους διερχόμενους οδηγούς, θέμα το οποίο επίσης τέθηκε στη χθεσινή σύσκεψη, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου εξέφρασε τη βούληση και την πρόθεση της αντιπεριφέρειας να κάνει τη μελέτη και στη συνέχεια το έργο για την κατασκευή ενός roundabout (κυκλική διασταύρωση) για να αποκατασταθεί το πρόβλημα που υπάρχει. Ειδικότερα η κ. Λιονή ανέφερε: «Ο κόμβος Ατσιποπούλου είναι πολύπαθος και καθημερινά επικρατεί κυκλοφοριακό κομφούζιο. Η περιφέρεια ζήτησε από τον ΟΑΚ μια προμελέτη και εμείς σαν αντιπεριφέρεια θα αναθέσουμε τη μελέτη για να γίνει ένα roundabout, συμβατό με τον ήδη υπάρχοντα κόμβο για να διευκολυνθεί η κυκλοφορία των οχημάτων και να σταματήσει αυτή η εικόνα που παρουσιάζεται σήμερα. Ο κ. Αγαπάκης μάς έφερε τη σχεδιασμένη προμελέτη και οι τεχνικές υπηρεσίες της περιφέρειας αναλαμβάνουν στο εξής. Θα αναθέσουμε σε τεχνικό γραφείο να τελειώσει τον φάκελο της μελέτης και να χρηματοδοτήσουμε ως περιφέρεια και τη μελέτη και μετά θα δούμε και για το έργο που είναι πολύ υψηλού κόστους, αλλά πιστεύουμε θα βελτιώσει την ζωή όλων».
Παρουσιάστηκε η μελέτη του τμήματος Βρύσες-Ατσιπόπουλο
Εν τω μεταξύ χθες στη διάρκεια της σύσκεψης που συγκάλεσε η αντιπεριφερειάρχης και στην οποία συμμετείχε ο ΟΑΚ που είναι η επιβλέπουσα υπηρεσία για τις μελέτες του ΒΟΑΚ, οι μελετητές, ο δήμαρχος καθώς επίσης περιφερειακοί, δημοτικοί σύμβουλοι και τεχνικές υπηρεσίες της περιφέρειας και του δήμου, έγινε παρουσίαση της μελέτης του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα του τμήματος πάνω από 20 χιλιόμετρων, που ξεκινάει από τις Βρύσες και καταλήγει στον κόμβο Ατσιποπούλου. Η μελέτη αυτή θα τεθεί επί τάπητος σε επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής περιβάλλοντος προκειμένου να υπάρξει σχετική γνωμοδότηση, ωστόσο η χθεσινή συζήτηση αφορούσε τυχόν επικείμενες τροποποιήσεις.
Σε σχετικές δηλώσεις της η κ. Λιονή είπε: «Ως φορείς του Ρεθύμνου θέλαμε να ξέρουμε τι έχει λάβει υπ’ όψιν της η μελέτη αυτή τόσο για τη χάραξη, που είναι παλιά από το 2008, όσο και για τα περιβαλλοντικά ζητήματα που θα εξεταστούν τώρα στην επιτροπή περιβάλλοντος. Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν οι χάρτες και η μελέτη. Πρόκειται σε ένα πολύ μεγάλο τμήμα για νέα χάραξη. Είναι σε ένα τμήμα πολύ νοτιότερα του ήδη υπάρχοντος, σε άλλο αρκετά νοτιότερα και καταλήγει στον κόμβο Ατσιποπούλου. Έχει πολλά τεχνικά ζητήματα και για αυτό το κόστος μαζί με τις απαλλοτριώσεις, προσδιορίζεται περίπου στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Θέλουμε λοιπόν, πριν περάσει από την επιτροπή περιβάλλοντος να έχουμε γνώση γιατί βαίνει προς το τέλος της η μελέτη αυτή, για να κυνηγήσουμε και το χρηματοδοτικό εργαλείο. Προσπαθούμε λοιπόν να τελειώσουν οι μελέτες για να μπορέσει κάποτε να κατασκευαστεί το έργο».
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Λευτέρης Κοπάσης από την πλευρά του υποστήριξε: «Προκάλεσε η αντιπεριφερειάρχης μια συζήτηση με φορείς και ζήτησε τις εξηγήσεις που τις έδωσε ο μελετητής από την Αθήνα και ο διευθυντής συγκοινωνιακών, Γ. Αγαπάκης, για το τμήμα Βρύσες-Ατσιπόπουλο, το οποίο θα συζητηθεί στην επιτροπή περιβάλλοντος της περιφέρειας το επόμενο διάστημα. Η πρώτη αίσθηση είναι ότι υπάρχουν πειστικές απαντήσεις, αν αποφανθούν ότι κάτι μπορεί να επανεξεταστεί, αυτό θα γίνει».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης πάντως υποστήριξε πως πρέπει οι διαδικασίες να επισπευθούν, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων: «Επανέρχεται συνέχεια το θέμα της σωστής χάραξης και αυτό το οποίο συμφωνήσαμε και προτείναμε είναι όλες οι αιτιάσεις των κατοίκων διαφόρων περιοχών να επεξηγηθούν, να αναλυθούν και να κοστολογηθούν και να τεκμηριωθούν αν είναι βάσιμες ή αβάσιμες, παραδεκτές ή όχι. Αυτή η αναβλητικότητα και η διάθεση να βάζουμε πάνω από το δημόσιο συμφέρον ιδεοληψίες ή ατομικές συμπεριφορές, είναι καταστροφική. Ελπίζω γρήγορα και χωρίς αναβολές, όπως συμφωνήσαμε, να πάμε στο επόμενο βήμα και τουλάχιστον να ωριμάσουμε μια μελέτη, η οποία αναφέρεται σε ένα έργο περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ. Είναι τεράστιο ποσόν που δεν υπήρχε στο προηγούμενο ΕΣΠΑ αλλά ούτε και υπάρχει στο νέο. Ας ετοιμάσουμε τις μελέτες και ίσως βρούμε και από άλλους διαύλους χρηματοδοτήσεις μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ντροπή να μιλάμε για την Κρήτη, ίσως τον δημοφιλέστερο τουριστικό προορισμό της Μεσογείου, με το χειρότερο οδικό δίκτυο όλης της Μεσογείου».