Οι μαθητές του Πειραματικού Λυκείου Ρεθύμνου αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δράσεις εθελοντισμού με μοναδικό σκοπό την προσφορά στην πόλη και στους πολίτες της μέσα από τη συμμετοχή τους σε σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα Αγωγής Υγείας. Ο τίτλος του προγράμματος είναι «Ενεργός πολίτης στην πόλη μου» και περιλαμβάνει σειρά δραστηριοτήτων κοινωνικής προσφοράς, όπως συλλογή τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης τόσο για τους αδύναμους συμπολίτες όσο και για τους πρόσφυγες, εθελοντική αιμοδοσία αλλά και ενέργειες που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος, την ανακύκλωση, την καθαριότητα της πόλης και άλλα ζητήματα που θα καταστήσουν τόσο την μαθητική κοινότητα όσο και συνολικά την τοπική κοινωνία ενεργό συνομιλητή και κυρίως ενεργό δημότη.
Η υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος κ. Δέσποινα Πετρουγάκη-Καλαϊτζαντωνάκη (φιλόλογος), μαζί με τις καθηγήτριες Αμαλία Χόμπη (καθηγήτρια αγγλικών) και Μαρία Καρινιωτάκη (μαθηματικό) υλοποιούν το συγκεκριμένο πρόγραμμα με τη συμμετοχή των μαθητών της Β’ Λυκείου.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Δεκέμβριο μετά και την επαφή που υπήρξε με τον Δήμο Ρεθύμνου και συγκριμένα με την αντιδήμαρχο Τουρισμού και Προβολής του Δήμου και Πρασίνου Πέπη Μπιρλιράκη, προκειμένου να οργανώσουν τους τομείς στους οποίους θα συμμετέχουν τα παιδιά για τον επόμενο χρόνο μέχρι και τον Μάιο, οπότε και λήγει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Η αρχή έγινε την παραμονή των Χριστουγέννων με την πρώτη δράση, στην οποία συμμετείχαν τα παιδιά, στα πλαίσια του προγράμματος που είχε να κάνει με μια ποδηλατοβόλτα, προκειμένου να γνωστοποιήσουν στους πολίτες το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων (bike-sharing), ποδήλατα που διατίθενται σε τέσσερα διαφορετικά σημεία της πόλης, προς χρήσης των πολιτών με ελάχιστο αντίτιμο. Συγκεκριμένα τα κοινόχρηστα ποδήλατα θα βρίσκονται στο πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων, στο Δελφίνι, την περιοχή Κιουλούμπαση έξω από το Λιμεναρχείο και στο Δημαρχείο του Ρεθύμνου. Η πρώτη μισή ώρα είναι δωρεάν για τους χρήστες τους και μετά η χρέωση θα είναι ένα λεπτό το λεπτό. Άρα για μια ώρα χρήσης του ποδηλάτου το κόστος είναι μόλις στα 0,30 του ευρώ.
Δ. Πετρουγάκη: «Η καθημερινότητά μας μπορεί να βελτιωθεί με την ενεργό συμμετοχή όλων μας»
Η φιλόλογος, υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος, Δέσποινα Πετρουγάκη, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για την πρωτοβουλία της να υλοποιήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα ανέφερε πως στόχος είναι να δοθούν στα παιδιά διάφορες κατευθύνσεις εθελοντικής προσφοράς, προκειμένου εκείνα στη συνέχεια να επιλέξουν που θέλουν να δραστηριοποιηθούν. Η ίδια ανέφερε χαρακτηριστικά πως βασικό μέλημα είναι να ενημερωθούν οι μαθητές, να ευαισθητοποιηθούν και να συνειδητοποιήσουν πως δεν είναι ένα απρόσωπο κράτος που μπορεί να κάνει τη ζωή μας και την καθημερινότητά μας καλύτερη, αλλά είναι απαραίτητη η συμβολή και ενεργό συμμετοχή των ίδιων των πολιτών: «Πέρσι ξεκίνησα με ένα πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων εθελοντισμού, με μεγάλη συμμετοχή των παιδιών. Αποφάσισα να το συνεχίσω φέτος επεκτείνοντάς το, γι’ αυτό και επέλεξα, έχοντας μιλήσει με την κυρία Μπιρλιράκη και άλλους ανθρώπους του Δήμου που ασχολούνται με τέτοιες δράσεις που επιθυμούν να εμπλέξουν δημότες. Πέρυσι κάναμε εθελοντικές δραστηριότητες με εθελοντική εργασία στο Π.Κ. που πάσχει από έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, είχαμε πάει στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, είχαμε καλέσει τον Ερυθρό Σταυρό να εκπαιδεύσει τα παιδιά πάνω στην καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση, δηλαδή προσπαθώ να δώσω στα παιδιά με διάφορους τρόπους ένα ερέθισμα εθελοντισμού σε διάφορους τομείς είτε στην υγεία, είτε στον πολιτισμό, είτε στην κοινωνική προσφορά» είπε και συνέχισε λέγοντας πως: «Αν το επιτρέψουν και οι γονείς -με δεδομένο ότι τα παιδιά είναι ανήλικα- θα μπούμε και σε άλλες δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με την δενδροφύτευση, τον καθαρισμό πινακίδων του ΚΟΚ προσπαθώντας πάντοτε να τους ευαισθητοποιήσουμε σε διάφορους τομείς. Θα καλέσω ανθρώπους ειδικούς στο σχολείο να κάνουν μια ενημέρωση για την εθελοντική αιμοδοσία, πως μπορεί κάποιος να γίνει αιμοδότης, πως μπορεί να γίνει δότης μυελού των οστών. Θεωρώ πάντα ότι όταν ευαισθητοποιείς τα παιδιά σε τέτοιους τομείς, τους δίνει ένα έμμεσο τρόπο, μια έμμεση διδασκαλία να προσέχουν το περιβάλλον, τον συνάνθρωπό τους και το ερέθισμα να ευαισθητοποιηθούν σε διάφορους τομείς εθελοντισμού. Φέτος δώσαμε και μια άλλη παράμετρο, λόγω του προσφυγικού προβλήματος που είναι έντονο. Προσπαθώ να τους εντάξω και σε δράσεις που σχετίζονται με την ενίσχυση των προσφύγων που βρίσκονται στη χώρα μας και τα παιδιά έχουν συμμετάσχει σε δράσεις συλλογής τροφίμων, ειδών υγιεινής, αλλά γενικότερα η στόχευση είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε θέματα εθελοντισμού και στην πορεία αν θέλουν να είναι ενεργοί πολίτες, να επιλέξουν εκείνα τον τομέα στον οποίο θέλουν να δραστηριοποιηθούν. Εμείς μέσα από το πρόγραμμα προσπαθούμε να τους δώσουμε τις κατευθύνσεις, μια γεύση για το πως μπορούν να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο μέσα από διάφορες δραστηριότητες, είτε μέσα από τον Δήμο αλλά και άλλες δράσεις, θεωρώντας ότι δεν είναι απλά απρόσωπα ένα κράτος αυτό που μπορεί να κάνει καλύτερη την ζωή των πολιτών του, αλλά μπορεί ο καθένας να συμβάλλει μέσα από τη δική του προσφορά».
Τα παιδιά έχουν ήδη ανταποκριθεί θετικά συμμετέχοντας ενεργά στο πρόγραμμα, ενώ είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρει η κυρία Πετρουγάκη ότι και φέτος μαθητές που πέρυσι συμμετείχαν σε αντίστοιχο πρόγραμμα συνέλεξαν ρούχα, τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, τα οποία προσέφεραν στις 23 Δεκεμβρίου στον τμήμα Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Ρεθύμνου.
Π. Μπιρλιράκη: «Θέλουμε τη φρέσκια ματιά των παιδιών για τη βελτίωση της εικόνας της πόλης μας»
Η αρμόδια αντιδήμαρχος Τουρισμού, Προβολής του Δήμου και Πρασίνου Πέπη Μπιρλιράκη, υπογράμμισε τη σημασία του συγκεκριμένου προγράμματος τόσο για το ίδιο το δημοτικό σύστημα και τους πολίτες όσο και για τους ίδιους τους μαθητές. Ανέφερε χαρακτηριστικά πως η συμβολή των παιδιών είναι καθοριστική, τόσο για τον τομέα προβολής και ανάδειξης των δυνατοτήτων της πόλης, όσο και σε μα κατεύθυνση αναγνώρισης των προβλημάτων καθημερινότητας που υπάρχουν και πως αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μέσα από τη φρέσκια και σύγχρονη σκέψη των ίδιων των παιδιών.
Η κυρία Μπιρλιράκη μιλώντας στα «Ρ.Ν.» αναφέρθηκε στην στόχευση του προγράμματος και στις δράσεις στις οποίες μπορούν να υλοποιήσουν τα παιδιά με την συνδρομή του Δήμου. Μεταξύ άλλων τόνισε: «Σε αυτό το πρόγραμμα εθελοντισμού, στο οποίο συμμετέχει το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου, οι μαθητές λαμβάνουν μέρος σε δράσεις του Δήμου μιας και ο τίτλος του προγράμματος είναι «Ενεργός πολίτης στην πόλη μου». Ήρθαμε σε επαφή με το σχολείο, που μας ενημέρωσαν για το πρόγραμμα και ζήτησαν την συμμετοχή μας. Εγώ τους έκανα ένα πλάνο με τομείς δράσεων συγκεκριμένους για να έχουν τα παιδιά ένα μετρήσιμο και απτό αποτέλεσμα. Η αρχή των δράσεων ήταν τα Χριστούγεννα και είπαμε ότι το πρώτο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να ενημερώσουν τον κόσμο για το πρόγραμμα που κάνει ο Δήμος, το «Bike sharing», δηλαδή το δημοτικό ποδήλατο και ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να γίνει γνωστό αυτό το σύστημα μέσω των παιδιών και στα σχολεία μέσω των μαθητών αλλά και στους ίδιους τους πολίτες. Ήδη έγινε η πρώτη ποδηλατοβόλτα την παραμονή των Χριστουγέννων και η δεύτερη χθες. Στο εξής ξεκινά συνεννόηση με το σχολείο και την υπεύθυνη του προγράμματος για να δούμε ποιες θα είναι οι επόμενες δράσεις. Ξέρουμε ότι τα παιδιά αυτά ενδιαφέρονται για κοινωνικού χαρακτήρα δράσεις, για τους μετανάστες αλλά περισσότερο από όλα ο Δήμος θέλει μέσα από τους νέους πολίτες και μάλιστα τους μαθητές να τους ενημερώσει και να γίνουν ο ίδιοι κοινωνοί, ενεργοποιώντας συστήματα τα οποία ο Δήμος έχει υιοθετήσει και έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους, αλλά που δεν είναι ευρέως γνωστά ακόμα ή κάνοντας δράσεις ενεργού πολίτη, οι οποίες προστατεύουν τον τόπο. Για παράδειγμα ο ένας τομέας που θα συνεργαστούμε είναι ο τομέας ενημέρωσης για δράσεις του Δήμου, με ιδιαίτερη αναφορά στις νέες τεχνολογίες, όπως είναι το ψηφιακό σύστημα του Δήμου, τα ποδήλατα, η ανακύκλωση, το πράσινο, το κυκλοφοριακό σύμφωνα με τις νέες αναπλάσεις του Δήμου και το άλλο είναι η προστασία του περιβάλλοντος και του αστικού χώρου. Σκεφτόμαστε πως τα παιδιά με μια δική τους φρέσκια ματιά, τη δική τους σύγχρονη σκέψη, να μας δώσουν ιδέες για να επικοινωνήσουμε όσο πιο σωστά γίνεται και ειδικά στη νέα γενιά την οδηγία της προστασίας του τόπου μας όσον άφορα την καθαριότητα, το περιβάλλον, την ενέργεια αλλά και την τάξη πραγμάτων. Για παράδειγμα οι ταμπέλες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που είναι σκεπασμένες με αυτοκόλλητα -κάτι που προκαλεί κίνδυνο για τη ζωή ανθρώπων- θέλουμε τα παιδιά καθαρίζοντας τις ταμπέλες να καταλάβουν και να αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα προστασίας αυτού του μέτρου. Παράλληλα, θα μας απασχολήσει πολύ και το γκράφιτι, θα κάνουμε δράσεις αποφυγή γκράφιτι σε μνημεία και πολιτιστικούς χώρους. Πιστεύω ότι μέσα από τέτοιες δράσεις τα παιδιά θα μας μεταδώσουν και αυτή τη γνώση τους για το πως θα αποφύγουμε αυτή τη μάστιγα, που πολλές φορές γίνονται από τα ίδια παιδιά».