Να συμμετέχουν σε δράσεις που οδηγούν αβίαστα στη χρηστική-τελεστική γνώση και όχι στη στείρα απομνημόνευση. Να μαθαίνουν να κολυμπούν κολυμπώντας και όχι σε μηχανιστική προσομοίωση.
Στα 15 χρόνια λειτουργίας του σχολείου, καινοτόμες δράσεις, περιβαλλοντικά και πολιτιστικά προγράμματα, έρευνες πεδίου, πρωτοποριακές παρεμβάσεις, συμμετοχές σε επιστημονικούς ή καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς ξεχώρισαν με την ποιότητά τους και τα αποτελέσματά τους έγιναν αντιληπτά στο πανελλήνιο, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασαν τα σύνορα της χώρας. Πριν από δύο χρόνια το σχολείο αξιολογήθηκε από επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, εκτιμήθηκε η δράση του και έκτοτε φέρει τον χαρακτηρισμό Πρότυπο-Πειραματικό που μας γεμίζει ευθύνη απέναντι στους μαθητές και στην πόλη μας. Δεν είναι βέβαια το επίζηλο απολυτήριο Πρότυπου-Πειραματικού Σχολείου το μόνο κίνητρο που θα έκανε ένα γονέα να γράψει το παιδί του στο σχολείο μας. Να μιλήσουμε για την υλικοτεχνική υποδομή.
Το κτίριο το ομορφαίνουν οι μαθητικές δημιουργίες. Λειτουργούμε με το σύστημα ΣΕΠΠΕ, δηλαδή κάθε μάθημα γίνεται στην αντίστοιχη αίθουσα (π.χ. Βιολογία στην αίθουσα Βιολογίας, Μαθηματικά στην αίθουσα Μαθηματικών, Θρησκευτικά στην αίθουσα Κοινωνικών Επιστημών). Έτσι εξοικονομούμε χρόνο και εξειδικεύουμε τον εξοπλισμό των αιθουσών για αποδοτικότερη διδασκαλία. Οι μαθητές έχουν τα ατομικά τους ντουλαπάκια όπου κλειδώνουν τις τσάντες τους και μεταφέρουν μόνο ό,τι τους χρειάζεται στο μάθημα. Οι αίθουσες είναι ευρύχωρες και πλήρως εξοπλισμένες με διαδραστικούς πίνακες, προβολείς, ηλεκτρονικούς υπολογιστές εφοδιασμένους με σύγχρονα λογισμικά για κάθε μάθημα και πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Διαθέτουμε ένα εργαστήριο Φυσικών Επιστημών (με εξαιρετικό πάγιο εξοπλισμό και πληρότητα αναλωσίμων), δύο εργαστήρια πληροφορικής, ένα εργαστήριο Τεχνολογίας και βιβλιοθήκη με 5.000 περίπου τίτλους βιβλίων και δίκτυο υπολογιστών. Η οικονομική επιχορήγηση του σχολείου, από διαφορετικές πηγές, είναι αυξημένη και εγγυάται τη συντήρηση και ανανέωση της υποδομής. Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο έχουμε μικρό αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Κάθε τάξη αποτελείται από τρία τμήματα των 25 μαθητών. Οι μαθητές μας έχουν υψηλές μαθησιακές απαιτήσεις και αμιλλώνται για την κατάκτηση σημαντικών διανοητικών στόχων.
Οι διδάσκοντες επιλέγονται μετά από αξιολόγηση από τη Διοικούσα Επιτροπή των Πρότυπων-Πειραματικών Σχολείων που εδρεύει στην Αθήνα και υφίστανται συνεχή αξιολόγηση σε τακτά διαστήματα, ώστε να εξασφαλίζονται εκπαιδευτικοί λειτουργοί υψηλών τυπικών και ουσιαστικών προσόντων. Με διαρκείς επιμορφώσεις οι διδάσκοντες ασκούνται σε διάφορες καλές πρακτικές που τις βγάζουν από τη φαρέτρα τους και τις εφαρμόζουν ανάλογα με τη διδακτική ενότητα σε στοχευμένες δράσεις για αποδοτικότερη διδασκαλία.
Επίσης είναι θεσμοθετημένη και ενεργή η Αυτοαξιολόγηση του Εκπαιδευτικού έργου, που αναφέρεται στον εντοπισμό των λειτουργικών και οργανωτικών αδυναμιών με σκοπό την εξάλειψη ή το μετριασμό τους.
Στο σχολείο ακολουθείται το Πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Εντελώς επιγραμματικά, επειδή θα αναφερθεί αναλυτικότερα η κυρία Σύμβουλος Παιδαγωγικής Καθοδήγησης θα παρουσιάσω τις βασικές διαφορές στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Οι μαθητές διδάσκονται περισσότερες ώρες Πληροφορικής και Ξένες Γλώσσες. Υπάρχουν «νέα» διδακτικά αντικείμενα όπως η Τοπική Ιστορία, το Περιβάλλον και η Αειφόρος Ανάπτυξη, η Σχολική και Κοινωνική Ζωή. Προκρίνεται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας, ώστε να ευνοείται η διαφοροποιημένη μάθηση, η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα. Σε ότι αφορά την αξιολόγηση των μαθητών, σε κάποια μαθήματα καταργούνται οι γραπτές δοκιμασίες ή μειώνεται η σημασία τους, ενώ προσμετράται το portfolio-Φάκελος των εργασιών. Το ωράριο λειτουργίας του σχολείου παραμένει ίδιο με τα άλλα σχολεία.
Πέραν του διδακτικού ωραρίου υπάρχουν δωρεάν, προαιρετικές δραστηριότητες, πολύ δημοφιλείς στους μαθητές, στα πλαίσια των Ομίλων ή της ενισχυτικής διδασκαλίας. Όσοι επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα να εγγράφονται σε κάποιο Όμιλο που ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντά τους. Σε μικρές ομάδες συνεργάζονται για να επεκτείνουν τις γνώσεις τους, να εκφραστούν καλλιτεχνικά, να αθληθούν, να δημιουργήσουν, να συνειδητοποιηθούν, να εκτιμήσουν τις δυνατότητές τους σε διαγωνισμούς και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους. Οι όμιλοι που προσφέρονται είναι καλλιτεχνικοί (θέατρο, χορός, μουσική), Εκφραστικοί (Φιλαναγνωσία, δημιουργική γραφή, ρητορική), Επιστημονικοί (Μαθηματικά παιχνίδια, πειράματα φυσικών επιστημών, πληροφορική), Ξένων Γλωσσών (Γερμανικά, Γαλλικά). Εκτός από τους Ομίλους οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν προγράμματα δημιουργικών δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικά, Πολιτιστικά, Αγωγής Υγείας). Αυτά λειτουργούν με διαφορετική φιλοσοφία και μεθοδολογία (μέθοδος Project, έρευνα πεδίου κλπ). Κάτι διαφορετικό είναι επίσης η ενισχυτική διδασκαλία που αποβλέπει στο να καλύπτεται η υστέρηση που παρουσιάζουν κάποιοι μαθητές σε ορισμένα διδακτικά πεδία και να έχουμε περισσότερο ομοιογενή τμήματα.
Όλες οι δράσεις αναβαθμίζουν την παιδαγωγική σχέση και συντελούν σε μία πλούσια σχολική ζωή, που διανθίζεται με διαλέξεις σύγχρονου προβληματισμού, προσκλήσεις επιστημόνων, συγγραφέων, καλλιτεχνών, εκδηλώσεις για κοινωνικά και ιστορικά ζητήματα (π.χ. Μικρασιατική καταστροφή, επέτειος ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα), βραβεύσεις, εβδομάδες κινηματογραφικών προβολών, φιλανθρωπικά μπαζάρ, ψυχαγωγικές εκδηλώσεις και φυσικά εκδρομές προς πάσα κατεύθυνση.
Δεν επιθυμούμε να υπάρχει απόσταση και στεγανά. Οι μαθητές νιώθουν οικεία, δεν διστάζουν να αμφισβητούν, να ασκούν κριτική, να διεκδικούν, να συζητούν με τους καθηγητές τους, να εξομολογούνται και να ζητούν υποστήριξη για προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα.
Όταν όλοι οι παράγοντες της σχολικής κοινότητας-μαθητές, γονείς, διδάσκοντες, διοικητικά όργανα-βρίσκονται σε ενεργή, αδιάλειπτη και ειλικρινή επικοινωνία τότε είναι μονόδρομος ο διάλογος, η συνεννόηση και η συναίνεση.
Ελπίζουμε μαζί με τα γνωστικά και νοητικά εφόδια που παίρνουν οι μαθητές μας φεύγοντας από το σχολείο να αναπτύσσουν επίσης αξιακό σύστημα και εποικοδομητική αγωνιστική και αισιόδοξη στάση προς τη ζωή, όπως αρμόζει σε ελεύθερες συνειδήσεις.
Ας σκεφτούμε και την αποστροφή της κοινωνιολόγου που ακούγεται σαν απειλή: «Αν δεν τους κληροδοτήσουμε τον κόσμο, θα τον καταστρέψουν».
Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου, Γιάννη Μαρκαντέ,
στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε από το
σχολείο την Τετάρτη το απόγευμα με τίτλο
«Εκδήλωση Ενημέρωσης Γονέων
για το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο»)