Σοβαρά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίσουν περισσότερα από πενήντα παιδιά στον νομό Ρεθύμνου τα οποία φοιτούν στα γενικά γυμνάσια και λύκεια και χρήζουν παράλληλης στήριξης. Αν και βρισκόμαστε λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων το αρμόδιο υπουργείο Παιδείας δεν έχει μεριμνήσει για την κάλυψη των αναγκών με αποτέλεσμα οι πιστώσεις που έχουν διατεθεί για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής να μην επαρκούν με ότι αυτό συνεπάγεται για τους μαθητές.
Στη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε χθες με την παρουσία του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, συνδικαλιστών της ΕΛΜΕΡ, του Συλλόγου Γονέων Αυτιστικών νομού Ρεθύμνου αλλά και γονιών που τα παιδιά τους χρήζουν παράλληλης στήριξης, καθώς και οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής συζητήθηκε η δύσκολη καθημερινότητα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το σύνολο των μαθημάτων λόγω έλλειψης εκπαιδευμένων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Τόσο η ΕΛΜΕΡ όσο και οι γονείς ζήτησαν από τον Διευθυντή να ασκηθούν πιέσεις για διεκδίκηση των απαραίτητων προσλήψεων ώστε να καλυφθούν στο σύνολο τους οι ανάγκες των μαθητών.
Η κ. Ειρήνη Κλάδου, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Γονέων μαθητών με αυτισμό μιλώντας στα «Ρ.Ν.» αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και τόνισε μεταξύ άλλων: «Η θέση του συλλόγου μας είναι ότι τα παιδιά μας, απαιτούν και χρειάζονται ολοκληρωμένη εκπαίδευση. Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να καλύπτονται πλήρως και όχι μερικώς ή καθόλου όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Υπάρχουν εξατομικευμένες ανάγκες για κάθε παιδί. Δεν είναι δυνατόν επειδή διατίθενται λίγες πιστώσεις και οι εκπαιδευτικοί μοιράζονται να δίδονται ελάχιστες ώρες σε κάθε παιδί και τελικώς οι μαθητές να μην μπορούν να έχουν μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση. Αυτό έχει συνέπειες στο παιδί αφού μόνο του σε μια τάξη με ένα εκπαιδευτικό γενικής εκπαίδευσης αφ’ ενός εκτίθεται σε κίνδυνο και αφ’ ετέρου δεν μπορεί ούτε να συμμετέχει αλλά ούτε και να παρακολουθήσει το μάθημα. Το παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να το κοιτάμε εξατομικευμένα. Οι συνέπειες της απουσίας εκπαιδευμένων καθηγητών ειδικής αγωγής εκτός τον άλλων επηρεάζουν και την ψυχολογία των παιδιών αυτών δημιουργώντας προβλήματα περιθωριοποίησης, καθώς τα παιδιά νιώθουν ότι ζουν σε ένα τιμωρητικό περιβάλλον όταν δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα ή ακόμα νιώθουν και θύματα ρατσισμού νομίζοντας ότι δεν ταιριάζουν με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους, αφού δεν έχουν δίπλα τους ένα εκπαιδευμένο καθηγητή να τα καθοδηγεί και να τα βοηθά. Τα ειδικά σχολεία δεν μπορούν να φιλοξενήσουν παιδιά τα οποία μπορούν να σταθούν σε τυπικά γενικά σχολεία στα οποία η πολιτεία πρέπει να ρίξει βάρος και να βοηθήσει τους μαθητές. Αντίστοιχος όμως είναι και ο Γολγοθάς των γονιών που μαζί με τα παιδιά τους ζουν έναν κυκεώνα για να μπορέσουν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία».
Σύμφωνα με τον διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου οι ανάγκες στην παράλληλη στήριξη στα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού αυξάνονται τα τελευταία χρόνια. Για την πλήρη κάλυψη των αναγκών των συνολικά 56 μαθητών απαιτούνται ακόμα 278 ώρες για τα φιλολογικά μαθήματα, 88 ώρες για τα μαθηματικά, 164 ώρες ειδικοτήτων φυσικών, χημικών, βιολόγων και γεωλόγων.
Αναλυτικά για κάθε σχολείο οι ανάγκες έχουν ως εξής:
Φιλόλογοι
4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου: 30 ώρες
Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου: 12 ώρες
Γυμνάσιο Περάματος: 30
Γυμνάσιο Πανόρμου: 12
3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου: 30 ώρες
1ο Γυμνάσιο: 18 ώρες
2ο Γυμνάσιο: 30 ώρες
Μαθηματικοί
Γυμνάσιο Γαράζου: 4
Γυμνάσιο Ανωγείων: 10
3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου: 15
2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου: 6
Μουσικό Γυμνάσιο: 5
Γυμνάσιο Σπηλίου: 4
Λύκειο Σπηλίου: 10
Φυσικοί
2ο Γυμνάσιο: 15 ώρες
4ο Γυμνάσιο: 21 ωρες
Πειραματικό Γυμνάσιο: 12
3ο Γυμνάσιο: 21
1ο γυμνάσιο: 9
1ο λύκειο: 11
2ο ΕΠΑΛ: 4
3ο λύκειο: 12
Λύκειο Σπηλίου: 12
Γυμνάσιο Σπηλίου: 3
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Ανδρέας Ταξάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Μέχρι στιγμής έχουμε καλύψει το 60% περίπου των εκπαιδευτικών αναγκών παράλληλης στήριξης στα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού μας. Οι παράλληλες στηρίξεις έχουν διαμορφώσει ένα νέο τοπίο τα τελευταία 3 χρόνια καθώς παρατηρούμε σημαντική αύξηση της ζήτησης. Υπάρχουν προβλήματα πολλά. Προσπαθήσαμε να μην αφήσουμε κανένα παιδί χωρίς δάσκαλο, όμως το προσωπικό δεν επαρκεί, άρα κάθε παιδί κάνει από λίγες ώρες. Ένα άλλο θέμα που συζητήσαμε είναι ότι εφόσον διορίζεται ο ίδιος καθηγητής κάθε χρόνο τότε να αναλαμβάνει τα ίδια παιδιά. Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε ότι καλύτερο με το να στέλνουμε ίδιους καθηγητές σε κοντινά σχολεία όμως χρειάζονται και άλλοι εκπαιδευτικοί για να λυθεί το πρόβλημα. Ήδη χθες ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης μας ζήτησε να του στείλουμε εκ νέου τα επείγοντα κενά που υπάρχουν και περιμένουμε να δούμε».
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων όπως ανέφερε σε χθεσινή του ανακοίνωση, προχωρά στη διάθεση πιστώσεων για 346 θέσεις αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) για τη στελέχωση των Κέντρων Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ), καθώς και των Επιτροπών Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ) στο πλαίσιο της Πράξης «Ανάπτυξη υποστηρικτών δομών για την ένταξη και συμπερίληψη στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σχολικό έτος 2016-17» του ΕΠ «Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, εκπαίδευση και διά βίου μάθηση» (ΕΣΠΑ 2014-2020). Στην Κρήτη αντιστοιχούν 36 θέσεις.
Σεμινάριο εθελοντών για τον αυτισμό στην εκπαίδευση
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων Κηδεμόνων και φίλων ατόμων με αυτισμό Ν. Ρεθύμνου στα πλαίσια λειτουργίας του ΚΔΑΠ ΑμεΑ Ρεθύμνου «Μαζί Μπορούμε» και με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα Ατόμων με Αναπηρία θα πραγματοποιήσει για τους εθελοντές – φοιτητές το 1o από ένα κύκλο εκπαιδευτικών σεμιναρίων με θέμα: Αυτισμός και Εκπαίδευση – Από τη θεωρία στην πράξη.
Σκοπός του εκπαιδευτικού σεμιναρίου είναι η απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων τόσο σε θεωρητικό, όσο και πρακτικό επίπεδο καθώς και η ευαισθητοποίηση των εθελοντών-φοιτητών, οι οποίοι στηρίζουν το έργο του ΚΔΑΠ ΑμεΑ Ρεθύμνου, σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες που παρέχονται στα ωφελούμενα παιδιά μας.
Η εκπαίδευση θα πραγματοποιηθεί αύριο Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016 – Παγκόσμια ημέρα Ατόμων με Αναπηρία και ώρες 10:00-14:00 στον χώρο του ΚΕΦΙΑΠ Ρεθύμνου και αφορά μόνο τους 100 και πλέον εθελοντές μας που έρχονται φέτος και προσφέρουν εθελοντικό χρόνο τους στη δομή μας.
Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
«Το ΚΔΑΠ ΑμεΑ Ρεθύμνου, «ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ», αποτελεί ένα χώρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπου στα πλαίσια ενός δομημένου ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος, με στοχευμένες δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις ανάγκες του κάθε παιδιού, προάγεται η γνωστική και ομαλή ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη.
Με αγάπη και στήριξη τα παιδιά αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, δημιουργούν και μας εμπνέουν με το χαμόγελό τους!» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Σύλλογος Γονέων Κηδεμόνων και φίλων ατόμων με αυτισμό Ν. Ρεθύμνου.