Δυναμική αύξηση καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στη ζήτηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού με τον αγροτουρισμό στην Κρήτη να κερδίζει διαρκώς έδαφος. Παραδοσιακά καταλύματα στην ενδοχώρα του νησιού, «μαγνητίζουν» τους επισκέπτες και γίνονται πόλος έλξης τουριστών, όχι μόνο από χώρες της Ευρώπης, αλλά και της Αμερικής και της Αυστραλίας.
Επισκέπτες κάθε ηλικίας από νεαρά ζευγάρια μέχρι οικογένειες με παιδιά, που επιλέγουν αγροτουριστικά καταλύματα για τις διακοπές τους, όχι μόνο το καλοκαίρι, αλλά όλους τους μήνες του χρόνου θέλοντας να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία στην πατρίδα μας.
Μια εμπειρία που θα διαφέρει από τον μαζικό τουρισμό και από το μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας, το οποίο προβάλλει και προωθεί η χώρα μας αλλά και η Κρήτη.
Το φυσικό περιβάλλον, η κρητική φιλοξενία, η γαστρονομία του νησιού, η επαφή των τουριστών με τους ντόπιους και η συμμετοχή τους σε πολιτιστικά δρώμενα και οι εκδηλώσεις ή άλλες δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με τα ήθη και τα έθιμα του τόπου επιλέγονται κατά κόρον από τους επισκέπτες που επιδιώκουν βιωματικές διακοπές.
Οι νέες τάσεις των επισκεπτών που διαφαίνονται φανερώνουν μια στροφή από το μαζικό τουρισμό σε τουρισμό συμμετοχικό, επιλεκτικό, με σεβασμό στον τοπικό πολιτισμό και το περιβάλλον.
Γι’ αυτό και αυτή η εναλλακτική μορφή τουρισμού, σκοπό έχει την προαγωγή της διατήρησης της οικολογικής ισορροπίας και προστασίας του περιβάλλοντος σε συνδυασμό με την προώθηση των τοπικών προϊόντων και την ανάδειξη του φυσικού πλούτου του νησιού.
Ήδη η φετινή χρονιά στην Κρήτη, ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς για τον κλάδο του αγροτουρισμού από τα μέσα Μαρτίου, ενώ ιδιαίτερα αισιόδοξα είναι τα μηνύματα από τις κρατήσεις που δείχνουν υψηλές πληρότητες μέχρι και τον Νοέμβριο.
Στην πλειοψηφία τους οι επισκέπτες επιλέγουν τον προορισμό και τα καλύμματα στα οποία θα διαμείνουν μέσω του διαδικτύου, ενώ ο μέσος όρος παραμονής τους είναι μια εβδομάδα. Η επιλογή τους είναι πολύ συνειδητοποιημένη με την έννοια ότι οι συγκεκριμένοι επισκέπτες, όπως τονίζει η πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουρισμού Κρήτης Κορίνα Μηλιαράκη, αναζητούν τη διαφορετικότητα. Αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους διακοπών σε καταλύματα που βρίσκονται στην ύπαιθρο, με σκοπό να γνωρίσουν και να περιπλανηθούν στη φύση, να μάθουν για τον πολιτισμό του τόπου, να έρθουν σε επαφή με τους ανθρώπους και τις συνήθειές τους. Η ίδια προσθέτει ότι η Κρήτη ειδικότερα, είναι μια προικισμένη περιοχή που μπορεί να προσφέρει ξεχωριστές εμπειρίες στους επισκέπτες της και μάλιστα όλους τους μήνες του χρόνου.
Αναλυτικά…
Δημοφιλής προορισμός η Κρήτη για αγροτουρισμό
ΥΨΗΛΕΣ ΠΛΗΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ
• Αποτελεί μια ελκυστική επιλογή για Ευρωπαίους, Αμερικάνους και Αυστραλούς που επιθυμούν να ζήσουν μια διαφορετική εμπειρία, να γνωρίσουν τους ντόπιους, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου
Ο αγροτουρισμός αποτελεί μια εναλλακτική μορφή τουρισμού, η οποία τα τελευταία χρόνια «κερδίζει συνεχώς έδαφος» στην Κρήτη, καθώς επιλέγεται κατά κόρον από τους ευρωπαίους και όχι μόνο επισκέπτες που επιθυμούν οι καλοκαιρινές τους διακοπές να είναι πλούσιες σε εμπειρίες και δραστηριότητες, που δεν θα περιορίζεται εντός των ξενοδοχειακών μονάδων αλλά ούτε στο κλασσικό μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας. Οι συνήθειες και οι επιλογές των επισκεπτών δείχνουν να αλλάζουν σταδιακά και να προτιμούν την πατρίδα μας όχι μόνο για τον ήλιο και τη θάλασσά της, αλλά ταυτόχρονα για το φυσικό της περιβάλλον, τον πολιτιστικό της πλούτο, την ιστορία και την παράδοση που μπορούν να συναντήσουν σε συγκεκριμένα καταλύματα λαμβάνοντας ταυτόχρονα ανάλογες υπηρεσίες, όπως είναι τα παραδοσιακά προϊόντα, η καλλιέργειά τους αλλά και η ενασχόληση των επισκεπτών με αγροτικές εργασίες.
Επισκέπτες κάθε ηλικίες από νεαρά ζευγάρια μέχρι και οικογένειες επιλέγουν αγροτουριστικά καταλύματα του νησιού, πολλοί εκ των οποίων μάλιστα έχουν εξελιχτεί σε επαναλαμβανόμενοι τουρίστες που επιδιώκουν να απολαύσουν εξολοκλήρου την Κρητική φιλοξενία, να γευτούν παραδοσιακές γεύσεις της κρητικής γης, να γνωρίσουν τους ντόπιους να έρθουν σε επαφή μαζί τους να συμμετέχουν στις εορταστικές εκδηλώσεις της περιοχής που διαμένουν, να επισκεφτούν μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, να κάνουν ορειβασία, ποδηλασία και να εκδράμουν στην ενδοχώρα.
Η αυξημένη ζήτηση του αγροτουρισμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια αποτελεί κομβικής σημασίας εξέλιξη για την τουριστική βιομηχανία του νησιού, καθώς μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στον στόχο που έχουν θέσει τουριστικοί παράγοντες και τοπικοί φορείς, που δεν είναι άλλος από την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Σε αυτή την κατεύθυνση η Ένωση Αγροτουρισμού Κρήτης, σχεδιάζει δράσεις σε συνεργασία με τους Συλλόγους Ξενοδόχων των πόλεων του νησιού, ώστε να ετοιμάσουν χειμερινά τουριστικά πακέτα που θα προσφέρουν διαμονή τόσο στην πόλη όσο και στην ενδοχώρα, δίδοντας τη δυνατότητα στον επισκέπτη να παρακολουθήσει δρώμενα σε διαφορετικές περιοχές κατά την παραμονή του στην Κρήτη.
Η φετινή σεζόν ξεκίνησε πολύ νωρίς για τα παραδοσιακά καταλύματα που απευθύνονται στον αγροτουρισμό -ήδη από τα μέσα Μαρτίου, ενώ οι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι κρατήσεις δεν αφορούν μόνο τη λεγόμενη υψηλή περίοδο, δηλαδή το τρίμηνο Ιουνίου -Αυγούστου, αλλά φτάνουν μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου.
Την πρωτοκαθεδρία διατηρούν οι Γερμανοί και ακολουθούν Άγγλοι και Σκανδιναβοί, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι πέραν των ευρωπαϊκών χωρών η ζήτηση είναι αυξημένη από Αυστραλία και Αμερική.
Σε σχετικές δηλώσεις η πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουρισμού Κρήτης Κορίνα Μηλιαράκη, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε:
«Είμαστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι από τις πληρότητες. Ανοίξαμε από τα μέσα Μαρτίου -όσες επιχειρήσεις κλείνουν τον χειμώνα- ενώ υπάρχει δυναμική αύξηση από όλες τις αγορές και η ροή των κρατήσεων συνεχίζεται με ανοδική πορεία μέχρι και τον Νοέμβριο. Έχουμε επισκέπτες από όλο τον κόσμο, οι περισσότεροι όμως είναι ευρωπαίοι. Αυτό που είναι σίγουρο, είναι ότι η ζήτηση είναι σημαντικά αυξημένη σε σχέση με πέρυσι. Θεωρώ ότι οι αυξημένες πληρότητες οφείλονται τόσο στον κλειστό τουριστικά ανταγωνισμό, λόγω των γεγονότων σε Αίγυπτο, Τουρκία κ.τ.λ., καθώς η χώρα μας θεωρείται ένας ασφαλής προορισμός. Ωστόσο η αύξηση στις δίκες μας μονάδες οφείλεται κυρίως ότι χρόνο με τον χρόνο γίνεται γνωστή και δημοφιλής στους επισκέπτες μας αυτή η μορφή του εναλλακτικού τουρισμού, δηλαδή ο αγροτουρισμός και το προϊόν που προσφέρουμε. Οι επισκέπτες μας αποζητούν εμπειρίες, αποζητούν τις ανθρώπινες σχέσεις. Λατρεύουν την Κρητική φιλοξενία και την ποιότητα της Κρητικής διατροφής. Η γαστρονομία αποτελεί ένα μεγάλο δέλεαρ για τους επισκέπτες μας που επιλέγουν διαρκώς να δοκιμάζουν αποκλειστικά κρητικά προϊόντα, αλλά και να παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε σεμινάρια και φεστιβάλ γαστρονομίας».
Στην πλειοψηφία τους οι επισκέπτες επιλέγουν τον προορισμό και τα καλύμματα στα οποία θα διαμείνουν μέσω του διαδικτύου, ενώ ο μέσος όρος παραμονής τους είναι μια εβδομάδα. Η επιλογή τους είναι πολύ συνειδητοποιημένη με την έννοια ότι οι συγκεκριμένοι επισκέπτες, όπως τονίζει η κυρία Μηλιαράκη, αναζητούν τη διαφορετικότητα. Αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους διακοπών σε καταλύματα που βρίσκονται στην ύπαιθρο, με σκοπό να γνωρίσουν και να περιπλανηθούν στη φύση, να μάθουν για τον πολιτισμό του τόπου, να έρθουν σε επαφή με τους ανθρώπους και τις συνήθειές τους, να μάθουν για τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις και να συμμετέχουν στα διάφορα δρώμενα. Η ίδια προσθέτει ότι η Κρήτη ειδικότερα, είναι μια προικισμένη περιοχή που μπορεί να προσφέρει ξεχωριστές εμπειρίες στους επισκέπτες της και μάλιστα όλους τους μήνες του χρόνου.
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θεσμικό πλαίσιο για τον αγροτουρισμό
Ο αγροτουρισμός στην Κρήτη μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό «εργαλείο» περαιτέρω ανάπτυξης για το νησί, το οποίο διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας. Τουριστικές επιχειρήσεις μικρής κλίμακας που βρίσκονται στην ύπαιθρο και συνδυάζουν εκτός από τη διαμονή και σειρά άλλων δραστηριοτήτων, όπως είναι η γεωργία, η κτηνοτροφία, το εμπόριο και οι οποίες έχουν ταυτόχρονα την προσωπική σφραγίδα του ιδιοκτήτη τους, ο οποίος θα είναι σε άμεση επαφή και σχέση με τον επισκέπτη του, είναι οι μονάδες εκείνες που επιλέγονται ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια από τους επισκέπτες.
Μονάδες που βρίσκονται στη φύση, σέβονται το περιβάλλον και αναδεικνύουν την ομορφιά αλλά και τον πλούτο του κάθε τόπου, δίδοντας ταυτόχρονα στον φιλοξενούμενό του τη δυνατότητα να συμμετέχει σε αυτήν είτε μέσα από δραστηριότητες της υπαίθρου, είτε μέσα από την παραγωγή και καλλιέργεια παραδοσιακών προϊόντων, βρίσκονται πρώτες στη λίστα των ευρωπαίων επισκεπτών.
Η κατάταξη μιας επιχείρησης στον χώρο του Τουρισμού Υπαίθρου – Αγροτουρισμού, καθώς και σε μηχανισμούς εμπορικής προώθησης, προϋποθέτει τη δημιουργία ενός εμπορικού προϊόντος με κοινά χαρακτηριστικά και κοινή ταυτότητα. Απαιτεί την απόκτηση ειδικού ποιοτικού σήματος Τουρισμού Υπαίθρου – Αγροτουρισμού.
Το θέμα της θέσπισης ενός θεσμικού πλαισίου έχει βαλτώσει τα τελευταία χρόνια, ωστόσο σύμφωνα με την κυρία Μηλιαράκη, φαίνεται να ξεμπλοκάρει και δεν αποκλείεται τους επόμενους μήνες να εκδοθεί η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, που σε σχέση με τους όρους του Τουρισμού Υπαίθρου θα συμβάλλει καθοριστικά στην περαιτέρω ανάπτυξή του.