Η προσέλκυση επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με πελάτες που δεν θα επιλέγουν την πόλη μας μόνο για το μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας αλλά θα αναζητούν βιωματικές εμπειρίες στις διακοπές τους επιθυμώντας γαστρονομικό, πολιτιστικό, θρησκευτικό, τουρισμό υπαίθρου, αποτελεί μεγάλο ζητούμενο για τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου τα τελευταία χρόνια.
Η τουριστική κίνηση τους μήνες του καλοκαιριού θεωρείται πλέον δεδομένη ωστόσο αυτό δεν επαρκεί ούτε για τους επαγγελματίες του κλάδου, ούτε για τους φορείς, αφού ολόκληρος ο νομός Ρεθύμνου διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις προδιαγραφές που απαιτούνται για να ενισχυθεί με επιπλέον αφίξεις και άλλους μήνες του χρόνου και παράλληλα να «ζωντανέψει» την ενδοχώρα του, η οποία έχει πολλά να προσφέρει σε έναν επισκέπτη.
Η σύσταση και λειτουργία του νέου τουριστικού οργανισμού D.M.O.R. (DMO σημαίνει Destination Management Organization και μεταφράζεται σε Οργανισμός Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού) που αποτελεί προϊόν συνεργασίας περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου, των πέντε δήμων του νομού, του Επιμελητηρίου και του Συλλόγου Ξενοδόχων αποσκοπεί σε στοχευόμενες δράσεις ανάδειξης του brand name «Ρέθυμνο», με ενίσχυση της ταυτότητας του τόπου, την προβολή και προώθησή του στο εξωτερικό ως τουριστικός προορισμός για όλους τους μήνες του χρόνου.
Ήδη ο μελετητής που ανέλαβε την εκπόνηση του σχεδίου δράσης θα παρουσιάσει στον επόμενο μήνα στους φορείς τις προτάσεις του που θα βασίζονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης και παρέμβασης για μια ουσιαστικότερη και αποτελεσματικότερη ανάδειξη και προβολή των αξιοθέατων, αρχαιολογικών χώρων και της ιστορίας γενικότερα της ευρύτερης περιοχής του νομού Ρεθύμνης και των τοπικών προϊόντων που αποτελούν μέρος της τοπικής και ιστορικής παράδοσης. Παράλληλα αντίστοιχες θα είναι οι ενέργειες που θα πρέπει να κάνουν και όλοι οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και από κοινού να εργαστούν και να συνεργαστούν για την επίτευξη του στόχου που ουσιαστικά είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της πόλης και της ενδοχώρας από τον τουρισμό.
Η νομική μορφή που πρέπει να έχει ο οργανισμός εταιρία δεν έχει οριστικοποιηθεί, κάτι που θα γίνει άμεσα. Το μόνο βέβαιο είναι ότι θα πρόκειται για μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με στόχο αυτός ο οργανισμός μέσα από τις δράσεις που θα κάνει να μπορεί και να αυτοχρηματοδοτείται στο μέλλον αλλά και να διεκδικεί χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά ή άλλα προγράμματα.
Αναλυτικά…
Σχεδιασμός για ενίσχυση του ποιοτικού τουρισμού και επέκτασης της σεζόν
ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ «DMOR»
•Ενιαία προβολή του νομού με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα
Περιφέρεια, Δήμοι, Επιμελητήριο και Σύλλογος Ξενοδόχων ενώνουν τις δυνάμεις για την προώθηση του Ρεθύμνου σε τουριστικό προορισμό για όλο τον χρόνο
Ενίσχυση του ποιοτικού τουρισμού, επέκταση της τουριστικής περιόδου και ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός, ο γαστρονομικός, ο γαμήλιος, ο τουρισμός υπαίθρου με παράλληλη ανάδειξη του brand name «Ρέθυμνο» ως τουριστικό προορισμός είναι οι βασικοί στόχοι που φιλοδοξούν άμεσα να υλοποιήσουν οι εμπλεκόμενοι φορείς του κλάδου.
Επιμελητήριο, Περιφέρεια, Σύλλογος Ξενοδόχων και οι πέντε δήμοι του νομού ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δρομολογήσουν σειρά δράσεων, που μέσα από τη συνεργασία και την ενότητα θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη της στοχοθεσίας που δεν είναι άλλη από την ενίσχυση των τουριστικών αφίξεων όλους τους μήνες του χρόνου.
Μετά την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφερειακής Ενότητας, του ΕΒΕ Ρεθύμνου και των πέντε δήμων του νομού, βάσει της οποίας υπάρχει οικονομική συνεισφορά των συμβαλλομένων και συγκεκριμένα 10.000 ευρώ έχει καταβάλλει η Π.Ε., 5.000 ευρώ ο Δήμος Ρεθύμνου από 2.500 ευρώ οι Δήμοι Αγίου Βασιλείου και Μυλοποτάμου, από 1.500 ευρώ οι Δήμοι Ανωγείων και Αμαρίου, το Επιμελητήριο 7.000 ευρώ – συνολικού ύψους 30.000 ευρώ, αναδείχτηκε μετά από σχετικό διαγωνισμό η εταιρία που θα υλοποιήσει το στρατηγικό σχεδιασμό και την υλοποίηση ενεργειών τουριστικής προώθησης και προβολής Π. Ε. Ρεθύμνης – D.M.O.R. (DMO σημαίνει Destination Management Organization και μεταφράζεται σε Οργανισμός Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού).
Πρόκειται για ένα οργανισμό που θα αποτελεί σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα. Ήδη έχει πραγματοποιηθεί μια πρώτη συνάντηση τον περασμένο Απρίλιο, όπου εκπρόσωποι της εταιρίας παρουσίασαν τον αρχικό σχεδιασμό τους ενώ σε ένα περίπου μήνα θα έχει ολοκληρωθεί το πλάνο με βάση τα δεδομένα για τον νομό που οι ίδιοι οι φορείς έχουν καταθέσει.
Ο Θωμάς Παπαδογιάννης, υπεύθυνος της Αναπτυξιακής Εταιρίας του Επιμελητηρίου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τόνισε ότι στα μέσα του επόμενου μήνα θα υπάρχει μια πρώτη εικόνα με τα όσα απαιτούνται να γίνουν για να επιτευχθεί ο στόχος των φορέων που δεν είναι άλλος από την ενιαία οργανωμένη προβολή του νομού. Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Το αντικείμενο που έχει αναλάβει ο μελετητής είναι ο σχεδιασμός του φορέα, πώς θα πρέπει να λειτουργεί, τι θα πρέπει να κάνει και ταυτόχρονα θα προτείνει κάποιες πρώτες δράσεις για το πως μπορεί να είναι βιώσιμος, τι προδιαγραφές χρειάζεται. Παράλληλα πρέπει να λυθούν ζητήματα νομοτεχνικά και να προτείνει κάποιες δράσεις που θεωρεί ότι θα έχουν το μεγαλύτερο πολλαπλασιαστικό όφελος, ώστε να μπορεί να δημιουργήσουν και κάποια εν δυνάμει έσοδα για τον φορέα.
Η άποψη μας είναι ότι αυτό το πράγμα θα έπρεπε ήδη από Σεπτέμβρη να ξεκινήσει σταδιακά, να δημιουργηθεί ο οργανισμός και να ξεκινήσει να λειτουργεί. Δεδομένο είναι ότι θα χρειαστεί να δοθούν χρήματα και μέσα από δράσεις οι οποίες θα μπορούν να έχουν και μια ανατροφοδότηση κάποια στιγμή να λειτουργεί από μόνος του ο φορέας- να είναι αυτοχρηματοδοτούμενος ή τη δυνατότητα εξεύρεσης πόρων από άλλες πηγές είτε από προγράμματα, από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις».
«Ανοίγονται νέες προοπτικές ανάπτυξης για τον τόπο»
Εκ μέρους της περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης ο ειδικός σύμβουλος της αντιπεριφερειάρχη Γιάννης Πολυχρονάκηςυποστήριξε πως πρόκειται για μια συλλογική δράση με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που θα συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση του ποιοτικού τουρισμού, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τη διασύνδεση του πρωτογενή με τον τριτογενή τομέα, στόχους τους οποίους έχει βάλει σε προτεραιότητα και η περιφέρεια Κρήτης: «Το DMOR ουσιαστικά θα είναι ένας Οργανισμός Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMO) με στόχο τη συλλογική δομή διαχείρισης, προώθησης και αντικειμενικής πληροφόρησης για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος του τουριστικού προορισμού: Ρέθυμνο. Ο οργανισμός αυτός είναι μία σύμπραξη των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και του ιδιωτικού τομέα διασφαλίζοντας ένα επιτυχημένο και βιώσιμο τουριστικό προϊόν. Αυτή την περίοδο συντάσσεται μελέτη στην οποία θα προτείνεται αναλυτικό σχέδιο δράσης του DMOR από τη σύσταση μέχρι και τη λειτουργία του οργανισμού και εξετάζονται οι παράμετροι του κάθε σταδίου. Δηλαδή, προτείνεται νομική μορφή και ποσοστό συμμετοχής των εταίρων στο σχήμα, τρόπος λειτουργίας και διαδικασίες για το σχεδιασμό και λήψη αποφάσεων κ.λπ. Αναφορικά με τη λειτουργία του, θα προτείνεται σχέδιο δράσης.
Από την πλευρά μας, σαν Περιφερειακή Ενότητας Ρεθύμνης – Περιφέρεια Κρήτης, συμμετέχουμε ενεργά και στηρίζουμε αυτή τη πολύ σημαντική προσπάθεια. Άλλωστε η Περιφέρεια Κρήτης, μέσω του περιφερειακού σχεδιασμού, του χωροταξικού σχεδιασμού καθώς και της έξυπνης εξειδίκευσης έχω θέσει τις κατευθύνσεις και το πλαίσιο για το βραχύ/μέσο/μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του νησιού οπότε συμμετέχει και στηρίζει ενεργά κάθε προσπάθεια με τον ίδιο προσανατολισμό.
Πιστεύουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση για την προώθηση του προορισμού: Ρέθυμνο. Παρόλα αυτά χρειάζεται να γίνουν ακόμα πολλά έτσι ώστε το Ρέθυμνο να γίνει ο προορισμός που όλοι οραματιζόμαστε (βελτίωση παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών, ποιοτικότερος προορισμός άρα προσέλκυση πιο ευκατάστατων επισκεπτών, επιμήκυνση τουριστικής περιόδου, συνέργεια τριτογενή-πρωτογενή τομέα).
Η συνέργεια δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ο σωστός σχεδιασμός (σύμφωνα με τις κατευθύνσεις των εργαλείων που έχει στη «φαρέτρα» της η Περιφέρεια Κρήτης – περιφερειακός σχεδιασμός, χωροταξικός σχεδιασμός κ.λπ.) και η υλοποίηση των δράσεων θα φέρουν τα αποτελέσματα που προσδοκάμε. Επίσης, μέσω το DMOR όχι μόνο προσδοκάμε την «αναθέρμανση» της σύμπραξης ιδιωτών και ΟΤΑ (κάτι το οποίο ούτως η άλλως προβλέπεται στο εγχειρίδιο της έξυπνης εξειδίκευσης) αλλά και διασύνδεση του πρωτογενή με τον τριτογενή τομέα, αλλά και στο σχεδιασμό οριζόντιων δράσεων (πχ. προβολής προώθησης) σε όλους τους δήμους και τις περιοχές της περιφερειακής ενότητας, με σκοπό την ενιαία προβολή της περιοχής ενώ παράλληλα την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της εκάστοτε περιοχής σε στοχευμένο κοινό (π.χ. εναλλακτικές μορφές τουρισμού, special interest holidays, κ.λπ.).
Πιστεύουμε ότι ένας τέτοιο βιώσιμος και «αυτάρκης» οργανισμός θα είναι το «όχημα» για την αποτελεσματικότερη ανάδειξη, προώθηση και διαχείριση του προορισμού: Ρέθυμνο».
Η πρόεδρος της επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνης Πέπη Μπιρλιράκη μιλώντας στα «Ρ.Ν.» υποστήριξε ότι όλοι οι δήμοι δίδουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτόν τον οργανισμό ο οποίος θα αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την ανάπτυξη και ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος. Στόχος είπε είναι η ανάπτυξη ποιοτικού τουρισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Σε σχετικές δηλώσεις της είπε: «Ο στόχος του τουριστικού οργανισμού θα είναι μια οργανωμένη και επιτυχημένη διαχείριση του τουριστικού προϊόντος ολόκληρου του νομού Ρεθύμνης, βραχυμακροπρόθεσμα, δηλαδή και στο άμεσο και στο πολύ απώτερο μέλλον. Για τον λόγο αυτό πρέπει να λειτουργήσει σωστά από την αρχή και να στηριχθεί από όλους τους επαγγελματικούς και θεσμικούς φορείς. Εμείς θέλουμε τουρισμό όλο τον χρόνο όμως από τον μαζικό τουρισμό βλέπουμε πια ότι δεν μπορεί να επιτύχει ο στόχος του ποιοτικού. Άρα λοιπόν θα πρέπει να ξαναδούμε με συνεχή παρακολούθηση των αγορών και των εξελίξεων στον κλάδο του τουρισμού πώς πρέπει να φερθούμε και εμείς σαν τουριστικός προορισμός για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Η συνεχής παρακολούθηση αυτή θα είναι από επαγγελματίες , οι οποίοι και θα μελετούν, θα δουλεύουν και θα υλοποιούν αυτό που πρέπει να γίνεται από το Ρέθυμνο ολόκληρο για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Είναι πολύ σημαντικό το να υπάρξει μια μεταξύ μας συνεργασία και καταγραφή των στόχων μας. Θα καταγραφεί το δυναμικό μας, θα καταγραφούν οι δυνατότητές μας, σε ανθρώπινο δυναμικό και σε εξοπλισμό, για να ξέρουμε τι έχουμε να δώσουμε, και μετά θα πάμε για το μέλλον με βάση το δυναμικό μας και τους στόχους που έχουμε. Εμείς σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε τις προτάσεις και τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί ο οργανισμός προς το τέλος Σεπτεμβρίου».
Ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Νίκος Κουμνάς υποστήριξε πως η λειτουργία του τουριστικού οργανισμού θα δώσει νέες προοπτικές ανάπτυξης στον τόπο αφού τα συγκριτικά πλεονεκτήματα υπάρχουν, δεν έχουν όμως όπως τονίζει αξιοποιηθεί σωστά.
Χαρακτηριστικά ο κ. Κουμνάς είπε: «Αυτός ο οργανισμός θα συμβάλλει και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό της πόλης. Στο εσωτερικό της πόλης είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να επικεντρωθούμε πλέον στον τομέα του μάρκετινγκ, όσον αφορά τον προορισμό Ρέθυμνο, πώς δηλαδή θα πλασάρουμε και θα πουλήσουμε την πόλη μας καλύτερα και ακόμα περισσότερο πώς θα παρουσιάσουμε όλα τα θετικά σημεία της, τα οποία κατά την ταπεινή μου άποψη δεν έχουν παρουσιαστεί στους ενδεχόμενους επισκέπτες μας ή πιστούς πελάτες μας όπως πρέπει. Δηλαδή ακολουθούμε πάντα μέχρι τώρα την πεπατημένη. Σε ότι αφορά στο εσωτερικό της πόλης πρόκειται για τη νοοτροπία την τουριστική που πρέπει όλοι να υιοθετήσουμε στην πόλη του Ρεθύμνου, αφορά στη βοήθεια στους φορείς του Ρεθύμνου όσον αφορά το επίπεδο υποδομών που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας και γενικότερα αφορά τη βελτίωση του Ρεθύμνου στον τομέα της «guest friendly πόλης», δηλαδή θα είναι μια πόλη- που έχουμε μια υπέροχη και πολύ φιλική πόλη στους επισκέπτες- αλλά ο εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο».