Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Τέσσερις περίπου μήνες πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου και τα πρώτα στοιχεία σε ό,τι αφορά τον αριθμό των προκρατήσεων είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα για τους επιχειρηματίες του κλάδου, αφού άνοδο καταγράφουν όλες οι τουριστικές αγορές.
Η αύξηση στις προκρατήσεις για την Κρήτη και το Ρέθυμνο ειδικότερα αφορά τόσο τις παραδοσιακές αγορές όπως αυτήν της Αγγλίας, της Γερμανίας και των Σκανδιναβικών χωρών όσο και την αγορά της Ρωσίας που σημειώνει αύξηση σε ποσοστό 30% σε σχέση με πέρυσι.
Τα αριθμητικά δεδομένα των προκρατήσεων ικανοποιούν τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, καθώς τα μέχρι στιγμής μηνύματα είναι θετικά και προοιωνίζουν μια καλή σεζόν τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον αριθμό των επισκεπτών δίνοντας ελπίδες για ανάκαμψη μιας πολλά υποσχόμενης και αποδοτικής για την οικονομία αγοράς.
Η συνολική πορεία της νέας τουριστικής χρονιάς θα εξαρτηθεί και πάλι από τον ανταγωνισμό, όμως, τα δεδομένα μέχρι στιγμής δείχνουν ότι οι ανταγωνίστριες τουριστικά χώρες όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος, αν και έχουν «ανακάμψει» και αρχίζουν φέτος να καταγράφουν τουριστικές αφίξεις, ωστόσο ο αριθμός τους δεν είναι τέτοιος που να προκαλεί ανησυχία στην χώρα μας σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των επισκεπτών.
Ζητούμενο ωστόσο παραμένει η αύξηση των αφίξεων και των διανυκτερεύσεων στα «άκρα» της σεζόν δηλαδή τα δίμηνα Απρίλιο-Μάιο και Σεπτέμβριο-Νοέμβριο με δεδομένο ότι η διαθεσιμότητα των κλινών τους τουριστικούς μήνες αιχμής (Ιουνίου-Αυγούστου) είναι περιορισμένη και παρά τη ζήτηση δεν μπορεί να καλύψει επιπλέον κλίνες. Άρα όπως λένε οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν στο στόχο της επιμήκυνσης της σεζόν, την βελτίωση της ποιότητας των τουριστών, και την αύξηση των εισπράξεών τους.
Παράλληλα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων διατυπώνει την άποψη ότι ο φόρος διανυκτέρευσης τον οποίο θα επιβαρύνεται ο πελάτης αλλά και η υπέρμετρη φορολογία που έχει επιβληθεί στον τουριστικό κλάδο δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας και ανάκαμψης με την έννοια όπως λέει ότι οι επιχειρηματίες δεν έχουν έσοδα αρκετά, ώστε να μπορούν να «αντέξουν» αλλά και να επενδύσουν επιπλέον στις μονάδες και στις υπηρεσίες τους με κάθε τρόπο. Ταυτόχρονα εκφράζουν την ανησυχία τους επισημαίνοντας πως η όποια αύξηση των τουριστικών πακέτων για την Ελλάδα σε λίγα χρόνια θα προκαλέσει «ζημιά» στον ανταγωνισμό, αφού με δεδομένη την οικονομική κρίση σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα επιλέγονται φθηνότεροι προορισμοί.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων ανέφερε: «Τα μηνύματα από τις μέχρι στιγμής προκρατήσεις είναι αισιόδοξα σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αφίξεων από όλες τις αγορές, ενώ χαρακτηριστική είναι και η αύξηση που παρουσιάζεται από την αγορά της Ρωσίας, που φτάνει το 30%. Φαίνεται ότι η νέα σεζόν θα είναι μια ακόμα καλή χρόνια σε σχέση με τις πληρότητες τους μήνες αιχμής, όμως ερωτηματικό για εμάς παραμένει το τι θα γίνει με τις εισπράξεις μας. Αφενός οι προκρατήσεις γίνονται με έκπτωση έως και τις 30 Μαρτίου και αφετέρου το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι η υπερφορολόγηση δεν μας αφήνει περιθώρια κέρδους. Διαρκώς εμείς οι ξενοδόχοι βάζουμε πλάτη και η πολιτεία είναι απούσα. Αν δεν υπάρξει μείωση στη φορολογία δεν μπορεί ο τουρισμός να «αναπνεύσει». Για αυτό και πρέπει άμεσα να ληφθούν μέτρα από το κεντρικό κράτος».
Τον Μάιο ολοκληρώνεται το πρόγραμμα χειμερινού τουρισμού
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του χειμερινού τουρισμού που συνολικά 50 χιλιάδες επισκέπτες θα βρεθούν στο νησί μέχρι και το Μάιο. Η δεύτερη φάση του προγράμματος ξεκίνησε από την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου και αφορά κατά κύριο λόγο Γερμανούς επισκέπτες.
Πρόκειται για πρόγραμμα που περιλαμβάνει ελκυστικά οικονομικά πακέτα για τους επισκέπτες, ενώ παράλληλα δίνονται κίνητρα για αντισταθμιστικό όφελος από την εταιρεία που το διοργανώνει. Το εν λόγω πρόγραμμα στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου θα έχει «μόνο όφελος» για την τοπική οικονομία, αφού για την υλοποίησή του θα ενεργοποιηθούν κλάδοι όπως οι μεταφορές, οι εκδρομές στην ενδοχώρα, οι επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, η διαμονή στα ξενοδοχεία με οφέλη σε όλους τους επαγγελματίες που ασχολούνται με τον χώρο της εστίασης, της αναψυχής και της αγοράς.
Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για το πρώτο βήμα σε μια προσπάθεια ο χειμερινός τουρισμός να εδραιωθεί στην Κρήτη και το Ρέθυμνο και να αποτελέσουν ένα προορισμό για όλους τους μήνες του χρόνου. Όμως και σε αύτη την περίπτωση όπως αναφέρει ο κ. Τσακαλάκης «μόνο οι ξενοδόχοι έβαλαν πλάτη».
Εντυπωσιακή αύξηση των Ολλανδών τουριστών προς την Ελλάδα και το 2018
Με ιδιαίτερα αισιόδοξες προβλέψεις για αύξηση των κρατήσεων από την Ολλανδία κατά 30% και ένα βραβείο για την Ελληνική κουζίνα, έκλεισε χθες τις εργασίες της η διεθνής τουριστική έκθεση της Ουτρέχτης, «Vakantiebeurs 2018».
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού συμμετείχε στην Έκθεση με δικό του περίπτερο, και συνεκθέτες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις και θεσμικούς φορείς όπως: οι Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Κρήτης και Ιονίων Νήσων, ο Δήμος Κω και ο Οργανισμός Προβολής Χαλκιδικής.
Την Έκθεση επισκέφθηκε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Κωνσταντίνος Τσέγας, ο οποίος πραγματοποίησε σημαντικές επαφές για την προώθηση του Ελληνικού Τουρισμού, επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη φορά ότι η Ελλάδα ήταν και παραμένει ένας από τους πιο αγαπημένους προορισμούς των Ολλανδών τουριστών.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Τσέγα: «Η ανοδική πορεία των κρατήσεων, είναι αποτέλεσμα του στρατηγικού σχεδιασμού της υπουργού Τουρισμού κας Έλενας Κουντουρά για την διεθνή προβολή της χώρας ως ιδανικού προορισμού διακοπών 365 μέρες το χρόνο, όπως και των στοχευμένων δράσεων για την ανάδειξη των θεματικών μορφών τουρισμού, που οργανώνει και υλοποιεί ο ΕΟΤ διεθνώς».
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, από τις B2B συναντήσεις, που έγιναν στο πλαίσιο της έκθεσης, οι τουριστικοί παράγοντες έδειξαν ιδιαίτερη προτίμηση στην Ελλάδα δηλώνοντας πως οι κρατήσεις παρουσιάζουν αύξηση σε σχέση με πέρυσι πάνω από 30%. Σημαντικός θετικός παράγοντας, η αύξηση των θέσεων από την Ολλανδία προς την Ελλάδα, με ένταξη επιπλέον αεροπορικών δρομολογίων στους ήδη 17 απευθείας ελληνικούς προορισμούς. Σημειώνεται ότι το 2017 οι αφίξεις από Ολλανδία, κινήθηκαν με ρυθμό αύξησης άνω του 18%, με τους Ολλανδούς τουρίστες να προσεγγίζουν -μέχρι και τον περασμένο Νοέμβριο- τους 800.000.
Τιμώμενος προορισμός στο ελληνικό περίπτερο της Vakantiebeurs 2018 ήταν η Κεφαλονιά. Επίσης το Γραφείο ΕΟΤ Κάτω Χωρών προγραμμάτισε σειρά παρουσιάσεων για τον ποδηλατικό τουρισμό στην Κω, τον οινοτουρισμό στην Σαντορίνη και στην Εύβοια, τον γύρο της Πελοποννήσου με αυτοκινούμενο, τον περιπατητικό τουρισμό στην Κέρκυρα, ιστιοπλοϊκές διαδρομές στο Αιγαίο, γευσιγνωσία τοπικών προϊόντων από Κρήτη και cooking show με σεφ από την Λέσβο, προετοιμάζοντας συνταγές με ούζο Μυτιλήνης.
Η Έκθεση έκλεισε με βράβευση της Ελλάδας, ως προορισμού με τα καλύτερα εστιατόρια. Το βραβείο παρέδωσε στο Γραφείο ΕΟΤ Κάτω Χωρών η τουριστική πλατφόρμα Reisgraag.nl, επιβεβαιώνοντας την προτίμηση των Ολλανδών για την ελληνική αυθεντική κουζίνα.