Συνεχίζουμε αυτά τα λίγα, σκόρπια, ανάμεικτα περί αρχαίας Ελλάδος κείμενα με την ελπίδα να γεννούν ενδιαφέρον, να εντυπώνονται κάπως, να χρησιμεύουν πολλαπλώς.
Ο Αλέξανδρος στην μοναδική και ανεπανάληπτη παγκοσμίως πορεία του, συνάντησε πλειστάκις Ελληνικούς πληθυσμούς εγκατεστημένους χιλιετίες πρωτύτερα. Δεν ήταν λοιπόν παραμύθια οι εξορμήσεις, εγκαθιδρύσεις, εποικίσεις, μετακινήσεις Ελλήνων στις εκστρατείες των Διονύσων και των Ηρακλειδών. Δεν πήγαινε τυχαία ο Αλέξανδρος, ενώ η επανεμφάνιση των Ελλήνων εδραίωσε περαιτέρω και ανανέωσε την Ελληνική παρουσία και πνεύμα στις αχανείς αυτές εκτάσεις. Αν προσθέσουμε τους αιώνες μετά τον Αλέξανδρο έως την Ρωμαϊκή κυριαρχία (1ος αι. π.Χρ.), διόλου τυχαίο ότι το Ρωμαϊκό «γίγνεσθαι» προσαρμόστηκε και εναρμονίστηκε παντού, με το Ελληνικό που προϋπήρχε.
Σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο, ο εκ των διευθυντών της Ακαδημίας στην Αθήνα μετά τον Πλάτωνα, Καρνεάδης (213 -129 π. Χρ.), δεν άφησε γραπτά, αλλά ο διάδοχος και μαθητής του Κλειτόμαχος, συνέγραψε 400 πραγματείες. Αρκετές θεωρίες των δύο αυτών Ελλήνων συγκέντρωσε ο Ρωμαίος Κικέρων που παρουσίασε σαν δήθεν δικές του.
ΚΛΕΙΤΟΜΑΧΟΣ: Υπολογίζουν 45.000 σελίδες με περιεχόμενο σκεπτικιστική φιλοσοφία, ξέχωρα εξυπακούεται όσων μελέτησε, τον ατελείωτο χρόνο που δίδασκε και διηύθηνε την σπουδαιότερη φιλοσοφική σχολή επί γης. Ξέχωρα επίσης όσων λοιπών εκ των περιστάσεων αντιμετώπισε. 10 ζωές σε μία. ΚΛΕΙΤΟΜΑΧΟΣ άγνωστος εντελώς.
Το μεγαλείο βέβαια κατακτάται μέσω της ισχύος των όπλων. Διαβάστε στην Ιλιάδα όπου τα περί 1200 π.Χρ. διεξαγωγής και 800 π.Χρ. γραφής (κι ας λέει κι ο Θουκυδίδης τα δικά του) αποτελούν ευσεβείς πόθους (και του Θουκυδίδη). Διαβάζουμε για να φανταστούμε την κίνηση και αποτελεσματικότητα μετά (έστω) 750 και 900 χρόνια, πόσο θα βελτιώθηκαν, εξελίχθηκαν, εντάθηκαν, εντατικοποιήθηκαν σε Μαραθώνα, Θερμοπύλες, Πλαταιές, Γρανικό, με τον Πύρρο και τους ελέφαντες των Ινδών, για να σταθούμε σε μάχες ξηράς χωρίς να επεκταθούμε στα πλοία και τη θάλασσα ή τους Ίκαρους που πετούν και προσγειώνονται ωσάν σε αεροπλανοφόρα.
Προσέξτε λέξη – λέξη αυτή την μετάφραση:
ΙΛΙΑΣ Π212
Και ως όταν τοίχον υψηλής οικοδομής,
με λίθους δένουν πυκνούς,
ακλόνητον εις κάθε ορμήν ανέμου,
ομοίως κράνη εδένονταν και ασπίδες,
και άνδρας του άνδρα, (στρατιωτικοί στοίχοι)
κράνος το κράνος στήριζε και η ασπίς ασπίδα.
και οι λαμπροί λόφοι καθώς έσκυφταν,
τις χαίτες τους εσμίγαν,
τόσο δεμένα ήταν στενά (οι στοίχοι)
μήπως τυχαία στους Έλληνες; Πώς είναι ποτέ δυνατόν; Τυχαία στρατοί έως φιλόσοφοι, στάδια, θέατρα, επιστήμες, τέχνες; Πώς; Τυχαία τα ανεπανάληπτα ανά τις χιλιετίες σε όλη την υφήλιο, τις φυλές, τους λαούς, τις χώρες, τα κράτη, τις ιστορίες, τους ανθρώπους; Να ‘ταν το γονίδιο, το φρόνημα που κατά λαό διαφέρει ως προς την σφυρηλάτηση, το έδαφος, το κλίμα, η γεωγραφική διασπορά και διαμόρφωση (θάλασσες, όρη, ποταμοί, λίμνες, κοιλάδες, κλπ.), ο καιρός, οι φυσικοί πόροι, το ορμέφυτον που επίσης διαφέρει, ο βαθμός ευφυίας που καλλιεργείται και κληρονομείται, η σωματοδομή ή τα φυσικά φαινόμενα, κάποτε με μορφή καταστροφών, ηφαίστεια, σεισμοί, κατακλυσμοί (Δευκαλίων και Πύρρα = ο λευκός της βροχής και αυτή της φωτιάς. Γέννησαν τον Έλληνα).
Ήταν κάποιο από αυτά (ένα στοιχείο αρκεί) ή συνδυασμός πολλών ή και όλων οπότε ο Έλληνας υπερτερεί εκ φύσεως ή εκ θεού ή εκ των δύο μαζί, συν τυχόν κάποιων επιπροσθέτων αγνώστων παραγόντων; Ίσως… Πάμπολλες οι ερμηνείες, οι εκδοχές, οι θεωρίες. Ένα αποκλείεται. Το τυχαίον.
«Aναθρών α όπωπε» (αυτός που στρέφεται άνω γι’ αυτά τα οποία βλέπει, ο άνω θρώσκων) ο άνθρωπος. Απλό man στα αγγλικά που είναι Ελληνικό φυσικά, ο κύριος ο κατέχων ( Έκτωρ), Ιδο-μεν-εύς, Μεν-έ- λαος, Αγα-μέμν-ων. Όπως Ελληνικά το φάδερ (πάτερ), μάδερ (μήτηρ) κλπ. κλπ.
Ο Διογένης ο Απολωνιάτης της Ελεύθερνας – Απολλωνίας, κυκλωμένος από τη Σύβριτο τη Λάππα, τη Ρίθυμνα (15 Μινωικές – αρχαίες ΠΟΛΕΙΣ στον σημερινό νομό Ρεθύμνης) και την αύρα της Κρητικής γης, διατυπώνει ότι ο θεός κινείται ως πνεύμα, αήρ. Το πνεύμα – πυρ των Στωικών. Η ανθρώπινη ψυχή συνεπώς, ως αναπόσπαστον απόσπασμα του θείου, περιέχει τον αέρα στην σύσταση και αποτελεί ενιαίο μέρος του θεού, άρα υπόκειται στις εκ θεού μεταβολές του κόσμου. Ο Κικέρων που απογράφει μένει άναυδος ενώ μετά Χριστόν, σύντομα η τότε θεολογία ενσωματώνει απειράριθμα, μολονότι στον διάβα του χρόνου ό,τι το αρχαίο Ελληνικό θα κατακρημνισθεί. Τα βιβλία καίγονται, οι ναοί αντικαθίστανται, οι άνθρωποι διώκονται. Να και ο Χαλίφης Ομάρ της Δαμασκού. Αποφαίνεται ότι «Εάν τα Ελληνικά είναι χρήσιμα και αληθινά, περιέχονται στο Κοράνι. Αν όχι, δεν χρειάζονται». Καίγονται επί μήνες Ελληνικά βιβλία για να θερμανθούν τα λουτρά στην Αλεξάνδρεια. Περί το 700 μ.Χρ.
* Ο Νικόλαος Ξυπολυτάς είναι χειρουργός, πρώην διοικητής Γ.Ν.Ρ., υπεύθυνος τομέα υγείας Ν.Δ-ΝΟΔΕ Ρεθύμνου