Την τελευταία εβδομάδα του Απρίλη, ολοκληρώθηκε, με επιτυχία και πολύ συγκίνηση, το πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, το οποίο λαμβάνει χώρα εδώ και έντεκα χρόνια στο σχολείο μας και έχει ως στόχο την επαφή των μαθητών μας με παιδιά από το αντίστοιχο γερμανικό σχολείο, το Sebastian Finterwader Gymnasium, στο Rosenheim του Μονάχου της Βαυαρίας.
Η εκπαιδευτική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές μας μέσω του προγράμματος αυτού, ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, τον περασμένο Οκτώβρη. Η πρώτη επικοινωνία των αντίστοιχων σχολείων, μέσω των υπεύθυνων καθηγητών του (Παπακυρίτση Σοφία και Γάλλο Σπύρο) και στη συνέχεια μέσω των συμμετεχόντων μαθητών, έγινε με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών και διαμέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, messenger). Γνώρισαν τους εταίρους τους και ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με τον τρόπο σκέψης και τις συνήθειές τους.
Ταυτόχρονα μέσα από τις εργασίες που τους ανατέθηκαν και τις οποίες παρουσίασαν αργότερα μπροστά σε κοινό, άρχισαν να ανακαλύπτουν τον τόπο τον οποίο στην συνέχεια θα επισκεπτόταν, τα αξιοθέατα που θα έβλεπαν και τον τρόπο δράσης και σκέψης σημαντικών για την ιστορία της Βαυαρίας, ανθρώπων.
Η επικοινωνία των μαθητών μας με τους Γερμανούς συμμαθητές τους, συχνότερη καθώς ο καιρός περνούσε, είχε σαν αποτέλεσμα την ανταλλαγή απόψεων για θέματα που απασχολούν τους εφήβους, τις διαφορετικές κουλτούρες και τον διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης της καθημερινότητας των δύο λαών. Ταυτόχρονα προκάλεσε την εξοικείωσή τους με την έκφραση των ιδεών και των συναισθημάτων τους απέναντι σε συνομηλίκους. Ιδιαίτερο κέρδος ήταν ότι η επικοινωνία έπρεπε να γίνεται σε γλώσσα διαφορετική από τη μητρική τους.
Στα μέσα του Μάρτη, οι Γερμανοί μαθητές επισκέφτηκαν, κάποιοι για πρώτη φορά, την Ελλάδα και συγκεκριμένα το Ρέθυμνο. Φιλοξενήθηκαν για μια εβδομάδα στα σπίτια των αντίστοιχων Ελλήνων συμμαθητών τους. Αμφότεροι, γεμάτοι χαρά και συγκίνηση για την συνάντηση που από καιρό περίμεναν, έζησαν μία εβδομάδα γεμάτη εμπειρίες και συναισθήματα. Η υποδοχή που τους επιφύλαξε ολόκληρη η σχολική κοινότητα του 1ου γυμνασίου, ήταν θερμή και συγκινητική. Τα παιδιά αγκαλιάστηκαν με αγάπη από τους Έλληνες μαθητές και γρήγορα εγκλιματίστηκαν με τον χώρο και τις συνήθειές τους και ένοιωσαν σαν ένα κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Σ’ αυτό συνέβαλλαν η απαράμιλλη φιλοξενία από τις Ρεθυμνιώτικες οικογένειες, οι καλά οργανωμένες επισκέψεις τους σε διάφορα μέρη της Κρητικής γης (Κνωσσό-Ηράκλειο, Γόρτυνα, Μάταλα, Πρέβελη, Αρκάδι, Άπτερα, Χανιά) και η ξενάγησή τους σε αυτά, η γνωριμία τους με τα ήθη, τα έθιμα αλλά και τους χορούς του τόπου και την Κρητική κουζίνα, η οποία τους ενθουσίασε.
Η επόμενη φάση του προγράμματος έλαβε χώρα κάπου στα μέσα του Απρίλη, όταν οι δικοί μας μαθητές επισκέφθηκαν το «αδελφάκι» σχολείο στο Rosenheim και φιλοξενήθηκαν και οι ίδιοι από τις αντίστοιχες γερμανικές οικογένειες.
Από την πρώτη κιόλας στιγμή ένιωσαν τη διαφορά του τόπου. Τοπίο ήρεμο και καταπράσινο, τακτοποιημένο και καθαρό, πόλεις σύγχρονες, με υποδομές που πραγματικά ζηλεύει κανείς. Μετακινούμενοι στα διάφορα μέρη και αξιοθέατα με τις αστικές συγκοινωνίες -κυρίως τρένα και μετρό- εντυπωσιάστηκαν με την τεχνολογία της χώρας, την ακρίβεια στην εκτέλεση των δρομολογίων αλλά και την νοοτροπία των γηγενών επιβατών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι τις πρώτες μέρες, κανένας άλλος δεν ακουγόταν στα βαγόνια ή στις αποβάθρες παρά οι Έλληνες μαθητές. Προχωρώντας στον χρόνο, οι φωνές έμαθαν να χαμηλώνουν, τα μάτια να παρατηρούν και τα αυτιά να ακούν πιο προσεκτικά τις πληροφορίες. Ο σεβασμός των Γερμανών οδηγών στους πεζούς, των πεζών στην χρήση των ποδηλατοδρόμων και η πειθαρχία κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας στους δημόσιους χώρους, εντυπωσίασαν και προβλημάτισαν.
Με αφορμή τις επισκέψεις και ξεναγήσεις σε πόλεις όπως το Μόναχο και το Σάλτζμπουρκ, τη λίμνη Chiemsee με τα όμορφα νησάκια και το ξεχωριστό παλάτι του βασιλιά Λουδοβίκου της Βαυαρίας, την ξενάγηση στο εργοστάσιο της BMW και στο Deutsches Museum του Μονάχου και σε αλατωρυχείο κοντά στα σύνορα με την Αυστρία, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά όλα αυτά με τα οποία είχαν ασχοληθεί μήνες πριν στις εργασίες τους, να θαυμάσουν επιτεύγματα του γερμανικού αλλά και του παγκόσμιου πολιτισμού, να έρθουν σε επαφή με χώρους και συνθήκες διαβίωσης πρωτόγνωρους γι’ αυτούς.
Η καθημερινότητά τους για μια εβδομάδα που έμειναν εκεί ξεκινούσε με την παρακολούθηση μαθημάτων στο Sebastian Finterwader Gymnasium, του οποίου οι εγκαταστάσεις με τις ειδικές και άριστα εξοπλισμένες αίθουσες μαθηματικών, βιολογίας, χημείας, φυσικής, μουσικής, τους άφησαν άφωνους. Το κλειστό γυμναστήριο, με την ειδική αίθουσα αναρρίχησης (στο οποίο κανείς δεν επιτρεπόταν να μπει με παπούτσια, εκτός αν τα χρησιμοποιούσε μόνο στους χώρους αυτούς), η θερμαινόμενη εσωτερική πισίνα αλλά και το τεχνητό κανάλι δίπλα στο σχολείο, όπου οι μαθητές ασχολούνταν με το άθλημα του κανό, εντυπωσίασαν πραγματικά. Η καθαριότητα, η τάξη που επικρατούσε στους χώρους του κτιρίου, η άριστη οργάνωση του σχολείου με τη βοήθεια γραμματείας στελεχωμένης από έμπειρο πολυπληθές προσωπικό, έδωσαν τροφή στους Έλληνες επισκέπτες για θαυμασμό και προβληματισμό. Ακόμα, είχαν την ευκαιρία να συγκρίνουν τον τρόπο διδασκαλίας στο γερμανικό σχολείο, τη συμπεριφορά των συνομήλικών τους Γερμανών στην τάξη αλλά και την συμπεριφορά των καθηγητών τους, με τα αντίστοιχα από την Ελλάδα δικά τους βιώματα.
Ταυτόχρονα, έζησαν για μια εβδομάδα τη βαυαρική φιλοξενία όπως την εξέφρασαν οι ανάδοχες οικογένειες και γνώρισαν από πρώτο χέρι τη βαυαρική νοοτροπία (άνθρωποι καλοσυνάτοι και χαρούμενοι) και τις διαφορετικές συνήθειες στη δομή της γερμανικής οικογένειας που στηρίζεται κυρίως στην πειθαρχία, στην υπακοή στους κανόνες και στον αμοιβαίο σεβασμό των μελών της. Ήρθαν σε επαφή με τη γερμανική καθημερινότητα και κουλτούρα. Αναγκάστηκαν -αρχικά λόγω ευγένειας- να υιοθετήσουν συνήθειες όπως να δέχονται το πρωινό και το κολατσιό που τους πρόσφεραν οι οικογένειες, παρόλο που μπορεί στο δικό τους σπίτι να μην έτρωγαν καθόλου ή να είχαν κάτι διαφορετικό. Υιοθέτησαν το διαφορετικό καθημερινό ωράριο (πρωινό ξύπνημα στις 6 – βραδινός ύπνος νωρίς, αφού μετά τις 10 τίποτα δεν ήταν ανοικτό για την ηλικία τους), το σεβασμό στον χώρο διαμονής και την τήρηση της καθαριότητάς του. Δοκίμασαν τη βαυαρική κουζίνα και εντυπωσιάστηκαν από πολλές, πρωτόγνωρες για αυτούς, γεύσεις. Όλες ανεξαιρέτως οι οικογένειες προσπάθησαν και πρόσφεραν στα παιδιά μας μια άνετη και ευχάριστη διαμονή, γεμάτη δραστηριότητες και αγάπη, ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή πιθανότητα να αισθανθούν την έλλειψη της δικής τους οικογένειας. Έτσι, το δέσιμο μεταξύ τους ήταν σφιχτό, ειλικρινές και ας ελπίσουμε με διάρκεια στο χρόνο. Ήδη οι προτάσεις για να περάσουν χρόνο το καλοκαίρι μαζί τους και να τους φιλοξενήσουν ξανά, είναι αρκετές.
Κλείνοντας, να επισημάνουμε ότι όλο αυτό το πρόγραμμα της ανταλλαγής των μαθητών μας δεν ήταν μόνο μια εκδρομή στην οποία οι μαθητές είδαν διάφορα αξιοθέατα και πέρασαν μια αξέχαστη εβδομάδα. Ήταν κάτι πολύ περισσότερο: ανταλλαγή απόψεων, νοοτροπίας και πολιτισμών. Το πραγματικό κέρδος είναι ότι απέκτησαν ισχυρούς δεσμούς με συνομηλίκους τους σε μια άλλη χώρα. Αν σκεφτεί κανείς ότι σε 4 χρόνια περίπου θα είναι ενήλικες (και πολλοί από αυτούς ίσως φοιτητές), θα έχουν σε κάποια άκρη του κόσμου που λέγεται Rosenheim ή Ρέθυμνο, έναν φίλο που θα τους περιμένει όποτε αυτοί το θελήσουν.
Πραγματικά η εμπειρία ήταν μοναδική. Ευχαριστούμε θερμά τις σχολικές κοινότητες τους γονείς και τις οικογένειες αμφοτέρων των σχολείων, τον Δήμο Ρεθύμνου και το Μουσείο Ελεύθερνας για τη πολύτιμη συνεργασία τους στην πραγματοποίηση του αξιόλογου αυτού εκπαιδευτικού προγράμματος. Ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στον μεγάλο μας χορηγό την ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ της οικογένειας Βαρδινογιάννη για την πολύχρονη στήριξη του προγράμματος και του σχολείου μας και ευχόμαστε στους μαθητές μας καλή συνέχεια και γόνιμη πορεία στη ζωή τους.
Μαθητές που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα:
Μαρκαντώνη Ιωάννα-Ματίλντα, Φλώρου Μαρία-Φιλουμένη, Βελονάκη Κωνσταντίνα, Στελιουδακης Φωτεινός, Σαββάκη Αθηνά, Ξύδης Μάρκος, Πασπαράκης Γεώργιος, Πολομαρκάκη Μαρία, Τρίκουλης Παναγιώτης.
Οι υπεύθυνοι καθηγητές του προγράμματος: Σοφία Παπακυρίτση και Σπύρος Γάλλος