Έντονος είναι πλέον ο προβληματισμός και η ανησυχία στον εμπορικό κόσμο του Ρεθύμνου λόγω της περιορισμένης αγοραστικής κίνησης στα καταστήματα. Αν και οι επισκέπτες της πόλης είναι περισσότεροι, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, εν τούτοις, όπως λένε, οι εισπράξεις τους παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Η περίοδος των εκπτώσεων, που συμπλήρωσε μια εβδομάδα, δεν αφήνει γλυκιά γεύση στους επιχειρηματίες, οι οποίοι επισημαίνουν πως οι προσφορές και οι χαμηλές τιμές δεν αποτελούν πλέον ισχυρό δέλεαρ για τους καταναλωτές, οι οποίοι λόγω οικονομικής αδυναμίας αλλά κυρίως λόγω πολλών φορολογικών υποχρεώσεων δεν μπορούν να δαπανήσουν χρήματα για αγορές.
Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων περιορίστηκε σε διερευνητικές ματιές και παζάρια. Πραγματοποιήθηκαν μόνο στοχευμένες αγορές σε προϊόντα που οι καταναλωτές επιθυμούσαν να αποκτήσουν και περίμεναν τις εκπτώσεις, ενώ κατά τα άλλα εμφανίστηκαν ιδιαίτερα προσεκτικοί και συγκρατημένοι και σε καμία περίπτωση δεν ψώνιζαν χωρίς δεύτερη σκέψη.
Κάποιοι από αυτούς μάλιστα προτιμούν να περιμένουν το τέλος της εκπτωτικής περιόδου ελπίζοντας ότι οι τιμές θα χαμηλώσουν περισσότερο. Από την άλλη οι τουρίστες παρ’ ότι καθημερινά πρωί και απόγευμα «πλημμυρίζουν» την παλιά και τη νέα πόλη, δεν ενισχύουν σημαντικά τους τζίρους των καταστημάτων με δεδομένο ότι περιορίζονται σε αναμνηστικά και σουβενίρ χαμηλού κόστους.
Η εικόνα αυτή αποδίδεται στον χαμηλό «προϋπολογισμό» των διακοπών των επισκεπτών μας, οι οποίοι κάθε άλλο παρά γενναιόδωροι χαρακτηρίζονται.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου ακόμα και αν η εικόνα αυτή αλλάξει το επόμενο δίμηνο, το διάστημα αυτό δεν είναι αρκετό για να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, οι οποίες διαρκώς πληθαίνουν.
Η δυσβάσταχτη φορολογία και η απουσία ρευστότητας έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο την αγορά. Οι επιχειρηματίες είχαν στρέψει τις ελπίδες τους στην τουριστική περίοδο και ευελπιστούσαν ότι θα κατάφερναν να καλύψουν τα έξοδα του χειμώνα όμως, προς το παρόν, εμφανίζονται επιφυλακτικοί. Ιδιαίτερα ανήσυχοι εμφανίζονται για την περίοδο του χειμώνα βλέποντας πως δεν θα μπορέσουν να αποταμιεύσουν χρήματα από τον καλοκαιρινό τζίρο.
Επανειλημμένως έχουν ζητήσει από την πολιτεία τη μείωση της βαριάς, όπως τη χαρακτηρίζουν, φορολογίας, η οποία αποτελεί τροχοπέδη για κάθε μικρομεσαία επιχείρηση.
Στην πλειοψηφία τους οι έμποροι είναι αντιμέτωποι με χρέη, ενώ τα τρέχοντα λειτουργικά έξοδα, οι μισθοδοσίες προσωπικού και άλλες οικονομικές υποχρεώσεις δεν τους αφήνουν περιθώρια για ενίσχυση του τζίρου.
Η έλλειψη ρευστότητας παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου, ενώ και η υψηλή φορολόγηση έχει παγιωθεί, καθηλώνοντας τις εισπράξεις των εμπορικών καταστημάτων.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης υποστήριξε ότι παρά τα επανειλημμένα αιτήματα της ομοσπονδίας στην κυβέρνηση για περιορισμό της φορολογίας κα την ενίσχυση του επιχειρηματικού κόσμου με κίνητρα, ώστε να μπορέσει σταδιακά η αγορά να ανακάμψει, κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν γίνεται αντίθετα, όπως αναφέρει, κάθε χρόνο οι φόροι αυξάνονται. «Η έλλειψη ρευστότητας από πλευράς καταναλωτών σε συνδυασμό με την υψηλή φορολογία μας έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο. Δεν ξέρω πως θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στα λειτουργικά μας έξοδα, στον ΕΝΦΙΑ, τον ΦΠΑ και ένα σωρό φορολογικές υποχρεώσεις με τις οποίες έχουμε επιβαρυνθεί. Έχουμε επανειλημμένως ζητήσει από την κυβέρνηση να λάβει μέτρα και να μειώσει τη φορολογία, θεσπίζοντας παράλληλα τον ακατάσχετο λογαριασμό για να βοηθήσει τον εμπορικό κόσμο. Εν τούτοις μέχρι σήμερα τίποτα από αυτά δεν έχει γίνει, αντιθέτως κάθε μέρα ερχόμαστε αντιμέτωποι και με νέους φόρους» υποστήριξε.
Περιορισμένες αγορές την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων
Κλειστά παρέμειναν στην πλειοψηφία τους τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου την Κυριακή, ημέρα κατά την οποία σύμφωνα με τον νόμο οι έμποροι θα μπορούσαν να κρατήσουν ανοιχτές τις επιχειρήσεις τους. Ωστόσο, όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου, η εικόνα δεν διαφοροποιήθηκε σε σχέση με άλλες αντίστοιχες Κυριακές, αφού σε ποσοστό 85% οι έμποροι δεν άνοιξαν τα καταστήματα τους, θεωρώντας πως δεν συνέτρεχε λόγος καθώς οι όποιες εισπράξεις θα ήταν ελάχιστες. Ανοιχτά, όπως είπε, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου παρέμειναν μόνο τα τουριστικά καταστήματα, τα οποία συνηθίζουν να ανοίγουν κάθε Κυριακή.
Σημειώνεται ότι για το κυριακάτικο άνοιγμα των καταστημάτων πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Εργατικό Κέντρο Ρεθύμνου μετά από κάλεσμα που απεύθυνε ο Σύλλογος Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ρεθύμνου.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, τόνισε πως η προχθεσινή Κυριακή δεν διέφερε από τις προηγούμενες καθώς μονάχα τα τουριστικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά.
«Ελάχιστα ήταν τα μαγαζιά που άνοιξαν την Κυριακή. Ουσιαστικά άνοιξαν τα αμιγώς τουριστικά και όχι τα εμπορικά. Το 80% των εμπορικών καταστημάτων δεν άνοιξε. Εμείς είμαστε κατά του ανοίγματος όλο τον χρόνο αλλά λόγω τουριστικής περιοχής λέμε την τουριστική περίοδο, Απρίλιο με Νοέμβριο, να είναι ανοιχτά τα τουριστικά καταστήματα. Η περιφέρεια, με τη σύμφωνη όμως γνώμη μας, επέτρεψε λόγω κρίσης να ανοίγουν την καλοκαιρινή περίοδο τις Κυριακές και τα εμπορικά καταστήματα», ανέφερε.
Την ίδια στιγμή χλιαρή χαρακτηρίζεται η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα την πρώτη εβδομάδα των θερινών εκπτώσεων. Καταναλωτές κατεβαίνουν για βόλτα ή για έρευνα αγοράς στο κέντρο της πόλης, χωρίς να αποφέρουν ακόμα έσοδα στα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων.
Το όποιο ενδιαφέρον παρατηρείται αφορά κυρίως στοχευμένες αγορές ντόπιων καταναλωτών, οι οποίοι περίμεναν τη συγκεκριμένη περίοδο για να τις πραγματοποιήσουν, καθώς και τα ψώνια που γίνονται από τους τουρίστες που καθημερινά κάνουν τη βόλτα τους στους εμπορικούς δρόμους της πόλης αφορούν κυρίως σουβενίρ και αναμνηστικά είδη.
Οι πρώτες εντυπώσεις δεν ικανοποιούν αλλά ούτε και απογοητεύουν τον εμπορικό κόσμο, ο οποίος θεωρεί ότι μέχρι το τέλος του Αυγούστου, οπότε και θα ενισχυθεί η τουριστική κίνηση και από Έλληνες, η κίνηση στην αγορά θα αυξηθεί. Θεωρούν ωστόσο δεδομένο ότι ο όποιος τζίρος καταγραφεί στην εκπτωτική περίοδο δεν θα είναι ικανοποιητικός, αφού δεν θα ισοδυναμεί με εισπράξεις για τους επιχειρηματίες, οι οποίοι καλούνται να καταβάλλουν υπέρογκα, όπως λένε, ποσά για να καλύψουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Σχολιάζοντας τη μέχρι σήμερα κίνηση των καταστημάτων στην περίοδο των εκπτώσεων τη χαρακτήρισε χλιαρή και χαρακτηριστικά, τόνισε:
«Όσον αφορά τις εκπτώσεις λόγω τουρισμού έχουν κάποια κίνηση τα καταστήματα όχι όμως όση θα έπρεπε. Υπάρχει κινητικότητα λόγω του τουρισμού και όχι τόσο λόγω των εκπτώσεων. Σε ότι αφορά τους ντόπιους ψωνίζουν μόνο εκείνοι που κάνουν στοχευόμενες αγορές. Περίμεναν δηλαδή την εκπτωτική περίοδο για να προμηθευτούν συγκεκριμένα προϊόντα. Κατά τα άλλα παρά τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και τις προσφορές είναι φανερό πως πλέον ο κόσμος δεν έχει την οικονομική δυνατότητα ακόμα και αν το θέλει να επενδύσει στην αγορά. Τα ψώνια γίνονται πολύ περιορισμένα και αφορούν είδη πρώτης ανάγκης».
«Πλήγμα» για τον εμπορικό κόσμο η υπερφορολόγηση
Η βαριά φορολογία εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο «πλήγμα» για τον εμπορικό κόσμο ο οποίος επανειλημμένως έχει διαμαρτυρηθεί για την κατάσταση που επικρατεί από τους πολλαπλούς φόρους που έχουν ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει πλέον διαθέσιμο εισόδημα για τους ίδιους.
Όπως είχε πρόσφατα αναφέρει η ΕΣΕΕ οι νέοι φόροι με τους οποίους είναι αντιμέτωποι οι επιχειρηματίες και πολίτες από αυτό τον μήνα και τον Ιανουάριο του 2019, συνοψίζονται στους εξής:
-
- Φόρος Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων
- Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης,
- Προκαταβολή φόρου εισοδήματος επόμενου έτους
- Φόρος πολυτελούς διαβίωσης
- ΕΝΦΙΑ 2018.
- Οι παραπάνω επιβαρύνσεις, εκτός του ότι δημιουργούν, όπως υποστηρίζουν οι έμποροι, σοβαρά ζητήματα στη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στερούν παράλληλα έσοδα από την αγορά αφού αντίστοιχη είναι και η φορολόγηση που έχει επιβληθεί στα περισσότερα νοικοκυριά.
- «Δυστυχώς παρά το ότι έχουμε επανειλημμένως σαν Ομοσπονδία τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με την υπέρμετρη φορολόγηση δεν υπάρχει καμία μέριμνα από το κράτος και τίποτα δεν αλλάζει. Αντίθετα κάθε χρόνο τα πράγματα χειροτερεύουν. Ήδη φέτος ο φόρος εισοδήματος είναι μεγαλύτερος από πέρυσι και αναμένουμε τον ΕΦΝΙΑ και τον ΦΠΑ και γενικώς δεν κάνουμε τίποτα άλλο παρά να αποδίδουμε χρήματα στο κράτος και μάλιστα χρήματα που τις περισσότερες φορές δεν διαθέτουμε. Η επόμενη χρονιά προβλέπεται πολύ δύσκολη. Και οι εκπτώσεις δεν αναμένεται σε καμία περίπτωση να βελτιώσουν τη δύσκολη αυτή κατάσταση» σχολίασε ο κ. Πολιουδάκης.
- Μείωση των τραπεζικών προμηθειών για τις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα ζητούν οι έμποροι
- Εν τω μεταξύ με αυξητικές τάσεις συνεχίζονται οι αγορές με πλαστικό χρήμα ενώ σύμφωνα με την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου τα 27 δισ. ευρώ θα φτάσει το 2018 ο τζίρος από τις συναλλαγές που γίνονται με κάρτες. Η ΕΣΕΕ επισημαίνει τις δυσανάλογα υψηλές τραπεζικές χρεώσεις στις επιχειρήσεις ενώ επαναφέρει το θέμα του ακατάσχετου λογαριασμού.
- Με βάση τη διαμόρφωση του περυσινού τζίρου μέσω «πλαστικού» χρήματος στα επίπεδα των περίπου 27 δις ευρώ και δεδομένου πως η μεσοσταθμική τραπεζική χρέωση για τις συναλλαγές μέσω POS ανέρχεται στο 0,7%,
- Το κόστος χρήσης καρτών για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες υπολογίζεται ετησίως κοντά στα 190 εκατ. ευρώ και θα αυξάνεται συνεχώς τονίζει η ΕΣΕΕ.
- Το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ αναφορικά με το κόστος, διατυπώνει 3 παρατηρήσεις:
- Τα 27 δις ευρώ για το 2017 περιλαμβάνουν και τις συναλλαγές των τουριστών – χωρίς αυτές ο τζίρος του 2017 ήταν 23,5 δις ευρώ, τζίρος που εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 27 δις για το 2018. Το πρόβλημα είναι πως οι κάρτες των τουριστών δεν έχουν εκδοθεί από ελληνικές τράπεζες, με συνέπεια η μέση χρέωση 0,7% επί κάθε συναλλαγής να διαφοροποιείται και να μην προκύπτει ως γενικός μέσος όρος,
- Η μεσοσταθμική χρέωση 0,7% ισχύει στη διάρκεια του 2018 (τελευταίο τρίμηνο – εξάμηνο), με την αντίστοιχη χρέωση για το 2017 να κυμαίνονταν σε σαφώς μεγαλύτερα επίπεδα (περίπου 1%),
- Το κόστος για τις επιχειρήσεις δεν είναι σταθερό κάθε έτος, γιατί οι 2 συνιστώσες του – τζίρος & μέση τραπεζική προμήθεια – είναι δυναμικά μεγέθη και μεταβάλλονται κάθε χρόνο).
Η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι η ευρεία χρήση πλαστικού χρήματος έχει τονώσει τόσο τον αριθμό όσο και την αξία των συναλλαγών με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων των τραπεζών. Συνεπώς και προκειμένου να δοθεί ακόμη μεγαλύτερο κίνητρο στους επιτηδευματίες, οι τραπεζικές χρεώσεις θα πρέπει να μειώνονται περαιτέρω, όταν καταγράφεται αύξηση των καταγεγραμμένων, μέσω POS, πωλήσεων/τζίρων.
Τέλος, επαναφέρει το αίτημα για τη νομοθέτηση της αύξησης του ακατάσχετου ορίου για τα ποσά που πιστώνονται από τη χρήση καρτών στους δηλωμένους επαγγελματικούς λογαριασμούς.
«Αυτό το ζητάμε εδώ και καιρό καθώς έχει αυξηθεί η χρήση του πλαστικού χρήματος και οι τράπεζες με το να βγάζουν παραπάνω λεφτά θα έπρεπε να μειώσουν το ποσοστό της προμήθειας που παίρνουν. Έχουμε κάνει παρέμβαση σε όλες τις τράπεζες να μειώσουν το ποσοστό ωστόσο μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ανταπόκριση» τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
==CEPFG==