«Τάσεις σταθεροποίησης με ενδεχόμενη ελαφρά καθοδική τάση εμφανίζουν οι προοπτικές της τουριστικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, βάσει του προγραμματισμού των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών στις 31/1/19 για τη θερινή περίοδο του 2019». Αυτό καταγράφει μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων), που δημοσίευσε α με τίτλο «Outlook 2019-οι προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019», στοιχεία προγραμματισμού πτήσεων της 31ης Ιανουαρίου και τις τελευταίες εξελίξεις στις οικονομίες των αγορών μας.
Φέτος, σύμφωνα με τη μελέτη, παρατηρείται μείωση 7% (-1,3 εκατ. θέσεις) στον προγραμματισμό θέσεων των αεροπορικών εταιρειών, μετά την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση 21% στον προγραμματισμό θέσεων για την περυσινή σεζόν και σε συνέχεια επαναλαμβανόμενων αυξήσεων τα προηγούμενα χρόνια.
Αυτή η μείωση μπορεί εν μέρει να θεωρηθεί και ως «διόρθωση», αφού η αύξηση αφίξεων το 2018 ανήλθε σε 11%, δηλαδή περίπου 10% χαμηλότερη από την αύξηση στον προγραμματισμό θέσεων, τονίζει ο ΣΕΤΕ.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι σε ότι αφορά την Κρήτη και το Ρέθυμνο ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι επαγγελματίες του τουρισμού, η ροή των τουριστικών κρατήσεων είναι χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο έχουν επισημάνει πως μέσα στον Μάρτιο θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για την πορεία της τουριστικής περιόδου.
Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, αφενός ο προγραμματισμός αλλάζει διαρκώς καθώς εξελίσσεται η σεζόν αφετέρου οι αφίξεις υπολείπονται του αριθμού θέσεων, αναλόγως της πληρότητας των αεροπλάνων. Συνεπώς, η τελική μεταβολή αεροπορικών αφίξεων θα διαφέρει από αυτήν του προγραμματισμού.
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, σημαντικό ρόλο για τη μειωμένη ζήτηση αεροπορικών θέσεων την θερινή περίοδο του 2019 παίζουν η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη: οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους, η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας της ΕΕ με το Ην. Βασίλειο για τους όρους του BREXIT,
– η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού (με πολύ ανταγωνιστικές τιμές),
Τις μεγαλύτερες μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς καταγράφουν, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, οι αγορές της Γερμανίας (-624 χιλ. θέσεις ή -16%), του Ην. Βασιλείου (-259 χιλ. θέσεις ή -6%), της Ρωσίας (-165 χιλ. θέσεις ή -14%), της Σουηδίας (-155 χιλ. θέσεις ή -21%) και της Ελβετίας (-147 χιλ. θέσεις ή -27%).
Αύξηση καταγράφουν οι αγορές της Γαλλίας (+146 χιλ. θέσεις ή +15%), της Πολωνίας (+52 χιλ. θέσεις ή +4%), της Τουρκίας (+48 χιλ. θέσεις ή +51%), της Ιταλίας (+37 χιλ. θέσεις ή +3%), της Ρουμανίας (+32 χιλ. θέσεις ή +23%) και της Βουλγαρίας (+10 χιλ. θέσεις ή +179%).
Τις μεγαλύτερες μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς καταγράφουν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης (-380 χιλ. θέσεις ή -16%), των Χανίων (-236 χιλ. θέσεις ή -15%), της Κέρκυρας (-166 χιλ. θέσεις ή -8%), της Ρόδου (-148 χιλ. θέσεις ή -4%) και της Ζακύνθου (-118 χιλ. θέσεις ή -11%).