Υψηλά είναι τα ποσοστά μαθητικής διαρροής που καταγράφονται στη γενιά μαθητών/τριών της περιόδου 2014-15 τόσο στο γυμνάσιο όσο και στο λύκειο, όσον αφορά τον μαθητικό πληθυσμό του νομού Ρεθύμνου.
Ειδικά στο δεύτερο σκέλος, δηλαδή στη διαρροή στο δημόσιο λύκειο, ο νομός συνεχίζει να κατατάσσεται πρώτος στη σχετική λίστα, αφού έχει την υψηλότερη μαθητική διαρροή πανελλαδικά.
Σε αντίθεση με τη μαθητική διαρροή στα δημοτικά σχολεία του νομού, όπου το φαινόμενο περιορίστηκε για τις τάξεις Α’, Β’, Γ’ στο 0,29% και για τις τάξεις Δ’, Ε’, ΣΤ’ στο 0,64%, η διαρροή μαθητών στα γυμνάσια μπορεί να μην είναι η υψηλότερη πανελλαδικά, ούτε η υψηλότερη σε επίπεδο Κρήτης, αλλά πάντως παραμένει στο υψηλό ποσοστό του 5% και ακόμα υψηλότερη είναι η διαρροή στα Λύκεια, που φτάνει το 5,2% όταν το ποσοστό στο σύνολο της Κρήτης είναι 2,40% και σε επίπεδο χώρας είναι ιδιαίτερα χαμηλή(1,7%).
Τα παραπάνω ανησυχητικά στοιχεία προκύπτουν από μελέτη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, με στόχους μεταξύ άλλων:
• να προσδιορισθεί το μέγεθος της μαθητικής διαρροής σε κάθε εξεταζόμενο τύπο σχολείου
• να καλυφθεί -όσο το δυνατόν- όλο τα φάσμα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος (από την πρωτοβάθμια και την κατώτερη δευτεροβάθμια, δηλαδή την υποχρεωτική, μέχρι και την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για τους περισσότερους τύπους σχολείων)
• να αποτυπωθούν γεωγραφικές διαφοροποιήσεις της εμφάνισης του φαινομένου μαθητικής διαρροής
• να συμπληρωθεί το υπάρχον κενό στην εκπαιδευτική έρευνα και να συνδεθεί με τη συνέχεια των απογραφικών μελετών του Ι.Ε.Π. για τη μαθητική διαρροή
Σε ότι αφορά λοιπόν τη μαθητική διαρροή στο γενικό λύκειο στις διοικητικές περιφέρειες της χώρας, παρουσιάζεται ιδιαίτερα χαμηλή (1,7%) για τη γενιά των μαθητών/τριών 2014-2015, κατά την τριετή πορεία τους στο εκπαιδευτικό σύστημα τα σχολικά έτη 2014-2017. Διαπιστώνεται ότι η υψηλότερη παρουσιάζεται στην περιφέρεια νοτίου Αιγαίου (2,48%), Κρήτης (2,40%) και Στερεάς Ελλάδας (1,87%), με τον νομό Ρεθύμνης να ξεπερνά κατά πολύ τόσο το μέσο πανελλαδικό όρο, όσο όμως και τον μέσο όρο σε επίπεδο Κρήτης, ενώ έπεται ο νομός Δωδεκανήσου με ποσοστό 3,1%.
Αντίθετα, τα χαμηλότερα ποσοστά παρουσιάζονται στις περιφέρειες δυτικής Μακεδονίας (0,37%), Ηπείρου (1,03%) και Θεσσαλίας (1,28%) και σε επίπεδο νομών καταγράφονται σε αυτούς των Τρικάλων και Κοζάνης (0,3% και για τους δύο) και Άρτας (0,2%), ενώ μηδενικό ποσοστό καταγράφεται στον νομό Σάμου.
Άξιο αναφοράς είναι ότι η υψηλότερη διαρροή στο Λύκειο διαπιστώνεται στις δυο κυριότερες τουριστικές περιφέρειες της χώρας που είναι το νότιο Αιγαίο και η Κρήτη. Γεγονός που σύμφωνα με παρατηρητές ενδέχεται και να μην είναι τυχαίο.
Αναλυτικά,
Τα υψηλότερα ποσοστά σε πανελλαδικό επίπεδο καταγράφει ο νομός
Ρεθύμνου στη μαθητική διαρροή στο Λύκειο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της
σχετικής έκθεσης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που δόθηκε
στη δημοσιότητα στις 4 Απριλίου για την περίοδο 2014-2015.
Ρεθύμνου στη μαθητική διαρροή στο Λύκειο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της
σχετικής έκθεσης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που δόθηκε
στη δημοσιότητα στις 4 Απριλίου για την περίοδο 2014-2015.
Ειδικότερα, το Ρέθυμνο κατέχει τη θλιβερή πρωτιά καθώς σε ποσοστό 5,2% οι μαθητές εγκαταλείπουν τη φοίτηση στο λύκειο.
Στη δεύτερη θέση στην Κρήτη έρχεται ο νομός Ηρακλείου με το ποσοστό
διαρροής να φτάνει το 2,4% και ακολουθεί το Λασίθι με ποσοστό 1,8%. Από
τα χαμηλότερα ποσοστά σε επίπεδο Κρήτης, αλλά και πανελλαδικά διατηρούν
τα Χανιά με ποσοστό 1,1%.
διαρροής να φτάνει το 2,4% και ακολουθεί το Λασίθι με ποσοστό 1,8%. Από
τα χαμηλότερα ποσοστά σε επίπεδο Κρήτης, αλλά και πανελλαδικά διατηρούν
τα Χανιά με ποσοστό 1,1%.
Το ποσοστό της εγκατάλειψης του σχολείου από τους μαθητές η Κρήτη
συνολικά βρίσκεται ελάχιστα κάτω από τον πανελλαδικό μέσο όρο στην
πρωτοβάθμια υποχρεωτική εκπαίδευση και στην ανώτερη επαγγελματική
εκπαίδευση (ΕΠΑΛ).
συνολικά βρίσκεται ελάχιστα κάτω από τον πανελλαδικό μέσο όρο στην
πρωτοβάθμια υποχρεωτική εκπαίδευση και στην ανώτερη επαγγελματική
εκπαίδευση (ΕΠΑΛ).
Στον αντίποδα, διατηρεί θλιβερή πρωτιά στη μαθητική διαρροή στο
ημερήσιο γενικό λύκειο, γεγονός που σημαίνει ότι σημαντικό ποσοστό
Κρητικόπουλων γυρίζει την πλάτη στις ανώτερες και ανώτατες σπουδές.
ημερήσιο γενικό λύκειο, γεγονός που σημαίνει ότι σημαντικό ποσοστό
Κρητικόπουλων γυρίζει την πλάτη στις ανώτερες και ανώτατες σπουδές.
Η έκθεση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής βασίζεται στη
μελέτη σε επίπεδο γενιάς (κοόρτης) μαθητών και μαθητριών (Α’-Β’-Γ’
δημοτικού, Δ’-Ε’-ΣΤ’ δημοτικού, Α’-Β’-Γ’ γυμνασίου, Α’-Β’-Γ’ γενικού
λυκείου, Α’-Β’-Γ’ επαγγελματικού λυκείου), τους οποίους παρακολουθεί σε
βάθος τριετίας (2014-2017 εν προκειμένω), βάσει πρωτογενών δεδομένων που
καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα myschool. Στο επίπεδο της
επικράτειας, τα στοιχεία δείχνουν ότι η μαθητική διαρροή διακυμαίνεται
ως εξής:
μελέτη σε επίπεδο γενιάς (κοόρτης) μαθητών και μαθητριών (Α’-Β’-Γ’
δημοτικού, Δ’-Ε’-ΣΤ’ δημοτικού, Α’-Β’-Γ’ γυμνασίου, Α’-Β’-Γ’ γενικού
λυκείου, Α’-Β’-Γ’ επαγγελματικού λυκείου), τους οποίους παρακολουθεί σε
βάθος τριετίας (2014-2017 εν προκειμένω), βάσει πρωτογενών δεδομένων που
καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα myschool. Στο επίπεδο της
επικράτειας, τα στοιχεία δείχνουν ότι η μαθητική διαρροή διακυμαίνεται
ως εξής:
– κοόρτη Α’, Β’, Γ’ Δημοτικού: 1,79% (σταθερή σε σχέση με την περίοδο 2013-2016)
– κοόρτη Δ’, Ε’ ΣΤ’ Δημοτικού: 1,54% (μειωμένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 που είχε διαμορφωθεί στο 1,65%)
– κοόρτη Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου: 4,62% (αυξημένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 με το 4,23%)
– κοόρτη Α’, Β’, Γ’ Γενικού Λυκείου: 1,65% (μειωμένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 που είχε διαμορφωθεί στο 1,92%)
– κοόρτη Α’, Β’, Γ’ Επαγγελματικού Λυκείου: 8,94% (μειωμένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 που είχε διαμορφωθεί στο 11,02%).
«Πέρα από τα ακριβή ποσοστά της μαθητικής διαρροής είναι
σημαντικό να συγκρατεί κανείς στη σκέψη του/της ότι η μαθητική διαρροή,
ακόμη και αν αφορά ένα μόνο παιδί, είναι κρίσιμη όχι μόνο για τη ζωή του
ίδιου αλλά και για το ευρύτερο περιβάλλον του. Το ότι είναι κρίσιμο ένα
παιδί ή έφηβος/η στο σχολείο να μην διακόπτει τη φοίτησή του/της, να
παραμένει στη σχολική κοινότητα και να απολαμβάνει του δικαιώματος της
εκπαίδευσης δεν μπορεί να αμφισβητηθεί σε μια σύγχρονη κοινωνία.
Συνεπώς, πέρα από τη μακρο-θεώρηση του φαινομένου της μαθητικής
διαρροής, η οποία είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό των κατάλληλων
εκπαιδευτικών πολιτικών και παρεμβάσεων σε κεντρικό και περιφερειακό
επίπεδο, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η σημασία της μικρο-θεώρησης του
φαινομένου: θα πρέπει να διερευνώνται για κάθε παιδί ή έφηβο/η ξεχωριστά
οι συνθήκες που οδηγούν εκτός του σχολείου και επακόλουθα εκτός των
προοπτικών που αυτό διανοίγει. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών και της τοπικής
εκπαιδευτικής και σχολικής κοινότητας κρίνεται κρισιμότατος.
σημαντικό να συγκρατεί κανείς στη σκέψη του/της ότι η μαθητική διαρροή,
ακόμη και αν αφορά ένα μόνο παιδί, είναι κρίσιμη όχι μόνο για τη ζωή του
ίδιου αλλά και για το ευρύτερο περιβάλλον του. Το ότι είναι κρίσιμο ένα
παιδί ή έφηβος/η στο σχολείο να μην διακόπτει τη φοίτησή του/της, να
παραμένει στη σχολική κοινότητα και να απολαμβάνει του δικαιώματος της
εκπαίδευσης δεν μπορεί να αμφισβητηθεί σε μια σύγχρονη κοινωνία.
Συνεπώς, πέρα από τη μακρο-θεώρηση του φαινομένου της μαθητικής
διαρροής, η οποία είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό των κατάλληλων
εκπαιδευτικών πολιτικών και παρεμβάσεων σε κεντρικό και περιφερειακό
επίπεδο, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η σημασία της μικρο-θεώρησης του
φαινομένου: θα πρέπει να διερευνώνται για κάθε παιδί ή έφηβο/η ξεχωριστά
οι συνθήκες που οδηγούν εκτός του σχολείου και επακόλουθα εκτός των
προοπτικών που αυτό διανοίγει. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών και της τοπικής
εκπαιδευτικής και σχολικής κοινότητας κρίνεται κρισιμότατος.
Τέλος, τονίζεται ότι τα στοιχεία της μελέτης προέρχονται από
μαθητές και μαθήτριες που έχουν εγγραφεί σε δομές της πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η μαθητική διαρροή υπολογίζεται επί του
δεδομένου μαθητικού πληθυσμού. Εξακολουθεί να παραμένει αναπάντητο το
ερώτημα σχετικά με τον ακριβή αριθμό των παιδιών και εφήβων που διαβιούν
στην Ελλάδα, αλλά δεν έχουν ποτέ εγγραφεί στις δομές της πρωτοβάθμιας
και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (π.χ. παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο) ή
των παιδιών και εφήβων των οποίων η πορεία δεν παρακολουθείται μέσω του
πληροφοριακού συστήματος», αναφέρεται σε ανακοίνωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
μαθητές και μαθήτριες που έχουν εγγραφεί σε δομές της πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η μαθητική διαρροή υπολογίζεται επί του
δεδομένου μαθητικού πληθυσμού. Εξακολουθεί να παραμένει αναπάντητο το
ερώτημα σχετικά με τον ακριβή αριθμό των παιδιών και εφήβων που διαβιούν
στην Ελλάδα, αλλά δεν έχουν ποτέ εγγραφεί στις δομές της πρωτοβάθμιας
και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (π.χ. παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο) ή
των παιδιών και εφήβων των οποίων η πορεία δεν παρακολουθείται μέσω του
πληροφοριακού συστήματος», αναφέρεται σε ανακοίνωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η μαθητική διαρροή στο λύκειο
Αναλυτικά, όσον αφορά τη μαθητική διαρροή στο λύκειο, η υψηλότερη καταγράφεται στην περιφέρεια νοτίου Αιγαίου (2,48%) και η Κρήτη βρίσκεται στη δεύτερη θέση με ποσοστό 2,4%, ενώ ακολουθεί η Στερεά Ελλάδα (1,87%).
Η μαθητική διαρροή στο γενικό λύκειο, δηλαδή στην ανώτερη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ISCED3, κατά τη διεθνή ταξινόμηση της UNESCO),
παρουσιάζεται ιδιαίτερα χαμηλή (1,7%) για τη γενιά των μαθητών/τριών
2014-2015, κατά την τριετή πορεία τους στο εκπαιδευτικό σύστημα τα
σχολικά έτη 2014-2017. Στις διοικητικές περιφέρειες της χώρας,
διαπιστώνεται ότι η υψηλότερη μαθητική διαρροή στο γενικό λύκειο
παρουσιάζεται στην περιφέρεια νοτίου Αιγαίου (2,48%), Κρήτης (2,40%),
και Στερεάς Ελλάδας (1,87%). Αντίθετα, η χαμηλότερη μαθητική διαρροή
παρουσιάζεται στις περιφέρειες δυτικής Μακεδονίας (0,37%), Ηπείρου
(1,03%) και Θεσσαλίας (1,28%). Συγκρίνοντας τα ποσοστά αυτά με τα
αντίστοιχα της προηγούμενης γενιάς 2013-2014, διαπιστώνεται από την
έρευνα ότι οι περιφέρειες Κρήτης (2,68%) και νοτίου Αιγαίου (2,61%)
παραμένουν στις περιφέρειες με την υψηλότερη διαρροή και της δυτικής
Μακεδονίας (1,22%) σε αυτές με τη χαμηλότερη.
δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ISCED3, κατά τη διεθνή ταξινόμηση της UNESCO),
παρουσιάζεται ιδιαίτερα χαμηλή (1,7%) για τη γενιά των μαθητών/τριών
2014-2015, κατά την τριετή πορεία τους στο εκπαιδευτικό σύστημα τα
σχολικά έτη 2014-2017. Στις διοικητικές περιφέρειες της χώρας,
διαπιστώνεται ότι η υψηλότερη μαθητική διαρροή στο γενικό λύκειο
παρουσιάζεται στην περιφέρεια νοτίου Αιγαίου (2,48%), Κρήτης (2,40%),
και Στερεάς Ελλάδας (1,87%). Αντίθετα, η χαμηλότερη μαθητική διαρροή
παρουσιάζεται στις περιφέρειες δυτικής Μακεδονίας (0,37%), Ηπείρου
(1,03%) και Θεσσαλίας (1,28%). Συγκρίνοντας τα ποσοστά αυτά με τα
αντίστοιχα της προηγούμενης γενιάς 2013-2014, διαπιστώνεται από την
έρευνα ότι οι περιφέρειες Κρήτης (2,68%) και νοτίου Αιγαίου (2,61%)
παραμένουν στις περιφέρειες με την υψηλότερη διαρροή και της δυτικής
Μακεδονίας (1,22%) σε αυτές με τη χαμηλότερη.
Τέλος, σε επίπεδο νομού/περιφερειακής ενότητας παρατηρείται και
πάλι μείωση της μαθητικής διαρροής σε σχέση και με αυτή της προηγούμενης
γενιάς μαθητών/τριών 2013-14, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώνεται η συνέχιση
της κατάταξης των νομών Ρεθύμνου και Δωδεκανήσου στους νομούς με τα
υψηλότερα ποσοστά, καθώς και των νομών Κοζάνης και Τρικάλων σε αυτούς με
τα χαμηλότερα ποσοστά.
πάλι μείωση της μαθητικής διαρροής σε σχέση και με αυτή της προηγούμενης
γενιάς μαθητών/τριών 2013-14, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώνεται η συνέχιση
της κατάταξης των νομών Ρεθύμνου και Δωδεκανήσου στους νομούς με τα
υψηλότερα ποσοστά, καθώς και των νομών Κοζάνης και Τρικάλων σε αυτούς με
τα χαμηλότερα ποσοστά.
Η μαθητική διαρροή στα ΕΠΑΛ
Τα υψηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής στα δημόσια ημερήσια ΕΠΑΛ
εμφανίζονται στα Ιόνια Νησιά (11,44%), στην Αττική (9,95%) και στην
ανατολική Μακεδονία και Θράκη (9,33%). Η Κρήτη βρίσκεται στην 5η θέση των περιφερειών της χώρας με ποσοστό 8,72%. Από
την άλλη, τα χαμηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής εμφανίζονται στο
βόρειο Αιγαίο (5,39%), στη δυτική Μακεδονία (6,33%) και στη Θεσσαλία
(7,53%).
εμφανίζονται στα Ιόνια Νησιά (11,44%), στην Αττική (9,95%) και στην
ανατολική Μακεδονία και Θράκη (9,33%). Η Κρήτη βρίσκεται στην 5η θέση των περιφερειών της χώρας με ποσοστό 8,72%. Από
την άλλη, τα χαμηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής εμφανίζονται στο
βόρειο Αιγαίο (5,39%), στη δυτική Μακεδονία (6,33%) και στη Θεσσαλία
(7,53%).
Σε επίπεδο νομών το Ρέθυμνο βρίσκεται και πάλι στην πρώτη θέση σε επίπεδο Κρήτης συγκεντρώνοντας ποσοστό 12.64%, ενώ ακολουθούν το Ηράκλειο με 9,78%, το Λασίθι 8,75%, τα Χανιά 4,59%.
Σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία για το σχολικό έτος 2014-2015 από
322 δημόσια ημερήσια επαγγελματικά λύκεια η μαθητική διαρροή στο
δημόσιο ημερήσιο επαγγελματικό λύκειο είναι 8,94%. Το υψηλότερο ποσοστό
μαθητικής διαρροής στα δημόσια ημερήσια ΕΠΑΛ ανά γεωγραφική περιφέρεια
εμφανίζεται στα Ιόνια Νησιά (11,44%), ενώ το χαμηλότερο ποσοστό
μαθητικής διαρροής εμφανίζεται στο βόρειο Αιγαίο (5,39%)
322 δημόσια ημερήσια επαγγελματικά λύκεια η μαθητική διαρροή στο
δημόσιο ημερήσιο επαγγελματικό λύκειο είναι 8,94%. Το υψηλότερο ποσοστό
μαθητικής διαρροής στα δημόσια ημερήσια ΕΠΑΛ ανά γεωγραφική περιφέρεια
εμφανίζεται στα Ιόνια Νησιά (11,44%), ενώ το χαμηλότερο ποσοστό
μαθητικής διαρροής εμφανίζεται στο βόρειο Αιγαίο (5,39%)
Η μαθητική διαρροή στο δημόσιο ημερήσιο γυμνάσιο
Η καταγεγραμμένη μαθητική διαρροή στο γυμνάσιο (ISCED2) για τη
γενιά μαθητών/τριών 2014-15, κατά την τριετή πορεία τους στο
εκπαιδευτικό σύστημα τα σχολικά έτη 2014-2017 ανέρχεται σε ποσοστό 4,6%.
Η μαθητική διαρροή διαφοροποιείται ανά διοικητική περιφέρεια: η
υψηλότερη μαθητική διαρροή στο γυμνάσιο παρουσιάζεται στην ανατολική
Μακεδονία-Θράκη, στην Πελοπόννησο και στη δυτική Ελλάδα. Αντιθέτως, τα
χαμηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής παρουσιάζονται στη δυτική
Μακεδονία και στα Ιόνια Νησιά.
γενιά μαθητών/τριών 2014-15, κατά την τριετή πορεία τους στο
εκπαιδευτικό σύστημα τα σχολικά έτη 2014-2017 ανέρχεται σε ποσοστό 4,6%.
Η μαθητική διαρροή διαφοροποιείται ανά διοικητική περιφέρεια: η
υψηλότερη μαθητική διαρροή στο γυμνάσιο παρουσιάζεται στην ανατολική
Μακεδονία-Θράκη, στην Πελοπόννησο και στη δυτική Ελλάδα. Αντιθέτως, τα
χαμηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής παρουσιάζονται στη δυτική
Μακεδονία και στα Ιόνια Νησιά.
Συνολικά, πέντε στις δεκατρείς βρίσκονται πάνω από τον εθνικό
δείκτη της διαρροής για το γυμνάσιο και οκτώ κάτω από αυτόν για τη γενιά
μαθητών/τριών 2014-2015.
δείκτη της διαρροής για το γυμνάσιο και οκτώ κάτω από αυτόν για τη γενιά
μαθητών/τριών 2014-2015.
Ειδικότερα, αξίζει να σημειωθεί ότι παρουσιάζεται διακύμανση στο
ποσοστό μαθητικής διαρροής μεταξύ των δεκατριών διοικητικών περιφερειών
της χώρας (εύρος τιμών από 1,2% έως 8,8%). Η υψηλότερη μαθητική διαρροή
στο γυμνάσιο παρουσιάζεται στην ανατολική Μακεδονία-Θράκη (8,8%), στην
Πελοπόννησο (5,8%) και στη δυτική Ελλάδα (5,8%). Αντιθέτως, τα
χαμηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής παρουσιάζονται στη δυτική
Μακεδονία (1,2%) και στα Ιόνια Νησιά (2,5%). Στην περιφέρεια Αττικής το
ποσοστό μαθητικής διαρροής ανέρχεται σε 4,9%, λίγο πιο πάνω από τον
συνολικό δείκτη της χώρας (4,6%). Το ποσοστό μαθητικής διαρροής στο
γυμνάσιο στην Κρήτη ανέρχεται σε 3.7%.
ποσοστό μαθητικής διαρροής μεταξύ των δεκατριών διοικητικών περιφερειών
της χώρας (εύρος τιμών από 1,2% έως 8,8%). Η υψηλότερη μαθητική διαρροή
στο γυμνάσιο παρουσιάζεται στην ανατολική Μακεδονία-Θράκη (8,8%), στην
Πελοπόννησο (5,8%) και στη δυτική Ελλάδα (5,8%). Αντιθέτως, τα
χαμηλότερα ποσοστά μαθητικής διαρροής παρουσιάζονται στη δυτική
Μακεδονία (1,2%) και στα Ιόνια Νησιά (2,5%). Στην περιφέρεια Αττικής το
ποσοστό μαθητικής διαρροής ανέρχεται σε 4,9%, λίγο πιο πάνω από τον
συνολικό δείκτη της χώρας (4,6%). Το ποσοστό μαθητικής διαρροής στο
γυμνάσιο στην Κρήτη ανέρχεται σε 3.7%.
Οι νομοί Ξάνθης, Ροδόπης, δυτικής Αττικής και Ηλείας παρουσιάζουν
ποσοστό μαθητικής διαρροής σημαντικά υψηλότερο από το αντίστοιχο του
συνόλου της χώρας για τη γενιά 2014-2015. Ως νομοί με διαχρονικά χαμηλή
μαθητική διαρροή συνεχίζουν να εμφανίζονται, με βάση και τα στοιχεία
προηγούμενων ερευνών, οι νομοί Καστοριάς, Φλώρινας, Ευρυτανίας,
Γρεβενών, Κοζάνης και Ιωαννίνων.
ποσοστό μαθητικής διαρροής σημαντικά υψηλότερο από το αντίστοιχο του
συνόλου της χώρας για τη γενιά 2014-2015. Ως νομοί με διαχρονικά χαμηλή
μαθητική διαρροή συνεχίζουν να εμφανίζονται, με βάση και τα στοιχεία
προηγούμενων ερευνών, οι νομοί Καστοριάς, Φλώρινας, Ευρυτανίας,
Γρεβενών, Κοζάνης και Ιωαννίνων.
Σε ότι αφορά τους νομούς της Κρήτης το Λασίθι βρίσκεται στην πρώτη θέση με ποσοστό 5,4% και ακολουθούν το Ρέθυμνο με 5%, τα Χανιά με 4.2% και το Ηράκλειο με 2,4%
Η μαθητική διαρροή στο δημοτικό σχολείο
Η μαθητική διαρροή στο δημόσιο δημοτικό σχολείο, όπως έχει
καταγραφεί με την έρευνα, κινείται σε χαμηλά ποσοστά και στις δύο
μελετώμενες τριετίες. Το γενικό ποσοστό φτάνει το 1,79% στις τάξεις Α
ì-Γ ì και το 1,54% στις τάξεις Δ ì-Στ ì. Κατά την εξέταση των ποσοστών
της μαθητικής διαρροής ανά διοικητική περιφέρεια, παρατηρείται
διαφοροποίηση μεταξύ τους, με κάποιες από αυτές να βρίσκονται αισθητά
πάνω από το γενικό ποσοστό της επικράτειας. Κοινά στοιχεία εμφανίζει η
εξέταση αυτή και με τα στοιχεία της προηγούμενης μελέτης για τη γενιά
μαθητών/τριών 2013-2014, με υψηλότερη διαρροή και στις δύο κοόρτεις στην
ανατολική Μακεδονία και Θράκη και ποσοστά αντίστοιχα 2,83% και 2,81%.
Το χαμηλότερο ποσοστό μαθητικής διαρροής παρατηρείται για τη γενιά
μαθητών/τριών 2014-15 στη δυτική Μακεδονία, με 0,61% και 0,31% ανά
κοόρτη.
καταγραφεί με την έρευνα, κινείται σε χαμηλά ποσοστά και στις δύο
μελετώμενες τριετίες. Το γενικό ποσοστό φτάνει το 1,79% στις τάξεις Α
ì-Γ ì και το 1,54% στις τάξεις Δ ì-Στ ì. Κατά την εξέταση των ποσοστών
της μαθητικής διαρροής ανά διοικητική περιφέρεια, παρατηρείται
διαφοροποίηση μεταξύ τους, με κάποιες από αυτές να βρίσκονται αισθητά
πάνω από το γενικό ποσοστό της επικράτειας. Κοινά στοιχεία εμφανίζει η
εξέταση αυτή και με τα στοιχεία της προηγούμενης μελέτης για τη γενιά
μαθητών/τριών 2013-2014, με υψηλότερη διαρροή και στις δύο κοόρτεις στην
ανατολική Μακεδονία και Θράκη και ποσοστά αντίστοιχα 2,83% και 2,81%.
Το χαμηλότερο ποσοστό μαθητικής διαρροής παρατηρείται για τη γενιά
μαθητών/τριών 2014-15 στη δυτική Μακεδονία, με 0,61% και 0,31% ανά
κοόρτη.
Συγκεκριμένα, στην κοόρτη Α ì-Γ ì, ενώ το γενικό ποσοστό διαρροής
στην επικράτεια καταγράφεται 1,79%, στην περιφέρεια ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης το ποσοστό ανέρχεται στο 2,81%. Ταυτόχρονα στη
δυτική Μακεδονία, το ποσοστό της μαθητικής διαρροής και στις δύο
κοόρτεις δεν ξεπερνά το 0,61%.
στην επικράτεια καταγράφεται 1,79%, στην περιφέρεια ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης το ποσοστό ανέρχεται στο 2,81%. Ταυτόχρονα στη
δυτική Μακεδονία, το ποσοστό της μαθητικής διαρροής και στις δύο
κοόρτεις δεν ξεπερνά το 0,61%.
Συνολικά, ως περιφέρειες με την υψηλότερη διαρροή στην Α ì-Γ’
παρουσιάζονται της ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Πελοποννήσου, ενώ με
τη χαμηλότερη της δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Παρεμφερής είναι η
εικόνα και στις τάξεις δ ì-στ ìμε υψηλότερη διαρροή κι εδώ στις
περιφέρειες ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και δυτικής Ελλάδας και
χαμηλότερη στις δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Σε επίπεδο νομού
παρατηρούνται διαφοροποιήσεις, με υψηλότερη διαρροή στις δύο κοόρτεις
της δυτικής Αττικής (6,72% και 6,04%) και του νομού Ξάνθης (6,41% και
5,41%). Τα χαμηλότερα ποσοστά διαρροής παρατηρούνται στον νομό Σάμου (με
μηδενικό ποσοστό) στην τριετία Α ì-Γ ì, και στους νομούς Καστοριάς και
Λευκάδας στην τριετία Δ ì-Στ ì, με μηδενικό, επίσης, ποσοστό
παρουσιάζονται της ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Πελοποννήσου, ενώ με
τη χαμηλότερη της δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Παρεμφερής είναι η
εικόνα και στις τάξεις δ ì-στ ìμε υψηλότερη διαρροή κι εδώ στις
περιφέρειες ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και δυτικής Ελλάδας και
χαμηλότερη στις δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου. Σε επίπεδο νομού
παρατηρούνται διαφοροποιήσεις, με υψηλότερη διαρροή στις δύο κοόρτεις
της δυτικής Αττικής (6,72% και 6,04%) και του νομού Ξάνθης (6,41% και
5,41%). Τα χαμηλότερα ποσοστά διαρροής παρατηρούνται στον νομό Σάμου (με
μηδενικό ποσοστό) στην τριετία Α ì-Γ ì, και στους νομούς Καστοριάς και
Λευκάδας στην τριετία Δ ì-Στ ì, με μηδενικό, επίσης, ποσοστό
Η υψηλότερη διαρροή τόσο στις τάξεις Α ì-Γ ì όσο και στις τάξεις Δ ì
-Στ ì, εμφανίζεται στους νομούς δυτικής Αττικής και Ξάνθης, ενώ επίσης
υψηλή διαρροή καταγράφεται στους νομούς Ηλείας και Καρδίτσας στην
τριετία Α ì-Γ ì και Ηλείας για την τριετία Δ ì-Στ ì. Τα χαμηλότερα
ποσοστά διαρροής στην επικράτεια παρατηρούνται στους νομούς Σάμου,
Άρτας, Κοζάνης και Γρεβενών για την τριετία Α ì-Γ’, με μηδενικό ποσοστό
στην περίπτωση της Σάμου, και αντίστοιχα Γρεβενών, Ευρυτανίας,
Καστοριάς, Λευκάδας και Πρέβεζας που όλοι εμφανίζουν μηδενικό ποσοστό
διαρροής στην τριετία Δ ì-Στ ì, ενώ ακολουθούν οι νομοί Κοζάνης και
Ημαθίας.
-Στ ì, εμφανίζεται στους νομούς δυτικής Αττικής και Ξάνθης, ενώ επίσης
υψηλή διαρροή καταγράφεται στους νομούς Ηλείας και Καρδίτσας στην
τριετία Α ì-Γ ì και Ηλείας για την τριετία Δ ì-Στ ì. Τα χαμηλότερα
ποσοστά διαρροής στην επικράτεια παρατηρούνται στους νομούς Σάμου,
Άρτας, Κοζάνης και Γρεβενών για την τριετία Α ì-Γ’, με μηδενικό ποσοστό
στην περίπτωση της Σάμου, και αντίστοιχα Γρεβενών, Ευρυτανίας,
Καστοριάς, Λευκάδας και Πρέβεζας που όλοι εμφανίζουν μηδενικό ποσοστό
διαρροής στην τριετία Δ ì-Στ ì, ενώ ακολουθούν οι νομοί Κοζάνης και
Ημαθίας.