Τις θέσεις και τις απόψεις τους για την σημερινή εικόνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματά της σε σχέση με τους χειρισμούς της σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η αλληλεγγύη, η ενότητα, τα οικονομικά και το προσφυγικό κατέθεσαν μαθητές από όλη την Κρήτη που συμμετείχαν στην προσομοίωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Ρεθύμνου.
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών Θεμάτων σε συνεργασία με το Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης Ρεθύμνου, την αιγίδα της Περιφέρειας Κρήτης, την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αλλά και την υποστήριξη του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης – Europe Direct Κρήτης.
Οι μαθητές συζήτησαν για τις επικείμενες ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου, για τον ρόλο των νέων σε αυτές, τα λάθη που έχουν γίνει τα τελευταία 60 και πλέον χρόνια από την ύπαρξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τρόπους και πολιτικές που αυτή θα έπρεπε να έχει για να απευθύνεται στην νεολαία και πως το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο θα έπρεπε να προσεγγίσει πολιτικές όπως τη βιώσιμη ανάπτυξη, την πράσινη ανάπτυξη, την καινοτομία και την επιστήμη ώστε να μπορέσει να προοδεύσει.
Η Δέσποινα Παπαδάκη, γενική γραμματέας του Ινστιτούτου Έρευνας Κατάρτισης ευρωπαϊκών θεμάτων και υπεύθυνη για τη διοργάνωση, σε δηλώσεις της μεταξύ άλλων ανέφερε: «Στην προσομοίωση του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου που πραγματοποιείται στο Ρέθυμνο συμμετέχουν μαθητές από πέντε λύκεια από όλη την Κρήτη και στην ουσία συζητούν σαν ευρωβουλευτές, εκπροσωπώντας μια πολιτική ομάδα και ένα κράτος μέλος της Ε.Ε. για τις ευρωεκλογές του 2019, τη δημοκρατία και τον ενεργό ρόλο πλέον των νέων στα κοινά. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται την ουσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έλεγα σε ανησυχητικά μεγάλο βαθμό. Και το ανησυχητικά το προσδιορίζω τονίζοντας ότι τα παιδιά έχουν πολλά και μεγάλα ενδιαφέροντα. Θέλουν να μάθουν. Δεν γνωρίζουν τον τρόπο και δεν έχουν κάποια πρόσβαση στα μέσα, γιατί πολύ απλά δεν ξέρουν που να ψάξουν και σίγουρα δεν έχουν ή δεν είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν κατά το παρελθόν. Αυτή η δράση της προσομοίωσης θεωρώ ότι θα τους δώσει πάρα πολλά κίνητρα, όχι μόνο για να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές, αλλά να πείσουν και συνομήλικούς τους από την περιοχή τους για να ψηφίσουν και οι ίδιοι. Τα παιδιά έχουν μια κριτική προσέγγιση απέναντι στην Ε.Ε. Το μεταναστατευτικό και η οικονομική κρίση ήταν από τις βασικές προκλήσεις που συζητήθηκαν με τα παιδιά ότι αποτέλεσαν κακά στοιχεία του οικοδομήματος. Θεωρούν σίγουρα ότι υπάρχει μεγάλος ρόλος και λόγος στα κράτη μέλη να συνεργάζονται με τη μορφή που συνεργάζονται τώρα, η χώρα μας να παραμένει σε αυτή την οντότητα και να συμπορεύεται αλλά σίγουρα με περισσότερα αν θέλετε στοιχεία εθνικής ταυτότητα και θέλουν σίγουρα να αναδεικνύονται δυνάμεις, οι οποίες δε έχουν ακροδεξιά στοιχεία, δεν έχουν φασιστικά στοιχεία. Θέλουν περισσότερες δημοκρατικές δυνάμεις στο ευρωκοινοβούλιο».
«Οι μαθητές θεωρούν ότι η Ε.Ε. δεν ασχολείται με θέματα που απασχολούν τους πολίτες
Ο Γιώργος Μαρκουλιδάκης, μαθητής του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Κρήτης, μιλώντας για την δράση της προσομοίωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αλλά και την σημερινή εικόνα της Ε.Ε. ανέφερε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση ιδρύθηκε πριν περίπου 70 χρόνια, οπότε είναι λογικό οι στόχοι της να έχουν αλλάξει. Σήμερα δεν αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα ενός τρίτου παγκόσμιου πολέμου, αλλά έχουμε άλλα προβλήματα μπροστά μας, όπως την κλιματική αλλαγή, το μεταναστευτικό. Δυστυχώς κατά τη γνώμη μου η Ε.Ε. δίνει πολύ μεγάλη βάση στην οικονομική της ανάπτυξη, αφήνοντας σε δεύτερη θέση άλλες μορφές ανάπτυξης όπως πολιτισμικές και κοινωνικές. Έχουμε ευρωεκλογές σε λίγες μέρες και είναι απαραίτητο τα ποσοστά αποχής που πανευρωπαϊκά ήταν στο 55% να μειωθούν, διότι αυτό που δεν έχουμε πολλοί νέοι καταλάβει είναι πόσο σημαντική είναι η Ε.Ε. στην ζωή μας. Νομίζουμε ότι η Ε.Ε. είναι κοντά μας μόνο σε ένα δρόμο που θα φτιαχτεί ή σε μια ανάπλαση που θα γίνει. Δεν είναι όμως έτσι. Η Ε.Ε. είναι κοντά μας σε ένα ταξίδι που θα κάνουμε, είναι στα σχολεία μας, καθώς οτιδήποτε γίνει στα σχολεία μας γίνεται πλέον με συγχρηματοδότηση, οτιδήποτε και αν κάνουμε στη ζωή μας κρύβεται από πίσω η Ε.Ε. και είναι πολύ σημαντικό οι νέοι να ασχοληθούν με αυτή. Υπό αυτή τη έννοια η αποχή από τις εκλογές δεν είναι λύση στα προβλήματα».
Από την πλευρά της η Ιωάννα Κανακαράκη, από το 2ο Λύκειο Ρεθύμνου τόνισε: «Πιστεύω ότι η Ε.Ε. καλώς ή κακώς διακατέχεται από τεράστιο βαθμό διαφθοράς και οι εκλεγμένοι πολιτικοί βάζουν σε προτεραιότητα το προσωπικό τους συμφέρον, τη δική τους φήμη, και δεν δίνουν όση βάση χρειάζεται για εκείνα που θα έπρεπε να πράξουν ως μέλη των αντίστοιχων θεσμικών οργάνων. Επομένως θεωρώ ότι το βασικό πρόβλημα πηγάζει από τα στελέχη της Ε.Ε., τα οποία εκλέγονται από τους πολίτες. Θεωρώ ότι η Ε.Ε. είναι μακριά από τα προβλήματα των πολιτών. Ο κ. Γιούνκερ έλεγε ότι θέλουμε μια Ευρώπη μεγάλη στα μεγάλα ζητήματα και μικρή στα μικρά, βλέπουμε όμως μονίμως ότι η Ε.Ε. δίνει έμφαση σε ζητήματα λεπτομέρειας αντί να αντιμετωπίζει τα μεγάλα προβλήματα που μαστίζουν τις χώρες της Ευρώπης, όπως για παράδειγμα την ανεργία, το μεταναστευτικό, η διαχείριση των οποίων είναι άθλια. Σίγουρα η συμμετοχή των νέων στις εκλογές είναι καθοριστική, γιατί από τα διάφορα ερεθίσματα που δέχονται, έχουν πολλά να προσφέρουν στο τρόπο που λειτουργεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ουσιαστικά σήμερα η Ε.Ε. αποτελείται από ανθρώπους που έχουν μεγαλώσει με συγκεκριμένες αξίες, που ίσως να μη συνάδουν με τη σημερινή πραγματικότητα. Άρα το να ψηφίσουμε δεν θα αλλάξει απλά τη σύσταση του θεσμικού οργάνου, αλλά τα όσα θα βιώνουμε και εμείς ως ενήλικες».