Έντονος προβληματισμός επικρατεί για το μέλλον της Cretan Lines μετά την απώλεια του πλοίου ΕΛΛΗ Τ. και τις μεγάλες οικονομικές υποχρεώσεις που έχει δημιουργήσει ο συνεταιρισμός. Παρά το γεγονός ότι το προεδρείο του Διοικητικού Συμβουλίου ανέφερε στους Ρεθεμνιώτες, στην προχθεσινή ανοιχτή συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στο Εργατικό Κέντρο, ότι βρίσκεται στη διαδικασία αναζήτησης εναλλακτικού σχεδίου για την επαναδρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιάς, οι ίδιοι φέρονται να βρίσκονται σε δύσκολη θέση και να ψάχνουν τρόπους για να διαχειριστούν το τεράστιο οικονομικό άνοιγμα της εταιρείας.
Αν και συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία δεν έχουν δοθεί με επίσημο τρόπο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο συνεταιρισμός έχει χρέη που υπερβαίνουν τα 3 εκατομμύρια ευρώ, καθώς από τον περασμένο Οκτώβριο που το Δ.Σ. είχε ανακοινώσει υποχρεώσεις 2.050.000 ευρώ, έχει μεσολαβήσει αρκετό χρονικό διάστημα και καθημερινά οι οφειλές αυξάνονται. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Δ.Σ., στις 10 Οκτωβρίου, η Cretan Lines είχε τις εξής υποχρεώσεις: Δόσεις στην Εθνική Τράπεζα 700.000 ευρώ, υπόλοιπο αμοιβών εργαζομένων 700.000 ευρώ, υπόλοιπο άτοκου δανείου 150.000 ευρώ, υπόλοιπο επισκευών του πλοίου 250.000 ευρώ, υπόλοιπο εξόδων ξηράς, γραφείων κλπ. 250.000 ευρώ.
Στο ποσό των 2 εκατ. ευρώ δεν συμπεριλαμβάνονται οι οφειλές προς τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, προς την ΔΕΗ, προς τα ασφαλιστικά ταμεία, Φ.Π.Α., φόροι και άλλες υποχρεώσεις. Επιπλέον, σήμερα τα χρέη προς το προσωπικό ανέρχονται σε περίπου 900.000 ευρώ, ενώ όλες οι παραπάνω υποχρεώσεις έχουν αυξηθεί κατά πολύ.
Κι ενώ το πλοίο ΕΛΛΗ Τ. χάθηκε μέσα από τα χέρια της Cretan Lines και το ακτοπλοϊκό εγχείρημα βρίσκεται στον «αέρα», οι διοικούντες τον συνεταιρισμό έθεσαν ως βασικό θέμα συζήτησης στην προχθεσινή ανοιχτή συνέλευση τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν από τον ραδιομαραθώνιο, ζητώντας τη σύμφωνη γνώμη των παριστάμενων Ρεθεμνιωτών, ώστε μέρος των περίπου 140.000 ευρώ να διατεθεί για την κάλυψη αναγκών του πληρώματος που έχει προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας στο πλοίο (τροφή, ρεύμα, νερό). Επίσης, ζητήθηκε ένα ακόμα μέρος των χρημάτων για την τακτοποίηση άμεσων αναγκών της εταιρείας. Αρκετοί αντέδρασαν ζητώντας από το Δ.Σ. να μην πληρώσει καμιά υποχρέωση από τα συγκεκριμένα χρήματα, άλλοι συμφώνησαν με την άποψη των διοικούντων ότι το πλήρωμα που παραμένει στο καράβι θα πρέπει τουλάχιστον να έχει τα βασικά και τελικά αποφασίστηκε να διατεθεί μέρος του ποσού για το συγκεκριμένο σκοπό. Ακριβές νούμερο ή λεπτομέρειες για τις «άμεσες ανάγκες» της εταιρείας δεν ειπώθηκαν από το Δ.Σ.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι πριν την διεξαγωγή του μαραθωνίου μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του συνεταιρισμού είχαν διαμηνύσει πως σε περίπτωση που δεν συγκεντρωνόταν 300.000 ευρώ, όπως ήταν ο αρχικός στόχος, τα χρήματα θα επιστρέφονταν σε όσους τα πρόσφεραν. Κάτι που απ’ ότι φαίνεται δεν πρόκειται να συμβεί, από τη στιγμή που πρόκειται να διατεθούν για την κάλυψη διάφορων αναγκών.
Όταν ο πρόεδρος του Δ.Σ. ρωτήθηκε στην ανοιχτή συνέλευση πως θα πληρωθεί το πλήρωμα, ο κ. Ν. Σιλιγάρδος, αφού ανακοίνωσε την οριστική ρήξη στις διαπραγματεύσεις με τον πλοιοκτήτη, απάντησε ως εξής: «Το πλοίο ανήκει στο πλήρωμά του πλέον. Αυτή τη στιγμή δεν προέχει η εξόφληση του πληρώματος αλλά η σίτιση και η συντήρησή του. Εμείς δεν θα παραδώσουμε αμαχητί το πλοίο στον πλοιοκτήτη, καθαρό από υποχρεώσεις». Ο κ. Σιλιγάρδος πρόσθεσε ότι ο συνεταιρισμός δεν προτίθεται να παραδώσει το πλοίο χωρίς σχετική δικαστική απόφαση.
Πάντως, στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου ακούστηκαν φωνές σχετικά με τα χρήματα του ραδιομαραθωνίου και, μάλιστα, ένας εκ των παρισταμένων ανέφερε: «Τα χρήματα αυτά έχουν προέλθει από δωρεά και καλά θα κάνετε να μην τα ακουμπήσετε. Θα πρέπει να εξετάσουμε νομικά ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος για να τα διαχειριστούμε».
Κατά τη διάρκεια της έκτακτης ανοιχτής συνέλευσης ασκήθηκε έντονη κριτική από τους Ρεθεμνιώτες προς τα νυν και τα πρώην μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του συνεταιρισμού. Παρότι δεν εκφράστηκε ανοιχτά η άποψη ότι το Διοικητικό Συμβούλιο πρέπει να παραιτηθεί, πολύς κόσμος φέρεται, όπως συζητείται στα «πηγαδάκια», να επιθυμεί την απομάκρυνση των ανθρώπων που έχουν σήμερα στα χέρια τους τις τύχες του συνεταιρισμού και τη δραστηριοποίηση άλλων Ρεθεμνιωτών, που θα έχουν στόχο να συνεχίσουν την προσπάθεια για την επαναδρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Ρέθυμνο-Πειραιάς.
Αρκετοί ζήτησαν την άμεση σύγκληση έκτακτης Γενικής Συνέλευσης προκειμένου να αποφασίσουν τα μέλη του συνεταιρισμού για το μέλλον της Cretan Lines, ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που εξέφρασαν τον φόβο ότι μετά τις αρνητικές εξελίξεις, οι μέτοχοι θα είναι αυτοί που θα κληθούν να πληρώσουν τα χρέη του συνεταιρισμού και, μάλιστα, στο διπλάσιο των μερίδων που κατέχουν. Αυτό το σημείο δεν διευκρινίστηκε, καθώς σύμφωνα με το προεδρείο, εκείνο που προέχει είναι να τεθεί σε εφαρμογή το «σχέδιο Β’» για την έλευση νέου πλοίου στο λιμάνι του Ρεθύμνου.
Χαρακτηριστικές του κλίματος που επικράτησε είναι οι εξής φράσεις που ειπώθηκαν στο Εργατικό Κέντρο: «Ορισμένοι θέλανε να γίνουν με το ζόρι εφοπλιστές και ξετίναξαν τους Ρεθεμνιώτες. Κυκλοφορούσαν με την έπαρση ότι έφεραν καράβι στο Ρέθυμνο» ανέφερε ένας από αυτούς που πήρε το λόγο στη συνέλευση. Κάποιος άλλος συμπλήρωσε: «Να γίνει άμεσα Γενική Συνέλευση για να αποφασιστεί αν ο συνεταιρισμός θα συνεχίσει να υφίσταται ή αν οι μέτοχοι θα πληρώσουν τα χρέη που υπάρχουν».
Επίσης, κάποιοι αναφέρθηκαν εκ νέου στα έξοδα που δαπανήθηκαν από μέλη του Δ.Σ. στο εξωτερικό, με σκοπό τη λήψη δανείου από τράπεζα της Ελβετίας. Το σημερινό προεδρείο ρωτήθηκε αν το θέμα είχε τεθεί στο Δ.Σ. με τον πρόεδρο να διευκρινίζει ότι όντως είχε συζητηθεί τότε, αλλά παρά την άρνηση τριών μελών, είχε ληφθεί απόφαση να δοθεί ποσό της τάξεως των 15.000 ευρώ για να εξασφαλιστεί ένα δάνειο ύψους 30 εκατ. ευρώ. Τελικά τα συγκεκριμένα χρήματα χάθηκαν, καθώς καμιά Ελβετική τράπεζα δεν χορήγησε δάνειο.
Σε ότι αφορά την έκτακτη Γενική Συνέλευση του συνεταιρισμού που είχε προγραμματιστεί για τα μέσα Νοεμβρίου αλλά αναβλήθηκε, ο πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου Γ. Αποστολάκης, ανακοίνωσε ότι αυτή θα πραγματοποιηθεί μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος από τους ορκωτούς ελεγκτές που έχουν αναλάβει να «ξεσκονίσουν» τα οικονομικά στοιχεία της Cretan Lines. Ο κ. Αποστολάκης τόνισε ότι το πόρισμα των ελεγκτών είναι απαραίτητο για να υπάρχει σαφής εικόνα στους μετόχους για το πως διαχειρίστηκε η εταιρεία την «υπόθεση πλοίο» και επεσήμανε ότι ο διαχειριστικός έλεγχος έχει ήδη ξεκινήσει, όμως ο οικονομικός έλεγχος θα ξεκινήσει μόλις ολοκληρωθεί ο ισολογισμός του συνεταιρισμού.
Σημειώνεται ότι σήμερα αναμένεται να εκδικαστεί στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που έχουν καταθέσει οι νομικοί της Cretan Lines εναντίον του πλοιοκτήτη, διεκδικώντας ποσό ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ για διαφυγόντα κέρδη.