«Φρένο» στην κατρακύλα του λιανικού εμπορίου και της καθίζησης των πωλήσεων, βάζουν οι εκπτώσεις και η αυξημένη τουριστική κίνηση. Παρά το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων στην αγορά του Ρεθύμνου εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες ακόμα και σε ότι αφορά την τακτοποίηση καθημερινών και λειτουργικών υποχρεώσεων, η πτώση των τιμών, λόγω της εκπτωτικής περιόδου, σε συνδυασμό με την διψήφια αύξηση τουριστών, που καταγράφεται την φετινή καλοκαιρινή περίοδο, αποτελούν παράγοντες που προσφέρουν, προσωρινή, αλλά ταυτόχρονα πολύτιμη «ανάσα» στον κλάδο του εμπορίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), τους δυο καλοκαιρινούς μήνες του Ιουνίου και Ιουλίου, σε όλη τη χώρα, επιβεβαιώνονται τα πρώτα σημάδια επιβράδυνσης της πτωτικής πορείας του τζίρου στο λιανεμπόριο, καθώς η ετήσια μεταβολή 2013-12 παρουσίασε περιορισμένη μείωση -3,3%, έναντι πτώσης -8,6% της αντίστοιχης περιόδου 2012-11. Αντίστοιχα ο δείκτης όγκου πωλήσεων παρουσίασε φέτος μικρότερη μείωση κατά -3,4%, έναντι -9,2% πέρυσι.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην τοπική αγορά, σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Ρεθύμνου, αφού ο πρώτος μήνας των εκπτώσεων παρουσιάζει σημαντική βελτίωση, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι τα τοπικά εμπορικά καταστήματα έχουν αρχίσει να ανακτούν το μεγάλο κομμάτι από το μερίδιο της αγοράς που έχουν χάσει, ωστόσο τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων, που κυμαίνονται από 30% έως 50% στα περισσότερα καταστήματα, δελεάζουν τους καταναλωτές, οι οποίοι έστω και διστακτικά παίρνουν την απόφαση για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Αγορές, βεβαίως, οι οποίες περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, όπως σημειώνουν οι έμποροι, καθώς η μείωση του εισοδήματος των πολιτών έχει μειώσει δραματικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η μέχρι σήμερα υποτονική κίνηση των εμπορικών καταστημάτων του 2013, απεικονίζεται με μία μηνιαία αυξομείωση του τζίρου, σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες της εμπορικής δραστηριότητας. Από την αρχή του χρόνου οι κυριότερες μειώσεις είναι εκείνες στα καταστήματα των Φαρμακευτικών-Καλλυντικών (-18,9%), των επίπλων και ηλεκτρικών ειδών (-13,6%), των Καυσίμων και Λιπαντικών αυτοκινήτων (-12,1%), των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (-10,8%), της ένδυσης-υπόδησης (-6,5%), των πολυκαταστημάτων (-6,0%), των βιβλίων και χαρτικών (-4,9%) και των Τροφίμων-Ποτών-Καπνού (-4,3%).
• Οι κυριότερες μειώσεις στα καταστήματα φαρμακευτικών-καλλυντικών, επίπλων και ηλεκτρικών ειδών, ένδυσης-υπόδησης
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), τους δυο καλοκαιρινούς μήνες του Ιουνίου και Ιουλίου, σε όλη τη χώρα, επιβεβαιώνονται τα πρώτα σημάδια επιβράδυνσης της πτωτικής πορείας του τζίρου στο λιανεμπόριο, καθώς η ετήσια μεταβολή 2013-12 παρουσίασε περιορισμένη μείωση -3,3%, έναντι πτώσης -8,6% της αντίστοιχης περιόδου 2012-11. Αντίστοιχα ο δείκτης όγκου πωλήσεων παρουσίασε φέτος μικρότερη μείωση κατά -3,4%, έναντι -9,2% πέρυσι.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην τοπική αγορά, σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Ρεθύμνου, αφού ο πρώτος μήνας των εκπτώσεων (τυπικά ξεκίνησαν στις 15 Ιουλίου) παρουσιάζει σημαντική βελτίωση, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι τα τοπικά εμπορικά καταστήματα έχουν αρχίσει να ανακτούν το μεγάλο κομμάτι από το μερίδιο της αγοράς που έχουν χάσει, ωστόσο τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων, που κυμαίνονται από 30% έως 50% στα περισσότερα καταστήματα, δελεάζουν τους καταναλωτές, οι οποίοι έστω και διστακτικά παίρνουν την απόφαση για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Αγορές, βεβαίως, οι οποίες περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, όπως σημειώνουν οι έμποροι, καθώς η μείωση του εισοδήματος των πολιτών έχει μειώσει δραματικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
«Η φετινή περίοδος είναι σαφώς καλύτερη σε σχέση με πέρσι. Βεβαίως, από κατάστημα σε κατάστημα συναντάμε διαφορές, σχετικά με τις πωλήσεις και τον τζίρο, όμως στο σύνολο η φετινή καλοκαιρινή περίοδος εκπτώσεων για την αγορά του Ρεθύμνου είναι πολύ καλή. Μακάρι να διατηρηθεί αυτή η εικόνα και τους μήνες Σεπτέμβριο-Οκτώβριο» δήλωσε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Μανώλης Ψαρουδάκης.
Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η μέχρι σήμερα υποτονική κίνηση των εμπορικών καταστημάτων του 2013, απεικονίζεται με μία μηνιαία αυξομείωση του τζίρου, σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες της εμπορικής δραστηριότητας. Από την αρχή του χρόνου οι κυριότερες μειώσεις είναι εκείνες στα καταστήματα των Φαρμακευτικών-Καλλυντικών (-18,9%), των επίπλων και ηλεκτρικών ειδών (-13,6%), των Καυσίμων και Λιπαντικών αυτοκινήτων (-12,1%), των Μεγάλων καταστημάτων Τροφίμων (-10,8%), της ένδυσης-υπόδησης (-6,5%), των πολυκαταστημάτων (-6,0%), των βιβλίων και χαρτικών (-4,9%) και των Τροφίμων-Ποτών-Καπνού (-4,3%).
«Είναι φανερό πως η υπερφορολόγηση και η πληθώρα αποφάσεων που λαμβάνονται σε οικονομικό επίπεδο, όχι μόνο δεν συντελούν στην ομαλοποίηση και στην καταπολέμηση των «διαρκών μειώσεων» που εντοπίζονται στην αγορά, αλλά τουναντίον διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο περιορισμό της ρευστότητας, στην «οικονομική ασφυξία» των καταναλωτών και τον «στραγγαλισμό» των εμπορικών επιχειρήσεων. Η επιβράδυνση της συρρίκνωσης του τζίρου στο λιανεμπόριο έχει άμεση σχέση με την συρρίκνωση του αριθμού των ΜμΕ εμπορικών επιχειρήσεων, αφού η μείωση του εισοδήματος και η αύξηση της ανεργίας συνεχίζονται» σημειώνει χαρακτηριστικά η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.
Σε ότι αφορά την γενικότερη εικόνα που προκύπτει από την κίνηση στην αγορά του Ρεθύμνου, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου αναφέρει: «Στην τοπική αγορά υπάρχει πολύ μεγάλη ύφεση σε ότι αφορά τον τοπικό καταναλωτή και τον εγχώριο τουρισμό, ενώ παρατηρούμε ότι κυρίως κινούνται τα παιδικά είδη και τα είδη που προορίζονται για κοινωνικές εκδηλώσεις.
Μας λείπουν φέτος από την αγορά οι ετεροδημότες Ρεθεμνιώτες, οι οποίοι έρχονται στα χωριά τους τα καλοκαίρια, από την Αθήνα και άλλες περιοχές και συνηθίζουν να ξοδεύουν χρήματα σε ψώνια που αφορούν κυρίως τον εξοπλισμό της κατοικίας τους. Αυτό φέτος δεν συμβαίνει.
Επιπλέον, ο τουρισμός που φαινομενικά πηγαίνει καλά, έχει το εξής πρόβλημα: ένα μεγάλο μέρος των τουριστών που σκόπευαν να κάνουν διακοπές σε χώρες της Βορείου Αφρικής, αλλά τελικά ήρθαν στην Ελλάδα, συμπεριφέρονται λες και βρίσκονται εκεί. Ζητούν, δηλαδή, συνεχώς εκπτώσεις και κάνουν μεγάλο παζάρι για να ψωνίσουν. Από την άλλη, έχουμε πολλούς τουρίστες από τη Ρωσία, οι οποίοι είτε ψωνίζουν πολλά είδη σε χαμηλές τιμές, είτε ψωνίζουν λίγα αλλά πολύ ακριβά.
Επομένως, έχουμε τουρίστες η πλειοψηφία των οποίων αγοράζει είδη έως 10 ευρώ και κάποιους που κάνουν αγορές 100 ευρώ και άνω. Δεν υπάρχει, δηλαδή, η μεσαία κατηγορία στα ψώνια των καταναλωτών, γεγονός που αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τα καταστήματα, γιατί τα είδη τους είναι όλων των κατηγοριών και τελικά πολλά από αυτά μένουν απούλητα. Θα έλεγα, λοιπόν, ότι έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η αγορά, θα πρέπει τα καταστήματα να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα».
Η ΕΣΕΕ τονίζει ότι, μέχρι στιγμής, καταγράφεται χαμηλό ποσοστό αρνητικής μεταβολής στον καλοκαιρινό τζίρο του λιανικού εμπορίου, ωστόσο προσθέτει ότι επειδή τα περιθώρια ανάκαμψης στενεύουν, οι ιθύνοντες θα πρέπει να ανταποκριθούν στις προτάσεις του κλάδου: «Με τα περιθώρια ανάκαμψης να στενεύουν επικίνδυνα, κρίνεται ως επιβεβλημένη ανάγκη, οι ιθύνοντες να αφουγκραστούν τον έντονο προβληματισμό και να ανταποκριθούν στις προτάσεις των ανθρώπων της αγοράς, ώστε να αξιοποιηθούν οι πρώτες θετικές ενδείξεις του 2013 και να πραγματοποιηθούν οι αισιόδοξες προσδοκίες του 2014.
Η αρνητική μεταβολή των λιανικών πωλήσεων ανεβοκατεβάζει συνεχώς ταχύτητα, διατηρώντας ακόμα και κατά την καλοκαιρινή περίοδο το αρνητικό της πρόσημο, αλλά ευτυχώς, σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα, τόσο λόγω της αυξημένης κίνησης από τον ανοδικό εισερχόμενο τουρισμό όσο και από τα ελκυστικά ποσοστά των εκπτώσεων και τις χαμηλές τελικές τιμές στα εμπορικά καταστήματα λιανικής».