Το «Ψυχόδραμα ως εργαλείο στην εκπαίδευση» είναι ο τίτλος της δράσης που πραγματοποιεί το ΚΕΚΑΠΕΡ Περιφέρειας Κρήτης σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κατάρτισης για την Απασχόληση (ΕΚΚΑ), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Leonardo da Vinci (LdV), το οποίο αποτελεί Δράση για τα Πολυμερή Σχέδια Μεταφοράς Καινοτομίας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Διά Βίου Μάθησης. Το σχέδιο χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πρόκειται για ένα από τα εννέα σχέδια, που τελικά η Εθνική Μονάδα (ΙΚΥ), επέλεξε σε επίπεδο χώρας κατά την τελευταία αξιολόγηση και η Περιφέρεια Κρήτης είναι η μόνη Περιφέρεια της χώρας που συμμετέχει σ’ αυτή τη δράση.
Σκοπός του έργου είναι, να διερευνήσει την εφαρμογή του ψυχοδράματος στις δομές της εκπαίδευσης και κατάρτισης και να αναπτύξει ένα ιδιαίτερα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, διαμορφωμένο στα πρότυπα προσόντων των εκπαιδευτών, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Χθες, μάλιστα οι έξι εταίροι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα από τις τέσσερις χώρες και συγκεκριμένα από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Πολωνία και Ισπανία επισκέφτηκαν την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου.
Ο διευθυντής κατάρτισης του ΚΕΚΑΠΕΡ Χαράλαμπος Πίτερης, σε δηλώσεις του για το πρόγραμμα αυτό μεταξύ άλλων τόνισε: «Στόχος του Σχεδίου είναι να ενδυναμώσει τις επαγγελματικές/εκπαιδευτικές δεξιότητες και να υποστηρίξει τους εκπαιδευτές ενηλίκων της επαγγελματικής κατάρτισης προκειμένου να αποκτήσουν τις απαραίτητες ικανότητες, που απαιτούνται για την εφαρμογή της μεθόδου του ψυχοδράματος, στη διδακτική τους πρακτική. Στο πλαίσιο αυτό, εισάγεται η έννοια της βιωματικής μάθησης και του ψυχοδράματος στην εκπαίδευση, που είναι το αντίθετο των παραδοσιακών παιδαγωγικών και ανδραγωγικών μεθόδων. Έχουμε λοιπόν μια νέα αντίληψη, στην οποία κυριαρχεί η ανάγκη για αλλαγή του ρόλου των εκπαιδευομένων και των εκπαιδευτών και ταυτόχρονα εκφράζεται η ανάγκη για εφαρμογή νέων μεθόδων και πρακτικών, και προωθούνται οι έννοιες της συμμετοχικής εκπαίδευσης και της μάθησης στην πράξη. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη μετάβαση από τις «γνώσεις» στις «ικανότητες» και από τη «διδασκαλία» στη «μάθηση», θέτοντας τον εκπαιδευόμενο στο κέντρο. Αυτή η μετάβαση σημαίνει ότι οι άνθρωποι «μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν».
Η διάρκεια έργου είναι δύο ετών και θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2015, οπότε και θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα στην τελική συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο.
Από την πλευρά της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή, καλωσόρισε τους εταίρους του προγράμματος και μεταξύ άλλων ανέφερε: «Το σχέδιο αυτό, καθώς και όλα τα διακρατικά σχέδια που υλοποιούμε αναδεικνύουν και αποδεικνύουν τον εξωστρεφή μας προσανατολισμό, ο οποίος αποτελεί στρατηγικό στόχο της Περιφέρειας Κρήτης. Ήδη την περίοδό αυτή συμμετέχουμε σε ένα μεγάλο αριθμό εθνικών, διαπεριφερειακών και διακρατικών συνεργασιών, διότι είμαστε βέβαιοι ότι μέσω των ευρωπαϊκών σχεδίων μπορεί να παραχθεί γνώση, την οποία να αξιοποιήσουμε σε διάφορους τομείς δράσεων της Περιφέρειας Κρήτης. Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, αποτελεί στρατηγικό μας στόχο, ακολουθώντας τους στρατηγικούς στόχους της Ε.Ε. για την εκπαίδευση και κατάρτιση για το 2020, αναγνωρίζοντας παράλληλα τις ιδιαιτερότητες και ανισότητες της κάθε περιοχής. Ειδικότερα στο θέμα αυτό έχομε εστιάσει το ενδιαφέρον μας, διότι αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία κάθε εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας. Έχομε ήδη προχωρήσει και συνεχίζουμε τη δυναμική διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών, προσεγγίζοντας ομάδες στόχους, οι οποίες βιώνουν έντονα τις επιπτώσεις της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη βασικών και εξειδικευμένων δεξιοτήτων και ικανοτήτων των κατοίκων μας, βοηθώντας τους να προσεγγίσουν τις δυναμικές απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Το ΚΕΚΑΠΕΡ-Περιφέρειας Κρήτης έχει να επιδείξει ένα πολύ σημαντικό έργο στον τομέα αυτό. Η επιτυχία ενός σχεδίου έχει ως απαραίτητες προϋποθέσεις, το υψηλό επίπεδο συνεργασίας, εμπιστοσύνης και συνέπειας που οφείλετε να αναπτύξετε και να τηρήσετε. Οι νέες εκπαιδευτικές μέθοδοι αποτελούν το επίκεντρο όχι μόνο της εκπαίδευσης ενηλίκων αλλά γενικότερα της εκπαίδευσης με στόχο να συμβάλλουν εργαλειακά στην ανάπτυξη προβληματισμού, ο οποίος θα αποτελέσει τον θεμέλιο λίθο της βελτίωσης του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου μέσα από την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και κυρίως της ανακάλυψης της γνώσης μέσω της βιωματικής μάθησης».